Viktväktar paj? Snabbt svar tack.
Här kommer några recept på pajdegar och fyllningar. Kombinera ihop fyllningarna med valfri pajdeg.
Recepten är från Viktväktarnas Familjekokbok.
-----------------------------
Pajdegsrecept
Pajdeg med kesella
Portioner: 4
Förberedelser: 15 min + vila minst 30 min
Tillagning: Förgräddning ca 7 minuter
Points/portion: 5,5
2 dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
125 gram kesella lätt
50 gram flytande margarin
2 msk vatten
1 krm salt
Blanda alla ingredienser och låt degen vila i kylskåp, minst en halvtimme. Klä en pajfor (24 cm i diameter) och förgrädda skalet ca 7 minuter i 200 grader
-------------------------------------------------------------
Pajdeg av ris
Portioner: 6
Förberedelser: 40 minuter
Tillagning: 5-8 minuter + förgräddning ca 15 minuter
Points/portion: 3
2 ½ dl råris
1 ägg
2 dl riven ost, max 17%
Koka riset enligt förpackningen. Lägg det i en skål för att svalna. Blanda i ägget och osten. Tryck ut smeten i en lätt smord form ca 23 centimeter i diameter, klä även kanterna. Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 15 minuter.
Tipset! Pajdegarna kan smaksättas med favoritkryddor som basilika, timjan, vitlök, olika pepparsorter osv. Om fyllningen är välkryddad behövs kanske inte mer än salt till skalet.
--------------------------------------------------------
Pajdeg av potatis
Förberedelser: 10 minuter
Tillagning: 5-8 minuter
Points/portion: 3,5
750 gram kokt potatis (rester går perfekt)
1 tsk salt
1 msk olja eller flytande margarin
1 dl vetemjöl
Pressa potatisen. Blanda med salt, olja och mjöl. Tryck ut i pajform. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader tills pajdegen fått fin färg.
Tips! Fyllning: t ex överbliven köttfärssås, skivade tomater, mager riven ost 17 % och oregano. Eller ansjovisfiléer, lök (brynt i vatten), tomater, några oliver. Kesella blandad med mager riven ost, max 17%
-----------------------------------------------------------
Santorinifyllning till paj
Förberedelser: 30 min
Tillagning: 40 min
10 st cocktailtomater, röda och gula
40 gram svarta oliver
100 gram fetaost, max 16%
2 dl färsk bladspenat
15 cm purjolök
5 klyftor vitlök
2 ägg
2 dl lättmjölk
Salt, peppar
Sätt ugnen på 200 grader. Dela tomater, bryt ut vitlöksklyftorna (men behåll skalet på) salta, peppra och lägg på behandlad plåt. Värm i ugn ca 30 minuter. Ta sedan av skalet på vitlöksklyftorna. Sänk därefter värmen till 175 grader. Skiva under tiden purjolök, dela bladspenat och fetaost i mindre bitar. Lägg samtliga ingredienser i pajskalet. Dela ev vitlöksklyftorna mindre bitar. Vispa ägg och mjölk lätt, krydda med salt och peppar och häll stanningen över paje. Gräddas i ca 40 minuter tills pajen fått fin färg.
Tipset! För att spara tid hoppa över stegen med tomat och vitlök i ugn och använd dessa färska.
Skinkfyllning
Förberedelser: 10 min
Tillagning: 40 min
120 gram skinka
Svamp
Purjolök
Broccoli
2 dl riven ost, max 17%
2 ägg
1 ½ dl lättmjölk
Fördela fyllningen i valfritt pajskal och strö över riven ost. Vispa ihop och häll på äggstanningen av ägg och mjölk. Grädda pajen i cirka 30 minuter.
Köttfärspaj med kiwi och papaya
Förberedelser: 15 min
Tillagning: cirka 45 min
Points/portion: 6
200 gram nötfärs, max 10%
1 tsk olja
1 dl tomatpuré
1 dl buljong av tärning
1 mosad kiwi
½ papaya i klyftor
3 ägg
2 dl matlagningsyoghurt eller fraiche (8%)
2 msk riven ost
Garnering:
2-3 kiwi
½ papaya
Fräs färsen i oljan, späd med tomatpuré och buljong och låt småputtra. Blanda i 1 stycken mosad kiwi, salt och peppra. Bred ut färsen i pajformen. Lägg på klyftor av papaya. Vispa samman ägg, matlagningsyoghurt eller fraiche och ost. Häll blandningen över färsen och grädda pajen i 25-35 minuter. Äggstanningen ska stanna. Dekorera den färdiga pajen med kiwi och papaya.
Broccoli- och skinkfyllning
Tillagning: cirka 40 min
Points/portion: 2
4 tomater
2 morötter
1 gul lök
250 gram broccolibuketter
75 gram tärnad skinka
2 ägg
2 dl lättmjölk
1 tsk skinka
Salt, peppar
Skiva tomater och morötter. Hacka lök och skinka.
Lägg tomater i botten på pajformen. Fyll på med hackad lök och resten av ingredienserna.
Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Häll äggstanningen i pajskalet. Grädda i ca 35-40 minuter i 175 grader.
Tipset! Denna fyllning är snål på fett och osten har uteslutits. Om man vill så kan man lägga till 2 dl riven ost, max 17%, som ger 1 point extra per portion.
Tomat- och skinkfyllning
Tillagning: cirka 45 min
3 ägg
1 ½ dl lättmjölk
1 dl riven ost, 17%
1 krossad vitlöksklyfta
Salt, peppar
4 medelstora tomater
150 gram skinka, gärna rökt
Basilika
Vispa ägg och mjölk. Blanda i större delen av osten. Krydda med vitlök, salt och peppar. Skiva tomterna och skär skinkan i tärningar. Fördela skinka, tomatskivor och basilika i pajdegen. Häll över äggmassan och strö över resten av osten. Grädda pajen i 45 minuter i 175 grader. Servera med sallad.
Kycklingpaj
Tillagning: 30 min
Points/portion: 8,5
50 gram flytande margarin
1 dl filmjölk (gärna lättfil)
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
Blanda samman ingredienserna till en pajdeg. Tryck ut pajdegen i en form och grädda i ca 8 minuter i 225 grader
2 st kycklingfiléer, ca 250 gram
1 purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 burk champinjoner, 400 gram
2 msk vetemjöl
1 dl matlagningsgrädde
1 dl lättmjölk
2 msk tomatpuré
1 tk salt
Svartpeppar
1 dl riven ost, max 17%
Dela kycklingköttet i mindre bitar och bryn det lätt. Lägg bitarna i det färdiggräddade pajskalet. Strimla purjolöken, paprikorna och låt champinjonerna rinna av. Bryn purjolök, paprika och champinjoner. Strö över vetemjöl. Späd med grädde och mjölk och låt småkoka i ca 3 minuter, tillsätt tomatpuré. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen i pajskalet och strö över riven ost. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.