Inlägg från: S0YA |Visa alla inlägg
  • S0YA

Flyttips - hur flyttar man lättast?

Hej alla!
    Har just fått klartecken till våran nya lya, 56 mil härifrån.
    Många tankar om flytten dyker ju naturligt upp på en gång.
    Vi bor i en 3a på 76 kvm och kommer flytta till en 3a på 85 kvm. Nya lyan ligger 1 trappa upp.
    Det hela kommer gå av stapeln runt nyår.

Vad är dina bästa flyttips?
    Har du anlitat flyttfirma eller gjort det själv?
    Har du involverat släkt och vänner, och i så fall hur?

Tacksam för ALLA råd inför våran stora fytt.

• Svar på tråden Flyttips - hur flyttar man lättast?
  • S0YA

Ja det gör det nog. Lätt att man glömmerbort det. Tack för påminnelsen.

Smulu skrev 2007-09-14 15:23:25 följande:
    Tänk på att alla de där småsakerna så som krukväxter mm tar en jäkla plats.
  • S0YA

Det där med tallrikarna har jag inte hört innan, det ska jag lägga på minnnet. Tack!

mammutten81 skrev 2007-09-14 15:25:20 följande:
    Men flyttfirma har vi när vi flyttar inom stan och det kostar typ 1000:- timmen.Tänk då att åka 56 mil, sen ska ni betala för arbetet på plats och sedan deras tid hem.Men mitt tips är att packa tallrikarna inpackade och ståendes på sidan, då håller de bättre. ( sa flyttfirman)Släng skit osm ni inte behöver.Packa kläder och täcken, mjuka saker som soffkuddar i sopsäckar.
  • S0YA

Tack för länken och tipsen :)

emet skrev 2007-09-14 15:28:37 följande:
    Jag har flyttat ett tioatal gånger den mest komplicerade flytt jag gjort är 20 mil. Min sambos farbror har en stor lastbil som vi fick plats med allting i, alla har kanske inte sådan tur. mina tips till dig ärTa reda på ett stort släp eller en lastbil som du får plats med allt.Packa allt i flyttlådor ev böcker i bananlådor. jag har varit med om panikflyttningar med plastkassar och väskor, det är lättare att transportera sakerna om det är packat i lådor. Slå in porslin i handukar och lakan då slipper ni trycksvärtan och ni sparar lite plats.Sortera och släng det är så skönt!Jag ska fundera lite mer på tips här kommer även en länk kanske kan hjälpa www.flyttguiden.se/flyttips.php
  • S0YA

Smart det där med kläderna kvar på galgarna :)Tack.

johannaringer skrev 2007-09-14 15:29:05 följande:
    Kläder kan ni låta hänga kvar på galgarna, ta ner några i taget och vik in ärmarna först, "rulla" sen ihop plaggen med galgarna först så de inte åker ur. Lägg i sopsäckar!När du packar böcker så lägg bara några böcker i botten på en kartong och fyll sen på med andra, lättare saker ovanpå.Man brukar kunna hyra flyttkartonger, svindyrt annars och banankartonger är inte alls lika bra.Slå in fler tallrickar i samma tidningspapper, typ två tre stycken kan ligga tillsammans.
  • S0YA

Par plats och är miljövänligare :)

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:38:25 följande:
    just det somnågon skrivit slå in porslin o annat ömtåligt i handdukar o liknande som ändå skall med istället för papper som ändå skall sl'ängas, spar plats!
  • S0YA

Ja, jag ska banne mig sätta mig och skriva ett mejl och skicka till alla mina närmaste. Vi har ju hjälpt dom med mycket, så nu borde dom skunna ställa upp på oss :)
    Tack för tipsen.

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:37:15 följande:
    bara öhnat igenom snabbt så om jag upprepar är det bara att ignorera. vi flyttade (jag höggravid) från lgh i stockholm till hus utanför umeå såsidär 60nånting mil. Hade inte flyttfrma då det skulle kostat från 25.000 och uppåt. Vi hyrde lastbil på mack och en kompis till oss körde upp hjälpte oss lasta ur och körde hem den igen. Funkade bra. Annars är tipsen att packa så mycket com går i flyttkartonger för det är enkelt att stapla likadana kartonger. plocka isär möbler som går. Direkt kasta/skänka/sälja sånt som man tänkt köpa nytt (onödigt att släpa på) Ha folk som hjälper med att städa och bära är A och O. Muta med pizza eller nåt, en öl eller 2 mot slutet vad som nu kan tänkas passa!Men har man råd kan ju flyttfirma vara bra Det är ju alltid jobbigt att flytta men samtidigt tcker iaf jag att det är ganska kuL!Lycka till iaf!
  • S0YA

Vi har köpt 10 st flyttkartomger på Jula för 190 kr. Inte så billigt i längden, men vi var i desperat behov av dem.

Bi ska flytta från Borlänge i Dalarna till Linneryd i Småland.

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:56:55 följande:
    SOYA låter grejt! Får man vara nyfiken o fråga vart det bär av? (behöver ju inte svara om du inte vill) Man lär sig en hel del flyttgrejs med åren haha en annan sak Märk kartongerna noga! förrsten brukar det alltid finnas beg flyttkartonger på blocket o så annars är dem ju som någon skrev svindyra
  • S0YA

Då borde vi få plats med en sån stor bil. Bor i 76kvm nu och rensar väldigt mycket och ska inte ta med alla möbler heller.

Cloisonné skrev 2007-09-14 17:23:35 följande:
    Vi flyttade 40 mil och hyrde den största bilen man får köra med B-körkort. Där fick vi nästan in 70 kvm med saker. Sen öste vi in resten i en hästtransport. Vi var fyra stycken som bar.Och som andra sagt så kastade vi allt vi inte ville ha kvar.
  • S0YA

Tack för alla bra tips!

Någon som har bra tips på att komma undan billigast med flytten då? Alltså hyra av fordon. Det är ju 56 mil och vi vill inte få lov att åka tillbaka med en släpkärra eller lastbil.
    OKQ8 har en stor lastbil men kostar en slant att hyra.

Tips?

• S0YA

Har aldrig hört att man kan hyra här och lämna där när det gäller OKQ8 och statoil. Måste kolla upp det.

Misskrokodil skrev 2007-09-22 10:20:38 följande:
    Jag fick tipset om att slå in saker som man var rädd om i plastfilm som man har i köket...Vi lindade in ett skoskåp med det så inte lådorna skulle åka ut plus att man skyddade det mot smuts och så...Borde funka bra på porslin.... Slipper trycksvärta och har man några varv så blir det lite skumgummi aktigt...Ta tid att gå igenom alla papper och foton och organisera det i pärmar så slipper man kartonger med massa lösa papper..Sen SLÄNG SLÄNG SLÄNG!!Hyr man buss på OKQ8 eller Statoil så kan man hyra den där man flyttar ifrån och lämna den i nya staden...Annars tycker jag att du redan fått massa bra tips.Lycka till!
Svar på tråden Flyttips - hur flyttar man lättast?