Inlägg från: trollmammsis |Visa alla inlägg
  • trollmammsis

tv program om unga mammor ikväll

jasså? lär man ju titta på men jag tycker oftas att det e så omogna mammor på såna prigramm...som e ute o fetsar hela tiden,,,... inga påhopp e själv en ung mamma  

• trollmammsis
    millan87 skrev 2007-09-13 16:59:45 följande:
    jag tycker d kan va kul=) se hur andras vardag ser ut=)
    ja jag med.... fast ofta så tycker jag att dom ger rätt för många fördommar om unga föräldrar...skulle jag tex vara med så skulle våran familj vara som en vanlig svensson förutom åldern...nej orkar inte en sån här disskussion då jag själv e en ung mamma som sagt, men tycker att "rätt" unga mammor borde synas mer   
  • trollmammsis

skulle också vilja vara med för att visa att man kan vara en vuxen ung mamma   men jag ska inte döma på förväg, det kanske är jättebra

• trollmammsis
    Im Fabulous skrev 2007-09-13 17:32:16 följande:
    Trisst att man aldrig lyfter fram unga föräldrar äldre tonåren som valt att bli vuxna och sedan planera barn.Jag är 19 år, och har bott hemifrån i 2 år, och tillsammans med min kille som är 20 nästan lika länge. Vi arbetar och försörjer oss, betalar skatt och sköter våra liv precis som vilka vuxna människor som helst. Men att det finns sådanna unga föräldrar lyfts aldrig fram. Är man tonåring räknar folk med att man bor hemma hos föräldrarna, kommer behöva socialbidrag och stöd ifrån både kuratorer och socialen. Varför uppmärksammas inte vi som faktiskt vuxit upp lite tidigare än genomsnittet?Ursäkta om jag verkar grinig, är bara så trött på att folk antar att man är ett socialfall om man är ung och gravid.....
    ja precis   du o jag kanske skule vara med istället
  • trollmammsis
    millan87 skrev 2007-09-13 17:33:51 följande:
    Im Fabulous skrev 2007-09-13 17:32:16 följande: jo klart, man borde göra d.vet ju inte hur den här dokumentären är men vi får se.jag e oxå 19, o jag o min kille o dotter bor i en lägenhet, går inte på bidrag o aldrig gjort, han jobbar o jag har ett jobb o komma tillbaks till. inga konstigheter. vi e bara lite yngre ;D
    ja vi får se hur dokumentären blir *spännande*  kanske riktigt bra
  • trollmammsis

har nu också kikat på 5an och det e ju såna som bor hemma med sina föräldrar eller får annan hjälp.... inte om oss som stårpå egna ben *suck*  en dokumentär:  titta vi e unga självständiga föräldrar med bil, radhus och fast jobb....nej en sån kommer väl aldrig

• trollmammsis

ja när ska dom göra en dókumentär om unga föräldrar som faktiskt går EMOT alla fördommar??? får nog ta o ringa någon kanal...hmhm

• trollmammsis

så du e med    men då e vi ju ett gäng...kastar iväg ett mejl genast *skratt*

• trollmammsis

tänk, jag var också 17 när jag fick första(2 månader innan 18)  då tyckte man att man var så stor   nu fyller jag 24, jisses vad tiden går

• trollmammsis

nej just det...gör en dokumentär om min sambo istället

• trollmammsis
    Valkyriah skrev 2007-09-13 21:10:16 följande:
    Missade programmet,såg bara lite av slutet.Kan tänka mig att det var det gamla vanliga att en tonåring blir "hoppsangravid" och bor hemma hos mamma och pappa och ingen egen inkomst?eller har jag fel?
    nope, alldeles riktigt!!! *suck*
  • trollmammsis

funny mummy skrev:Det skulle vara väldigt trevligt med en dokumentär med unga vuxna som skaffat barn i äldre tonåren, är självförsörjande och inte fäller kommentarer om att "Det är värre att skaffa barn när man är 40".

ja jag ställer upp

• trollmammsis

mjuffpuff....kan inte du också ta studielån då?? det gjorde jag dom två sista åren på gymnasiet...sambon gick högskola så vi hade två studielån.....betalar av nu 500:-/mån och det e ok

• trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:04:19 följande:
    vi delar på en 2-timmars dokumentär då va
    hahah ABSOLUT
  • trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:19:37 följande:
    trollmammis:får man ta csn-lån i gymnasiet :O???!!! jag ska fortsätta 2:an efter jul så jag har ju ett bra tag kvar, soft det skulle vara om jag kunde ta csn-lån! då slipper vi leva på pasta o köttbullar i 1 1/2 år funnymummy, du kan få vara med på ett hörn som vår kompis
    JAA det kan man...jag kunnde det iaf..hade det både i 2an och 3an...så man inte behöver hamna hos soc eller så...du kan välja antingen bidragsdelen på 2 nånting eller hela med lån...6 900? eller nått sånt..var ju ett tag sen jag hade    prata med din syo tror jag att det var så jag gjorde...
  • trollmammsis

ja jag håller verkligen tummarna..men som sagt jag fick och vet flera som haft på gymnasiet    lycka till

• trollmammsis
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 14:38:51 följande:
    från csn.seOm du ska studera på grundskole- eller gymnasienivå kan du få studiemedel tidigast fr.o.m. det andra kalenderhalvåret det år du fyller 20 år. Dessförinnan kan du få studiehjälp för sådana utbildningar om du studerar på heltid.studiehjälpen var csn 1050, innacorderingstillägg lr tillägg för familjer med mindre pengar, maxbeloppet var under 900
    NÄÄÄ... men va trist   kan man inte söka nå dispens då?? ja men det stämmer nog,jag jobbade ett år efter 9an..sen gick 1 år sen mammaledig o ja jag fyllde 20 då jag började 2an.... ooo.. stackare....
Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll