• S0YA

Flyttips - hur flyttar man lättast?

Hej alla!
    Har just fått klartecken till våran nya lya, 56 mil härifrån.
    Många tankar om flytten dyker ju naturligt upp på en gång.
    Vi bor i en 3a på 76 kvm och kommer flytta till en 3a på 85 kvm. Nya lyan ligger 1 trappa upp.
    Det hela kommer gå av stapeln runt nyår.

Vad är dina bästa flyttips?
    Har du anlitat flyttfirma eller gjort det själv?
    Har du involverat släkt och vänner, och i så fall hur?

Tacksam för ALLA råd inför våran stora fytt.

• Svar på tråden Flyttips - hur flyttar man lättast?
  • FiaÅkotten

bara öhnat igenom snabbt så om jag upprepar är det bara att ignorera.

vi flyttade (jag höggravid) från lgh i stockholm till hus utanför umeå såsidär 60nånting mil. Hade inte flyttfrma då det skulle kostat från 25.000 och uppåt. Vi hyrde lastbil på mack och en kompis till oss körde upp hjälpte oss lasta ur och körde hem den igen. Funkade bra.

Annars är tipsen att packa så mycket com går i flyttkartonger för det är enkelt att stapla likadana kartonger. plocka isär möbler som går. Direkt kasta/skänka/sälja sånt som man tänkt köpa nytt (onödigt att släpa på)
    Ha folk som hjälper med att städa och bära är A och O. Muta med pizza eller nåt, en öl eller 2 mot slutet vad som nu kan tänkas passa!

Men har man råd kan ju flyttfirma vara bra Det är ju alltid jobbigt att flytta men samtidigt tcker iaf jag att det är ganska kuL!

Lycka till iaf!

• FiaÅkotten

just det somnågon skrivit slå in porslin o annat ömtåligt i handdukar o liknande som ändå skall med istället för papper som ändå skall sl'ängas, spar plats!

• S0YA

Par plats och är miljövänligare :)

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:38:25 följande:
    just det somnågon skrivit slå in porslin o annat ömtåligt i handdukar o liknande som ändå skall med istället för papper som ändå skall sl'ängas, spar plats!
  • S0YA

Ja, jag ska banne mig sätta mig och skriva ett mejl och skicka till alla mina närmaste. Vi har ju hjälpt dom med mycket, så nu borde dom skunna ställa upp på oss :)
    Tack för tipsen.

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:37:15 följande:
    bara öhnat igenom snabbt så om jag upprepar är det bara att ignorera. vi flyttade (jag höggravid) från lgh i stockholm till hus utanför umeå såsidär 60nånting mil. Hade inte flyttfrma då det skulle kostat från 25.000 och uppåt. Vi hyrde lastbil på mack och en kompis till oss körde upp hjälpte oss lasta ur och körde hem den igen. Funkade bra. Annars är tipsen att packa så mycket com går i flyttkartonger för det är enkelt att stapla likadana kartonger. plocka isär möbler som går. