• new hushi

Var är alla rönnbär?

Har ni märkt att det inte finns några rönnbär i år? Inga!

• Svar på tråden Var är alla rönnbär?
  • Flutterby

Jag har också undrat jag! Vi har en rönn utanför vår tomt och den ser haldöd ut, knappt några blad och _inga_ bär! Trodde den var sjuk!

• new hushi

Exakt! Det är de små rönnarna som der värst ut! Surt sa räven!

• Mindå

Bor i mellansverige. 10 mil från Sthlm.

Härligt om det inte blir någe snö.......

• en glad

Det är inte rönnbärsår varje år! Precis som många äppelträd och nästan alla plommonträd bar frukt vartannat år måste trädet vila sig ibland!

• en glad

Det är inte rönnbärsår varje år! Precis som många äppelträd och nästan alla plommonträd bar frukt vartannat år måste trädet vila sig ibland!

• new hushi

Men varför är de så vissna? Här i Stockholm ser verkligen alla rönnar helt döda ut. (Förutom de planterade)

• Nuno

Här har det varit mycket rönnbär på träden men nu är alla borta..

• flugsvamp

Jo då här finns det rönnbär Visst är de fina att se på??

Money Talks Bullshit Walks
  • flugsvamp

Jag älskar snöö ju , fasiken snö änglar & rönnbär lyser så fint mot det vita!

• flugsvamp
    new hushi skrev 2007-09-13 09:36:53 följande:
    Men varför är de så vissna? Här i Stockholm ser verkligen alla rönnar helt döda ut. (Förutom de planterade)
    Vi här  itumba har få rönnbär , men de kommer nog...
  • Mrs Kaffelatte

Det var nån som sa åt mig att om det är lite rönnbär så blir det mycket snö.
    Jag har alltid hört tvärtom men de som berättade detta för mig sa att "rönnkvistarna orkar nämligen inte bära tyngden av både stora bärklasar och mycket snö!"

www.ortblomman.com/ortbiten/ronn.html

• Siili

Rönnbärsträden utanför huset här har inte vissnat än i alla fall, de är gröna och fina. Bor i Uppsala.

• Mindå

Ok. Ska förklara förklaringen jag fick på mycket snö mycket rönnbär. *S*

Bara för att fåglarna ska kunna äta upp sig innan vintern. Sen blir det så mycket snö att de inte hittar mat.

Så har jag hört. Nu vet ni det

• new hushi

Jag har alltid hört "Mycket rönnbär- kall vinter"... Jag var i skogen idag igen. Men det finns bara vissna, bruna rönnar utan bär.

• Evan83

vill oxå ha rönnbär! Vårt stora fina träd hade jätte mkt bär förra året, men inga i år!

• Fru H

Här finns det! (Östergötland) Och vi har i en månad ungefär stoppat dottern från att stoppa nedfallna i munnen, både nyfallna och halvruttna..

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
Svar på tråden Var är alla rönnbär?