• LaFontaine

Vad göra vid ischias?

Sambon drabbades igår av något som ter sig vara en akut klämd ischiasnerv. Han kunde inatt inte ens själv gå till toaletten utan vrålade av smärta samtidigt som han "bumpade" sig fram på rumpan. Idag är det mycket bättre, men inte bra. Jag kan inte minnas om man vid ischias ska ta det lungt eller röra sig måttligt (exempelvis gå och handla, ta en mycket kort och långsam promenad också vidare). Det handlar alltså inte om något marathon även om sambon gärna skulle gå ut och springa idag igen. Envisa karlar Att få honom till en kiropraktor eller läkare (sambon ramlade för tre år sedan och flyttade bäckenet och är således sned) är inte att tänka på.

Tips på självbehandling tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Vad göra vid ischias?
  • trollmammsis

vart sitter dte på han??  stretcha ut dte e ju bra...jag hade bak i skinkan då jag var gravid men det var ju "falsk ischias"  då var det toppen när jag cyklade, det drog liksom ut...annars var det skönt nät sambon tryckte på där med handen...åååhhhh..... annars bör han få kontakt med en sjukgymnast för att få rätt övningar för just han....

• LaFontaine

Det går från höften ner till halva låret ungefär. Det känns bättre när jag "trycker upp" skinkan på honom, men det kan jag tyvärr inte göra hela tiden av förklarliga skäl Nu står han i duschen dit han tog sig själv utan att vråla i alla fall.

• trollmammsis

ja låter som så jag hade...usch stackarn....säg åt han att gå ut o cykla...   jag kan fortfarande känna av mitt....skithemsk   men han ska nog gå till en sjukgymnast...han kan ta tag i benet o dra det upp mot mage/bröst... man ska liksom räta ut nerven som klämmer

• MansonDust

Man ska sitta på is.

• Tös

Stretch är den lösning jag har fått.

Be honom lägga sig på rygg på golvet. Upp med benen i luften o pressa ned svanket. Slappna av. Bättre? På mig när det är som värst så är det akuthjälpen no 1.

Sedan kan han stretcha rumpan o glöm inte stretcha framsida lår. Allt det där hänger ihop.

Tigerbalsam!

O funkar inget så iväg med karl till en naprapat.

• Kajsan

Nåt ni INTE ska göra är att massera själva om ni inte är utbildade för det.
    Det gör ofta skadan värre just vid ischias.

• LaFontaine

Tack alla för er råd och tips. Nu ska vi strecha lite här. Kanske bör vi gå ut och gå en liten sväng först så han får upp värmen innan?

Kajsan: Det är en av de få sakerna jag minns. Däremot trycker jag upp skinkan på honom när det gör som allra ondast. Kan det också skada?

• Jalapeno

ischiasnerven går ner till foten. Däremot finns muskler som går från baken till baksidan av låret och en muskelsträckning kan göra nog så ont. Sjukgymnast/naprapat/kiropraktor låter som bästa förslaget oavsett

• lyckliga sagofén

Massera ganska hårt längs utsidan av låren o skinkorna.
    stretching, massageterapeut, naprapat o dyl. rekommenderas!

• LaFontaine

Jag kan meddela att efter två dagar där jag tvingat sambon att röra sig måttligt, tryckt upp skinkan på honom när det gjort som mest ont samt vilat måttligt är höften mycket bättre. Det gör fortfarnade ont, men förbättringen är enorm. Tack för råd och tips, nu vet jag direkt vad jag ska göra nästa gång!

Svar på tråden Vad göra vid ischias?