Det som jag har som tips är att man måste göra en budget! Man bestämmer innan man börjar titta på kakel vad det får kosta. Sen får man inte titta på annat kakel än sådant som håller sig inom ramarna. Det finns alltid snyggare och dyrare kakel.
Jag och min man har renoverat två badrum. Kostnaden var det otroligt stor skillad på. 1:a badrummet där köpte vi allt via en kakelaffär (fix, fog, golvvärme, flytspackel etc). 2:a badrummet köpte vi endast kakel/klinker i kakelaffären och allt annat i ett stort byggvaruhus (Hornbach i Göteborg). Eftersom våra kosnader enbart består i material (vi gör ju allt själva) så var det där som vi kunde göra badrum nr 2 billigare.
Vi bestämde att kakel fick max kosta 200:- och klinker 300:-. Klinker kunde få vara dyrare eftersom där skulle vi inte ha lika mycket som väggarna. Handfat och skåp kan vara hur dyrt som helst, så vi köpte Hafa (deras billigaste alternativ). Toalättstol köpte vi på Hornbach då dom hade kampanj på IFÖ stolen. Handdukstork köpte vi hos den lokala elhandlaren som faktiskt var mycket billigare än någon annan (inkl byggvaruhusen) och där har vi en IVT handdukstork i båda badrummen. Duschhörna kan också kosta hur mycket som helst, där köpte vi Hafa också. I det andra badrummet valde vi att behålla badkaret då det inte hade varit använt mycket utan såg nytt ut.
Totalkostnaden för badrum nr1: 65 000:- då var detta en MYCKET stor renovering med förflyttning av avloppsrör, borttag av bärande vägg mm. Badrummet idag har kakel/klinker, golvvärme, duschhörna, vägghängd toalätt, nya blandare, handdukstork och handfat med underskåp. Rummet är ungefär 7 kvadratmeter
Badrum nr2: 20 000:- i kostnaden igår: kakel/kliners, golvvärme, gips, fuktspärr, primer, fix, fog, toalätt (standard), handfat med underskåp, högskåp, spegelskåp, handdukstork, nya blandare. Vi behöll det gamla badkaret. Rummet är ungefär 6 kvatratmeter.
Om ni har funderat på plastmatta på väggen så kolla om det faktiskt inte blir billigare med ett enkelt vitt kakel på väggen om man nu skulle vilja ha det. Plastmatta på golvet är ju praktiskt då slipper du det kalla golvet som man får med klinker om man inte har golvvärme.
Lycka till med badrumsrenoveringen!