Statsvetare - vad för slags uppdrag o lön?
Några statsvetare på FL? Hur ser er yrkessituation ut? Vad tjänar ni? Vore jättekul höra lite!
Några statsvetare på FL? Hur ser er yrkessituation ut? Vad tjänar ni? Vore jättekul höra lite!
Please, någon? Vart tar ni statsvetare vägen efter fullgjord utbildning, hur trivs ni och vad har ni i lön...? :) (Pluggar stats o undar om jag satsar rätt...? (Har redan 5 års ak. utbildning bakom mig;felsatsning, så jag är mån om att hamna rätt denna gången... :)
Tror inte det finns så många statsvetare på fl...
Jag är inte stadsvetar men min bästa kompis tog en PolMag 1998.
Han jobbar nu som chef på utredningsavdelningen på ett av våra stora fackförbund. Personalansvar för ca 30 personer och jobbar med långsiktiga/politiska frågor inom förbundets intresseområde. Vad han tjänar vet jag inte men skulle gissa någonting mellan 40 och 50 tusen per månad.
Han deltar i offentliga utredningar, jobbar mycket med remissförslag, politiska program mm.
/Kjell
Tack Kjell! Låter som om din kompis har ett spännande yrke! Jag 'kör vidare'! :) Ha det så gott!
Varsegod!
Har också en släktning som är statsvetare sen ca 10 år. Efter några hundår som handläggare på CSN kom hon in på arbetsmarknadspolitik via TCO. Jobbar nu inom regeringskansliet som utredare. Har gjort en sväng inom EU också.
Ett fåtal statsvetare som jag känner har hamnat på UD´s aspirantprogram och jobbar nu på någon ambasad och lär väl bli ambasadör inom tio år om allt går bra.
Kjell
Ser bra ut för min pojkvän också då.
Kjell, tackar för vidare info! Det låter väldigt lovande/inspirerande! Bortsett från hundåren ;)
...Jag har ganska vid intl. erf. och älskar att arbeta i fält/utomlands, och med intl. frågor öht, så jag tar till mig info'n och strävar vidare... lite gladare i håg! :)
Idiblon: Lycka till med sambons yrkesframtid! (Min skriver på sin D-upps. i stats just nu, så jag vet att de kan behöva uppmuntran! ;)
Kram!
Anonym (Student) skrev 2007-09-13 08:41:05 följande: