• jagälskarallaminabarn

*Hejsan! Då min svärfar är biodlare har

Hejsan!

Då min svärfar är biodlare har jag fått ett par tips om honung som jag gärna vill dela med mig av.

Det är viktigt, efter att ha tagit honung en gång och doppat det i vattnet/teet) att man inte tar honung på nytt med samma sked eftersom minsta lilla vattentillsättning gör att hållbarheten minskar. Ta då en ny, torr sked istället. Honung är hållbart praktiskt taget hur länge som helst, enligt svärfar, om man låter bli att ändra vattenhalten det minsta.

Honungen mister sina positiva egenskaper om den läggs i kokande vatten/te utan vänta tills det blir ljummet.

Det var tipsen jag hade. Lycka till alla därute!

M V H Ulrika

• Svar på tråden *Hejsan! Då min svärfar är biodlare har
  • sky1208

tack för tipset ulrika! visste inte att man ska inte ha den i kokande vatten.. där ser du.. man lär sig nytt varje dag

• Saucy

och jag har hört att;

Steker du kött eller fisk med lite honung hindras cancerframkallande kemikalier från att bildas. Bästa sötningsmedlet - håller blodsockret rätt jämnt.

• lata kocken Johanna

PAH bildas oavsett om du har honung på köttet när du steker - det enda som hjälper är att ha rätt temp
    Men visst - honung är gott att ha på

Lite beroende på vilken sorts honung det är så är glukosinnehållet olika högt och därmed är effekten på blodsockret olika... Honung ger ett lite långsammare blodsockersvar än vanligt socker men det är ganska marginellt

Hade varit kul att veta vad det är som förstörs i kokande vatten (jag tror ju på det men vill gärna veta mer ) - kan du kolla upp det bohuslänstös så vore du supergullig *kram*

• Sussie1975

Har läst att det är farligt för spädbarnets tarmar att äta honung. Fler än jag som hört??? varför?

• lata kocken Johanna

mindras

det är sant det kan finnas sporer av Clostridium botulinum i honung och de kan växa ut och ge spädbarnsbotulism

så de rekommenderar inte att ge honung till spädbarn men så fort barnens immunförsvar och tarmflora har mognat så är det ingen fara (tvåårsåldern brukar man ange som riktmärke)

• jagälskarallaminabarn

lata kocken Johanna:

Jag ska höra med svärfar nästa gång jag träffar honom vad det egentligen är som förstörs. Vad jag har förstått (var kanske lite otydlig) så mister den det som gör att man kan känna sig bättre vid förkylning, vad det nu är. Hursomhelst, hoppas svärfar vet mer. Återkommer när jag fått svar av honom.

M V H Ulrika

• lata kocken Johanna

ja det förstod jag att det var den effekten som gick förlorad

men jag är ju så nyfiken av mej att det skulle vara jättekul att veta precis vad det är som händer och vad som förstörs

*skäms*

Svar på tråden *Hejsan! Då min svärfar är biodlare har