• Mica82

tips på aktiviteter i STHLM

Hej!

Snart ska jag o 4 tjejkompisar iväg till STHLM över en helg.
    Vill jättegäna ha tips på vad man kan göra för kul. Restaurangtips tas jättegärna emot!

Hoppas på många tips!

• Svar på tråden tips på aktiviteter i STHLM
  • sweetsandra
    AKTIVITETER
    * Skansen
    * Gröna Lund
    * Gamla Stan
    * Hagaparken
    * Skärgården

RESTAURANGER
    * Restaurang Cypern, cypriotiskt
    Valhallavägen 50, T Tekniska Högskolan

* Efes Taverna, grekiskt
    Brunkebergstorg 3, T T-Centralen

* Bamboo City, asiatiskt
    Drottninggatan 28, T T-Centralen

* Restaurang Tre Vänner, internationellt
    Midsommarparken 2, T Midsommarkransen

* Restaurang Tabbouli, libanesiskt
    Tavastgatan 22, T Mariatorget

* Helenes Krog & Bar, internationellt
    Hornsgatan 31, T Mariatorget

* Djingis Khan, mongoliskt
    Sveavägen 36, T Hötorget
    Älskade Vinga - född 8 januari 2007
  • Mica82

sweetsandra

Gud va gulligt av dej att skriva så mycket! Tusen tack!!

• Ankis71

Åhh, var i Sthlm på tjänsteresa förra veckan och var på Djingis Khan och åt såå fräsch mat. Lite sunkit ställe men maten var jättegoood. Sen fortsatte vi till HardRock Cafe och sen avslutade vi på en liten salsabar som jag inte vet namnet på men som låg i Vasastan.

• sweetsandra

Ankis71: Ja, Djingis Khan är väl inte toppmodern direkt. Ingen kul inredning så men den mongoliska buffén är toppen.

Mica82: Det var så lite så :) Alla de restaurangerna har förresten bra priser också. Bara fråga om det är något mer du undrar.

Älskade Vinga - född 8 januari 2007
  • Kliff

Något speciellt ni är ute efter? Tycker är kul?
    Vilken prisklass på mat? Någon speciell mat?

• Duckan74

Föreslår lite andra restauranger som är bättre enligt mig:

Gondolen- Vilken utsikt!
    Sturehof- Om ni gillar skaldjur

Bistro Jarl- Barhäng med lite klass
    Republik- Trevligt "sitta ner och parta" ställe

• Duckan74

Glömde aktiviteter:

En båttur till Fjäderholmarna om solen skiner. God mat på restaurangen där också.
    Cosmonova, olika filmer att välja mellan.

• Duckan74

Shopping?

Brunogallerian på söder ska visst vara värt ett besök. (Har inte tagit mig dit själv ännu.)

• Mica82

å tack så jättemycket alla!!

Vet inte exakt vilken prisklass jag är ute efter men gärna inte jättedyrt. Vi är ett blandat gäng där bla en av oss är mammaledig. Annars gillar vi det mesta i matväg och är inte rädda för att prova nya saker!

Om vi kommer ha fint väder så kanske det blir en tur i skärgården.
    Jag har hörts talas om ngt speciellt museum där man kan se mycket i 3D..har för mig att det var så. Det skulle visst vara jättehäftigt. Nån som vet nåt om det?

• Duckan74

Museum i 3D?
    Näe, inte en susning om vad det är.

• Kliff

Jag tror jag vet vad du menar, tror det heter Cino. Var det ligger vet jag inte. Har sett reklamen men inte lagt det på minnet.

Lite besökstips: City/Östermalm
    Lunch (el fika) äter ni på Saturnus, Eriksbergsgatan, fem min fr Stureplan. Alternativt jordens godaste grillade korvar på korvmojen på Nybrogatan, ett stenkast fr Östermalmstorg. Den grillade kabanossen m sauerkraut...mmmmm!
    Vill ni fika dyrt men trendigt tar ni nåt av bratscaféerna längre ner på Nybrogatan. Typ cafe Creme. (Prinsessan Madeleine hänger där alltsom oftast). Eller så fikar ni på Panorama, längst upp i Kulturhuset, och hoppas ni får ett fönsterbord!
    Middag på Roppongi, hantverkargatan, Kungsholmen. Bästa sushin och japanen! Alternativt Arirang, Luntmakargatan. Koreanskt och åååå, så gott!
    Sen tar ni er till Gondolen och dricker drinkar och njuter av solnedgången.

Gamla stan:
    Fika eller lunch på Stadsmissionen, Järntorget. Gott, fräscht, nybakat och billigt (läs: billigare). Missa inte deras brödbod!
    Middag på Grill Ruby, Österlånggatan.

Söder:
    Frukost, lunch eller fika på klassiska String. Second hand-hak där allt är tillförsäljning! I samma område finns flera roliga caféer och affärer. Ligger i heta SoFo, South of Folkungagatan.
    Alternativt fika eller lightlunch på Café Rival, Mariatorget. Alltid mkt folk. Lunch på Sju Knop - tvärgata t Götgatan mot Mosebacke. Mumsiga crèpes.
    Italiens middag på Lo Scudetto, Åsögatan. Bästa italienaren!

Några snabba tips! Måste skynda vidare. Köp DN ida så får du På Stanbilagan - allt du behöver veta om helgens tips och restauranger!

• Kliff

ps.. String ligger på Nytorgsgatan.

• Mica82

kliff

några snabba tips?? Du skrev ju hur mycket som helst! Tusen tusen tack! Va gulliga ni är allihopa som skriver så många bra tips! Mina tjejkompisar kommer bli jätteglada!

• Dessie

Mica82: kan det vara Cosmonova du menar (ang museum i 3D)?

• Älgen

Om ni ska till söder, promenera upp längs Fjällgatan eller ta en öl på Gamla Teatern, de har vacker utsikt över Stockholm.

Om ni vill tokshoppa en dag, så finns ju Kista galleria, hur stort som helst. Och bättre än att trängas på Drottninggatan. Öppet till kl. 21.

• Mica82

Dessie

Jag frågade en vän om det var Somonova men hon trodde det var tekniska muséet...

Persefone tack för tipset!

Jag ska träffa tjejkompisarna som jag ska till sthlm med nu ikväll. Ska printa ut era svar, sp ska vi försöka få ihop ett bra schema

• Mamma Anna

jag tipsar om Brunch på Sirap eller jazzbrunch på Mosebacke. Oslagbart

• Mamma Anna

och shoppingen är roligare på söder. Kolla in Sofo (www.sofo.se) bra tips på roliga butiker.
    Sen rekommenderar jag ett besök på Street marknaden, men jag är osäker på hur länge de har öppet.

Svar på tråden tips på aktiviteter i STHLM