• Tsarbabe

Naken i bastun?

Naken sittandes på en handduk. Men så är jag nakenbadare från Finland med och tycker inte att en människokropp speglar på sex. Vi föddes nakna så varför skämmas över en naken kropp?

• Tsarbabe
    Fred skrev 2007-09-13 15:45:16 följande:
    Vad är det som säger att man skämms för sin kropp för att man inte vill fläka sig inför hela jobbet? vad har nakenhet att göra med jobbet överhuvudtaget? tycker man att det är så kul att vara naken gå då till en nudiststrand, påtvinga inte andra din nakenhet tack.
    Å vem har sagt att jag INTE går till nudiststränder då? Mycket mer befriande än vanliga stränder kan jag lova. Jag påtvingar inte andra min nakenhet, men om folket vill basta med mig så behöver de inte kolla på min nakna kropp om det känns störande med den...
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 08:33:09 följande:
    Ja, det hade uppfattats som att du fiskade efter att få visa hud. Så överdjävligt kan det väl inte va med lite frotté över sig, att du inte kan skyla dig i sällskap med andra?
    Jag bastar inte med frotte eller någon annan handduk för den delen och kommer aldrig i hela mitt liv göra det...att bada bastu är en rening för kroppen och genom att "skyla" dig med handdukar och annat så renar du inte kroppen...
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 08:50:55 följande:
    Okej, synd att du ska behöva köra ut mig för att kunna njuta! Jag menar att man kan väl basta helnaken när där inte är andra som tycker det är obehagligt inte är i närheten i sådana fall. Vore det jättesvårt?
    Nej absolut inte. Men när kommer jag i en sådan situation då? Där jag bastar med folk som tycker det är obehagligt? När jag bastar i badhus så är ju alla där nakna (oftast) å då antar jag att ingen stör sig på att jag också är det. Sedan bastar jag främst med vänner eller med de som är finnar och för oss är bastu = nakenhet. Så när ska jag undvika att bada bastu menar du? Vi lär ju ändå aldrig bada bastu tillsammans.
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:04:23 följande:
    Tsarbabe: Det jag menar är att man inte ska utgå från att alla tycker det är så "naturligt" med nakenhet, utan att man måste känna av stämningen. Hellre skyla sig lite än ta för givet att alla är bekväma med situationen.
    Andra behöver inte ha samma åsikt som jag har om nakenhet. Man jag skyler mig inte för att andra är obekväma av att se mig naken. Då kan de gå ut och vänta tills jag bastat klart.
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:08:53 följande:
    Ja, precis, det var den egoismen jag syftade på. Schysst att inte kunna anpassa sig lite efter andra.
    Varför ska jag anpassa mig till den mån att min kropp kommer må sämre av det? Som sagt. Bastun renar kroppen (därav använder vi även ris i Finland som ett hjälpmedel till renandet). Varför ska jag då sätta mig i en bastu och förstöra det för att någon stör sig på min nakenhet? Egoist? Javisst!
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:12:25 följande:
    Ja, varför ska man vara tillmötesgående och nå en kompromiss!? Varför? Beats me.
    Fast då är det ingen kompromiss. Jag vill bada bastu naken. Du vill att jag skyler mig. Antingen är det du som får din vilja igenom eller jag, och jag kompromissar inte med människor jag inte känner....
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 11:52:39 följande:
    Respektlöst! Jag avskyr exhibitionism. Folks kroppar är fula och avtändande och jag vill att folk ska förstå det.
    Då ligger problemet hos dig. Om du tycker att alla folks kroppar är fula? Tycker du så även om din? Jag kollar inte in andras kroppar när jag bastar. Jag bryr mig inte om dem.
    Anonym skrev 2007-09-14 12:54:20 följande:
    Varför ska nakendiggare ha patent på bastubad!Jag gillas att basta, men vill inte sitta i en hopsjö av könshår. En torr liten handuk om höften tycker jag är ok på en offentlig bastu. Varför störa sig på en liten handduk! Man får köpa en egen bastu om man så gärna vill vara spritt språngande. Är så trött på alla nakna, spretande, framåtbörja kvinnor i omklädningsrum och offentliga badhus.
    Jag sitter givetvis på en handduk när jag bastar. Sitter inte direkt på träet.
    CUFC skrev 2007-09-14 12:43:43 följande:
    Men då är ju det ett problem som ligger hos dig...och alla kan/ska inte anpassa sig efter just dig.För då är ju du lika egoistisk som du anklagat dom som är bekväma med att vara nakna för.Att vara naken innebär ju inte att man sitter spread eagle och visar upp paketet, utan man sitter... hör och häpna bara naken.badar gör jag helst naken, har bara på mig badbyxor om jag är på offentlig strand annars helnäck. Bastu finns det inget annat att tänka på, i bastun är man naken.
    Helt rätt!
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 14:45:49 följande:
    Tsarbabe: Ja, jag vet att problemet ligger hos mig. Kan man inte kompromissa med folk som har problem? Då har man också problem.
    Fast jag har ju redan erkännt att jag är egoist eller hur? *ler*
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 14:51:07 följande:
    Ja! Jag fascineras av hur man kan vara så obrydd över att folk äcklas av en. Coolt!
    Lär dig livets stora gåta: Älska, glömma och förlåta!
    Jag tänker aldrig i hela mitt liv må dåligt över att andra människor äcklas över min kropp. Det är inte mig det är fel på utan deras sätt att se på folk. Det är dem det är synd över.

Så du har rätt. Jag bryr mig inte ett skvatt över att någon tycker jag är äcklig. Finns andra saker i världen man kan bekymra sig över
Svar på tråden Naken i bastun?