• Applemum

magsjuka å föda barn?

Hela familjen
    Min kille, dotter och son har på löpande band insjuknat i en rejäl maginfluensa!!! Med KRAFTIGA magkramper, kaskadkräkningar, feber och diarre (from hell...) !!!
    Panik!!! jag är i vecka 38 snart 39 å har ingen lust att föda sjuk.... inte heller ha en "döende" (ni vet ju hur killar e?) sambo vid min sida.

Har ju dock hört att maginfluensor just sätter fart på förlossningen om tiden e mogen... Har nån erfarenhet av det???
    Hur gick det?
    Hur orkar man?
    Blir man behandlad som paria på förlossningen?
    Blev bebisen smittad?
    Foinns det andra risker?

• Svar på tråden magsjuka å föda barn?
  • Änglatuss

jag har hört att kroppen väntar tills man är någelunda frisk, kan ju hoppas att det stämmer...

• Kessy

att svälja hela pepparkorn, typ 10-15 st några gånger per dygn(vitpeppar helst) kan faktiskt "bota" en magsjuka. Om man inte har problem med att man superlätt får magkatarr, för då är det kanske inte att rekommendera. Sedan bör ett barn som har sådana problem(min dotter hade det av å till i över en vecka i somras) helt undvika att äta eller dricka saker som är söta, och saker som är svårsmälta; utan bara äta ris, kokt fisk, rivet äpple, å andra lättsmälta saker. Framför allt ska dom undvika socker, är en riktig bov!! Min dotter var "bra" i någon dag, sedan åt hon eller drack hon något sött, sedan blev hon dålig igen. Tills jag lydde dom där råden jag gav dig här ovanför, som jag fick från sjukvårdsupplysningen.

Men jag förstår din oro.. Vet faktiskt inte om en förlossning kan sätta igång när man själv är ordentligt sjuk. (men det kan ju kännas som om man ÄR magsjuk precis innan en förlossning startar, pga av hormoninella förändringar) Hoppas inte det.

• versan

Våran lilla tjej hade samma för 5 veckor sedan Diaree' from hell
    Och vi fick rådet från akuten att mata henne med kokt potatis som gjorts till mos med en klick smör i det är stoppande tydligen.
    Och det lilla vi fick i henne funkade. (några teskedar.)

• BabyPink

Hej! Jag har ingen erfarenhet av att föda med maginfluensa, men när jag var i vecka 36 eller 37 (minns inte exakt..) så fick jag maginfluensa med både kräkningar och diarée. Det höll på hela natten och tillslut fick jag komma åka in till förlossningen och få dropp. Det som hände då var att bebisen var så stressad av min hemska natt att det tog flera timmar att få ner hennes hjärtverksamhet. Men annars gick det jättebra. Förlossningen kom inte igång förrän 9 dagar efter bf! Så det behöver absolut inte betyda att förlossningen kommer igång bara pga det! Hoppas ändå att du slipper undan!

Lycka till!

Hanna

• Pingu32
    Kessy skrev 2007-09-14 09:41:16 följande:
    att svälja hela pepparkorn, typ 10-15 st några gånger per dygn(vitpeppar helst) kan faktiskt "bota" en magsjuka. Om man inte har problem med att man superlätt får magkatarr, för då är det kanske inte att rekommendera. Sedan bör ett barn som har sådana problem(min dotter hade det av å till i över en vecka i somras) helt undvika att äta eller dricka saker som är söta, och saker som är svårsmälta; utan bara äta ris, kokt fisk, rivet äpple, å andra lättsmälta saker. Framför allt ska dom undvika socker, är en riktig bov!! Min dotter var "bra" i någon dag, sedan åt hon eller drack hon något sött, sedan blev hon dålig igen. Tills jag lydde dom där råden jag gav dig här ovanför, som jag fick från sjukvårdsupplysningen. Men jag förstår din oro.. Vet faktiskt inte om en förlossning kan sätta igång när man själv är ordentligt sjuk. (men det kan ju kännas som om man ÄR magsjuk precis innan en förlossning startar, pga av hormoninella förändringar) Hoppas inte det.
    Det där med pepparkornen kan jag tyvärr inte låta passera obemärkt. Hur i hela friden skulle vitpepar ta död på calici-virus??
  • Lilla Pytte

Nu är det ju några år sedan om man säger så...men när jag föddes så hade mi nmamma maginfluensa...komfrån alla håll om man säger så....vi fick ligga på infektion sen...jag blev inte smittad.
    Usch ja vilken mardröm...hoppas verkligen du får vara frisk när det väl är dax!

• Bakeapple

Jag fick vinterkräksjuka i v 37 och det triggade igång värkarna, så jag fick åka in till förlossningen. Jag hade regelbundna värkar och var öppen 3 cm och såg INTE fram emot en förlossning i det läget kan jag ju säga! Fast magsjukan gav med sig efter ett tag på förlossningen och då stannade värkarna också, så sedan dröjde det 3 veckor innan sonen föddes iallafall.

Däremot vet jag en tjej som fick barn samtidigt som mig där pappa och storasyskonet hade magsjuka och pappan fick ej vara med på förlossningen och de fick inte hälsa på på BB heller.

Svar på tråden magsjuka å föda barn?