• Twinkle Little Star

Badrumsrenovering - hjälp tack!

Vi måste snart renovera våra två badrum. Det ena har vi nog tänkt köra billigt med plastmatta eftersom vi knappt använder det, det andra har vi dock tänkt ha kakel och klinkers i - men inte av den dyraste sorten.

Ni som renoverat badrum; vad kan ett medelpris på kakel och klinkers ligga på? Vårt badrum är ca 3X2 meter. Är det väldigt dyrt med toalettstol, handfat och handduksvärmare?

Vet så klart att jag kan åka till firma och fråga men innan jag gör det vore det trevligt med era erfarenheter så jag får lite prisidéer... Har ni fyndat när ni gjorde om badrummen så tar jag tacksamt emot tipsen!

• Svar på tråden Badrumsrenovering - hjälp tack!
  • AnneSophie

Hmm man kan få kakel väldigt billigt, typ 99kr/m2 och hela vägen upp till flera tusen per m2. För normalt kakel så ligger nog snittpriset på 200 m2 (kanske?).
    Vi satte mosaikkakel inhandlat på Bauhaus i vårt badrum. Kostade 179 kr/m2 (har jag för mig) och blev jättefint.
    Klinkersgolv köpte vi på kakelfirma eftersom vi var ute efter en viss typ av golv, och golvet var dyrare men inte jättedyrt. Strax under 300kr/m2.

Handfat, toalett etc kan också vara väldigt dyrt, eller helt ok och det beror igen på vad ni är ute efter.
    Vi köpte handfat+skåp+spegel med spotlights från Hafa och det kostade 2000 kronor. Det var kampanj och, bör tilläggas, väldigt nätt liten lösning eftersom vårt badrum är litet.
    Duschvägg i glas inhandlades på Bauhaus, kostade nog en 700.
    Handduksvärmare okså från Bauhaus, kostade 899 har jag för mig.
    Dusch, dvs blandare och munstycke, samt vägghängt wc från K-rauta. Minns inte priset men helt överkomligt.

Hela vårt badrum på 4 m2 gick på ca 15000. Men jag läste i en annan tråd att ett lika stort badrum hade gått på nästan 100000.
    Det beror helt på vad man är ute efter OCH om man gör mesta jobbet själv, eller anlitar firma.

Det är extremt svårt att ta bilder i vårt badrum eftersom det är så kompakt men jag kan försöka om du vill bilda dig en egen uppfattning.

Taking the long way around
  • Twinkle Little Star

Tack för ditt svar!

Ja, vi kommer anlita firma men det kommer förhoppningsvis att bli billigare än vad det skulle ha varit eftersom vår BR-förening kommer försöka samla många samtidigt för att pressa arbetskostnaden. Så föreningen tar in offert på arbetet och sedan får vi själva bestämma vad vi ska ha för klinker osv.

Det kommer kännas väldigt bra att få det gjort men usch vad det kommer tära på ekonomin!

• Marie IE B

Vårt kakel låg mellan 300-600 kr/kvm. ca 300 för väggkakel, ca 400 för 20 x 20 på golv och ca 600 för 10 x 10 på golv.

Handfat m pelare strax under 2000, wc tror jag låg på ca 2500.

• Vårblomma

Det som jag har som tips är att man måste göra en budget! Man bestämmer innan man börjar titta på kakel vad det får kosta. Sen får man inte titta på annat kakel än sådant som håller sig inom ramarna. Det finns alltid snyggare och dyrare kakel.

Jag och min man har renoverat två badrum. Kostnaden var det otroligt stor skillad på. 1:a badrummet där köpte vi allt via en kakelaffär (fix, fog, golvvärme, flytspackel etc). 2:a badrummet köpte vi endast kakel/klinker i kakelaffären och allt annat i ett stort byggvaruhus (Hornbach i Göteborg). Eftersom våra kosnader enbart består i material (vi gör ju allt själva) så var det där som vi kunde göra badrum nr 2 billigare.

