• m00min

Vi österbottningar som bygger nytt/renoverar

I denna tråd samlas vi som bygger eller renoverar våra hem, spikar, målar och inreder

Alla tips mottages med tacksamhet och erfarenheter utbytes med god stämning!

Från och med nu förklarar jag den första österbottniska tråden i detta ämne ÖPPNAD!

• Svar på tråden Vi österbottningar som bygger nytt/renoverar
  • Lolita82

hej hej

hitta de på hande andra trådin

Vi ha itt börja bygg na ännu men har fullt opp me planerasi. Vi ha renovera 2 hus tidigari men nu ska e va nytt, kosta va e kostar så jag komber nog ti häng mee i denhär trådin...

• Lindilididda

Jag kommer med!

Vi köpteradhuslägenhet för ett år sen, och har renoverat allt...förutom wc. Nu vill jag ha intressanta tips om inredning! ljusa färger har vi mest! Älskar vitt och beige...och en släng av rosa

• Ebbelina

Hej! Vi har egentligen redan flyttat in i vårt nybyggda hus, men gårdsplanen är ogjord och inredningen långt ifrån färdig, så kanske jag får hänga på här ändå? Om inte annat kanske jag kan hjälpa till med lite råd eftersom jag nyss gått igenom hela byggrumban och kommit igenom helskinnad. Puh...

• Lindilididda

Ebbelina: vi har oxå det mesta gjort inomhus, nu fattas då vissa möbler man drömmer om
    Våra gårdar är oxå helt ogjorda...visst finns det gräsmattor och buskar...men det ser för jääääklit ut! Så nästa sommars projekt är absolut gårdarna!

Men jag e inge vidare bra på gårdsarbete...hmm...

• m00min

Jeeee! Folk!

Själv bygger vi ju ett kastelli hus, 135 kvadrat + garage å lekstuga Vi ha komi så långt att vi har isolera ett varv in i huse men int gjuti golvet! Å nu så tycker jag he stampar på ställe meeeeen bara vi nu sko få styroxat golvet så börjar det ta sig!

Det finns byggtrådar här på FL men alla tips di ger kan vara svårt att fullfölj eftersom vi int har sama butiker jer i Finland. Så jag hoppas på massa tips på olika ställen som lönar sig att fara å si till!

Ja så att di har husvisning på ett oravaishus nu på lördag, undrar om man sku fara å si hur andra inreder

• LCroft

Hänger också på här, vi har ju vårt evighetsprojekt vi håller på med. Det tar liksom aldrig slut Kanske beror på mig också som jämt hittar på nåt nytt jag vill ha gjort. Just nu håller vi på med badrumsrenovering.

• Lindilididda

Åh, om man fick göra om sitt pyttebadrum! Får får vi ju, men vi har inte pengar just nu

idag öppnar ju en ny möbelaffär här i Vasa! Koti-idea heter den! Borde åka och kolla...behöver ett nytt soffbord NU...och lampa
    Kanske borde passa på då gubben är borta med jobbet???

• LCroft

Jag ville ha nytt badrum men är inte direkt bra på att leva i röra, mitt humör i botten och jag bara väntar på att det ska bli klart Sen blir det väl nog en paus  här innan vi drar igång nästa projekt, två av dem är tyvärr tråkiga, det ska ny brädbeslåning (heter det så?) ulkovuoraus på gamla sidan av huset, målas givetvis och så ska garaget byggas. Sen kommer det lite roligare projekt.

Ovanpå den nya delen av huset, vi har alltså byggt ut för ett år sedan, så kommer ett stort sovrum till oss, vilket jag planerar redan för fulla muggar Och så ska gården på den sidan av huset göras var garaget kommer, det ser hemskt ut där just nu. Också en sak som jag planerar för fullt. Kan liksom inte låta bli att planera nåt hela tiden

• Ebbelina

Lindilididda: Koti Idea har de här i Jstad också, men jag är inte sådär jätteimponerad faktiskt. Tycker många av deras möbler ser ganska billiga ut, fast de ändå inte är det. Men alltid lönar det sig att åka o kolla! Vi skulle också behöva soffbord, TVÅ stycken t.om. Men jag har nog tänkt vänta till nån Ikea resa tror jag Vi har ju liksom det problemet nu att byggpengarna är heeelt slut

m00min: Det lönar sig absolut att gå på husvisningar, vi har fått massor av idéer från såna!

Svar på tråden Vi österbottningar som bygger nytt/renoverar