• Mizzz

tv program om unga mammor ikväll

stinamaria skrev 2007-09-14 14:55:06 följande:
    Jag kunde inte det. Ville hellre ta studielån än att gå på soc men får inte göra det förrän jag fyllt 20.. Konstigt egentligen, man får egentligen inte ha soc när man går i gymnasiet heller men det gick igenom när jag ansökte men inte när jag ville ta studielån. haha
    mjuffpuff skrev 2007-09-14 15:01:51 följande:
    segt.. vad får dem att tro att man inte förtjänar lånet =/? fast.. man köper ju oftast inte sakerna i gymnasiet, så man tar ju inte lån i studerande syfte då, så det är väl därför antar jag..sorry TS för att jag har skrivit OT
    Det är nog snarare så att det just är ett lån, man vill väl inte låna ut till hur unga personer som helst och då har man satt en gräns på 20år.. Men visst jag håller med, man borde kunna göra undantag till de som har familj att försörja.
  • Mizzz

När man går i gymnasiet så har ju föräldrarna försörjningsplikt tills man är 20... Så det är väl ytterligare en anledning till att det är 20 hos både soc och csn..

• Mizzz
    m00nfl0wer skrev 2007-09-14 15:18:25 följande:
    "Föräldrar är försörjningspliktiga för sina barn tills de är 18 år eller slutar gymnasiet (dock längst tills de fyller 21 år)" Inte 20år.
    Oj, 21 tom

Var ganska säker på att det var 20 eftersom man får underhållsstöd så länge (iaf när jag var i den åldern för 4 år sen)... aja
  • Mizzz
    m00nfl0wer skrev 2007-09-14 15:22:41 följande:
    Hehe. Man får underhållsstöd tills man fyller 18år. Jag som snart är 19år måste ansöka om förlängt underhållsstöd för att kunna bo kvar hos min pappa tills jag tagit studenten. Så sade dom till mig iallafall när vi frågade. Hmm..
    Ja, men om man går i gymnasiet så får man tills man är 20 (och ja, man ansökte nog om det och det gäller endast om man bor hemma).. Eller så var det iaf förut Fast iofs.. Det är ju fk som har and om, och alla handläggare säger ju olika så hur ska man veta om man fått reda på rätt info??
Svar på tråden tv program om unga mammor ikväll