• Pa1

OBS! Hur många förskollärare per grupp?

Hej!

Någon som vet om det finns regler för hur många förskollärare det måste vara i en grupp med barn, och i så fall per hur många barn?

Är det vanligt med två barnskötare och en förskollärare i en grupp om 15 barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 18:03:32:
    Skall tillägga att det gäller en småbarnsgrupp med 1 1/2-åringar.

• Svar på tråden OBS! Hur många förskollärare per grupp?
  • Pa1

Var hittar man rekommendationerna? Har tittat på skolverkets hemsida utan resultat.

• Triple Trouble

tycker det låter lite med två på 15. På min dotters avdelning (de är mellan 1 och två år) är de 10 stycken barn (ibland 11) med två eller tre personal roterande från stora avdelningen

• Pa1

Nja, det är alltså 2 barnskötare och 1 förskollärare.

På andra förskolor har jag sett att det är minst 2 förskollärare (utbildade) till samma antal barn.

• Pa1

Någon som vet hur man kan få tag i rekommendationerna?

Eller fler som vill berätta hur många det är på era småbarnsavdelningar?

• SaramedM

På M´s förskola är det 19 barn mellan 1-6 och 4 personal varav 1 förskollärare

• Sara K

På Stellas avdelning är det 18 barn och tre "fröknar", vet iallafall att Stellas inskolningsfröken är förskollärare men har pinsamt nog ingen koll på dom andra två.
    I vilket fall är dom 3 personal på 18 barn. (3-4 årsgruppen)

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Pa1

Tack för svar!

Fler? Eller någon som vet hur rekommendationerna ser ut?

• Eliama

Vet inget om rekommendationerna men i den 1-3 årsavdelning min dotter ska börja är det 3 utbildade förskollärare på 16 barn.

• Tant Green

3 (2,75) "pedagoger" på 14 barn (1-3 år) är det i vår kommun. Men det verkar inte finnas några regler för hur många av dem som ska vara förskollärare.

• basio

Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun. Tex i Lund får barngrupperna inte vara större än 16 barn och då är det 3 personal i den gruppen. Där jag bor räknas en personal på 160 barntimmar. Alltså de räknar ihop Kalles 25 timmar, Olles 35 timmar osv till 160 timmar och så sätts en förskollärare in på heltid när de har 160 barntimmar.

På mina barns förskola är de 8 personal på 38 barn varav en personal även sköter matlagningen och några i personalen arbetar inte heltid. Barngruppen är 1-5 år.

• solida

Det är ganska vanligt. Svårt att få tag på förskollärare nu för tiden...

• MammaiNorr

Jag tror att vi har 2 förskollärare och 1 barnskötare på 17 barn i genomsnitt på varje avdelning här i kommunen.

• kamartina

På min dotters avdelning (1-3år) är de 12 barn och 3 personal. Alldeles lagom tycker jag då de sällan är alla 12 barnen utan ofta max 8 barn och 3 "fröknar".

Svar på tråden OBS! Hur många förskollärare per grupp?