• Backagrevinnan

Någon bra ibs medicin????

Hej!
    Någon som har fått eller provat en bra medicin mot ibs. Så man slipper diarre och gaser. Kan leva livet igen och gå i en affär utan att leta efter dasset.
    Börjar tröttna på livet nu.....att man inte kan leva som alla andra.

• Svar på tråden Någon bra ibs medicin????
  • Blå Flygare

Vad jag har förstått så finns ingen medicinsk behandling mot ibs, bara förändringar i kosthållningen. Min bekant som har ibs blev mycket bättre när hon började äta fettreducerat.

• Anonym (jag med)

Enl min läkare finns det i nuläget ingen bra medicin vid IBS. De som skriv ut mot IBS har egentligen andra verkningsområden och har en hel drös med biverkningar. Men hör efter med din doktor. Min mage har blivit mycket bättre sen jag slutade med mjölk samt fullkorn. Min mage pallar helt enkelt inte för mycket fibrer. Så GI funkar inte för mig.

Jag var och gjorde en gastroscopi igår där man tog prover för glutenintolerans så såg de ett bråck på övre magmunnen. Visst hade det varit suveränt om de hittade vad som är felet vid IBS. Känns så otillfredsställande att ha det som dignos och jobbigt att alltid ha ont i magen

• Ellea

Det finns tyvärr inte någon medicin mot ibs, däremot kan du få medicin mot diarre samt uppblåst mage. Prata med din läkare. Du har också rätt att få remiss till en dietist så du kan lära dig hur du ska äta. För mig funkar det bäst att äta små portioner ofta, undvika mjölkprodukter, fet mat och för mycket fibrer. Man måste prova sig fram själv. Jag har även ett milt antideppresivt medel i en låg dos som "lugnar" min mage. Lycka till

• Backagrevinnan

Tack för era svar..har läst i någon tråd här att folk äter vissa mediciner mot ibs. Men visst har det endel biverkningar. Har lagt om kosten men tycker det börjar bli jobbigt att alltid leta efter toa.

• Anonym (zelmac)

Fråga din läkare om en medicin som heter Zelmac, är på licens dvs inte godkännd än av läkemedelsverket, (är dock det i en del andra länder) har fått det utskrivit på grund av min tarm, har inte IBS men otrolig mycket problem med magen, har att göra med min grundssjukdom..
    Kanske kan detta vara ett alternativ för dig, värt å diskutera... lycka till, hoppas du snart mår bättre!

Svar på tråden Någon bra ibs medicin????