Vi bestämde att kakel fick max kosta 200:- och klinker 300:-. Klinker kunde få vara dyrare eftersom där skulle vi inte ha lika mycket som väggarna. Handfat och skåp kan vara hur dyrt som helst, så vi köpte Hafa (deras billigaste alternativ). Toalättstol köpte vi på Hornbach då dom hade kampanj på IFÖ stolen. Handdukstork köpte vi hos den lokala elhandlaren som faktiskt var mycket billigare än någon annan (inkl byggvaruhusen) och där har vi en IVT handdukstork i båda badrummen. Duschhörna kan också kosta hur mycket som helst, där köpte vi Hafa också. I det andra badrummet valde vi att behålla badkaret då det inte hade varit använt mycket utan såg nytt ut.

Totalkostnaden för badrum nr1: 65 000:- då var detta en MYCKET stor renovering med förflyttning av avloppsrör, borttag av bärande vägg mm. Badrummet idag har kakel/klinker, golvvärme, duschhörna, vägghängd toalätt, nya blandare, handdukstork och handfat med underskåp. Rummet är ungefär 7 kvadratmeter

Badrum nr2: 20 000:- i kostnaden igår: kakel/kliners, golvvärme, gips, fuktspärr, primer, fix, fog, toalätt (standard), handfat med underskåp, högskåp, spegelskåp, handdukstork, nya blandare. Vi behöll det gamla badkaret. Rummet är ungefär 6 kvatratmeter.

Om ni har funderat på plastmatta på väggen så kolla om det faktiskt inte blir billigare med ett enkelt vitt kakel på väggen om man nu skulle vilja ha det. Plastmatta på golvet är ju praktiskt då slipper du det kalla golvet som man får med klinker om man inte har golvvärme.

Lycka till med badrumsrenoveringen!

• Twinkle Little Star

Tack, vilka jättebra svar!

• crash and burn

jag har bild på våran lilla toa, allt gick på ca 10.000

• Moi Mokulat

Kolla i din Coop Bygg tidningar.
    De har hur mkt bra saker som helst till bra priser.
    Satsa på en bra toalett med ett bra märke. Gustavsberg tex.
    Vet att Coop Bygg har haft kampanjer på den för runt 2000:- Kostar runt 3000:- i vanliga fall.
    Att köpa en annan billig toalett med ej välkänt namn/märke är inte bra. Oftast finns det inte några reservdelar och väldigt svårt att hitta toalettsitsar som passar.
    Coop Bygg har även billiga handfat Caricia runt 1000:- beror ju lite på vilken storlek du behöver.
    Annars har det ett handfat med bottenventil och blandare till.
    Väldigt prisvärt.
    Har ett jätte fint badrumsskåp för 1395:- tror jag det var. Vit med både speglar på in sidan och framsidan. Mkt snyggt.
    De har även 15x15 kakel vit för 49:- kvm. Mkt prisvärt. varför inte bara kakla halva vägen och ta väv.
    Vi la in klinkers på golvet och sen gjorde vi väv på väggarna, men färgen är lite dyrare eftersom det måste vara en våtrumsfärg tror 4 liter kostade 499:- Å då får du vilken färg du vill.
    De har jätte fint badrumsinredning som heter Dansani. Ibland har de 20% på de man köper därifrån så har is i magen. Skåp och luckor handfat. Dansani har tre serie hos Coop Bygg Trend, Modern och classic. Modern e skit snygg.
    Tänk på att om du har medmera kort så får du ju hem premiecheckar och då får du ju 5% på allt du köper vi ett tillfälle. Kan ju bli en slant. Sen finns det ju låneköp och räntefritt hos dem.
    Coop Bygg har allt. ta dig en titt!

• chacha

vårt kakel kostade 131:-/kvadraten och naturstensgolvet 249:-/kvadraten så allt kostade 6000:- vi har ju ett stort badrum på 15 kvadrat som vi bygger så vi var tvugna att hålla kvadratpriserna nere.

Svar på tråden Badrumsrenovering - hjälp tack!