• Anonym (undrar)

Någon som vet en klinik där de utför omskärelse..

Undrar om någon vet en klinik där de utför omskärelse..gärna Malmö,Lund el nära Blekinge...

• Svar på tråden Någon som vet en klinik där de utför omskärelse..
  • yatsy

Jag hoppas att det e på dig själv du ska göra det.

• Gisse the one

Manlig omskärelse är väl laglig?

Men dock ej kvinnlig!!

I Sverige är könsstympning förbjuden sedan 1982 Vid grova brott kan straffet för könsstympning bli fängelse i upp till tio år. Lagen skärptes 1999 och kom då att gälla även stympning som utförts i länder där det är lagligt. Det innebär alltså att både föräldrar och andra ansvariga kan åtalas i Sverige även om brottet skett utomlands. Hittills finns bara några få fall av brott mot lagen om kvinnlig könsstympning dokumenterade. 2006 dömdes en man för att ha låtit könsstympa sin 12-åriga dotter i Somalia. Han dömdes till fyra års fängelse samt att betala 346 000 kronor i skadestånd till flickan, men det är troligt att domen överklagas.[3]

De flesta landsting i Sverige har genom gynekologer, förlossningsläkare, barnmorskor, barnläkare och barnsjuksköterskor utarbetade riktlinjer för omhändertagandet av de flickor och kvinnor som drabbats av eller riskerar att drabbas av könsstympning.

Det är ibland psykosocialt motiverat att utföra gynekologiska eller plastikkirurgiska ingrepp på kvinnors yttre könsorgan, då till exempel de inre blygdläpparna minskas eller en hymen konstrueras. Medicinskt är dessa ingrepp aldrig motiverade, varför åtgärderna har diskuterats alltmer under senare tid.

• Anonym (undrar)

Ja,manlig omskärelse..  Är lagligt.

• Marvinna

Ja, vad jag vet så är manlig omskärelse laglig och skall göras av en läkare som är godkänd av socialstyrelsen.

Du kanske kan höra med ett sjukhus eller googla lite?

• Anonym

Vad betyder manlig omskärelse?

• Gisse the one

Du måste i vilket fall kontakta sjukvården för att barnet ska få bedövning.

• Anonym

Jo det är fullt lagligt.

Inom vissa landsting går det att få det gjort men det kostar såklart.  Annars kan du kanske höra med läkarhuset på Odenplan i stockholm (tror jag det var), jag har för mig att de utför detta ingrepp. Om du inte vill åka dit kanske de kan hjälpa dig att hitta något ställe närmare dig.

Lycka till

• Gisse the one

Hur går operationen till?
    I några mycket enstaka fall kan ett litet snitt i förhuden räcka, men vanligen behövs en riktig operation. Vid en operation sövs pojken oftast, men ibland räcker det med lokalbedövning.

Komplikationer och hälsorisker
    Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.

Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning.

• Halvblod

Jo det är absolut lagligt att omskära pojkar...men inte hemma direkt men det var heller inte det TS frågade utan var det finns en klinik som gör det.

Har för mig att det iaf ska finnas i Göteborg men jag är alls säker.

• Åsa31

Jag hoppar innerligt att vi skattebetalare inte står för kostande för stympningen!

• Anonym

Kolla med sjukhuset, det är de som utför dem.

• Zaharah
    Åsa31 skrev 2007-09-12 23:10:19 följande:
    Jag hoppar innerligt att vi skattebetalare inte står för kostande för stympningen!
    Nej det står vi själva för och det kostar runt 4000 kr så du kan ta ett djupt andetag och slappna av
  • Anonym (undrar)

Det är inte kommunen el landsting som betalar för sånt..Finns nog värre saker Skattebetalarna betalar för...t.ex mördare o pedofiler..

• Anonym (8)

Det är när pojken är helt nyfödd som endast lokalbedövning ges, när de blir lite äldre (över 1 år möjligen?) blir de sövda.

Jag kan för övrigt, i egenskap av fru till en man som är omskuren, påstå  att ingen skillnad märks i känslighet, visserligen har min man aldrig varit med skinnet kvar där nere och kan väl därmed inte jämföra med något men han klagar då inte.

Dessutom får jag lite konstiga tankar kring det där med att "huden härdas och blir grövre"...det låter som att alla omskurna män går omkring med hud som en fotsula på snoppen vilket ju inte är sant

No hard feelings nu bara. Lugna och fina.

• Zaharah

Med omskärelse avses i denna lag ett sådant kirurgiskt ingrepp i syfte att helt eller delvis avlägsna förhud runt penis, som inte anses utgöra hälso- och sjukvård.

När läkare utför omskärelse enligt denna lag eller när läkare eller sjuksköterska ombesörjer smärtlindring

Omskärelse får utföras endast av legitimerad läkare eller av den som har särskilt tillstånd att utföra omskärelse av pojkar.
    Annan person än legitimerad läkare får inte utföra omskärelse på pojkar som är äldre än två månader

Den som utför en omskärelse av en pojke utan att vara legitimerad läkare eller utan att ha särskilt tillstånd döms till böter eller fängelse i högst sex månader

så det är bara att köra på"

• Anonym

Danmark kan ni omskära i annars om ni inte hittar i Skåne.

Svar på tråden Någon som vet en klinik där de utför omskärelse..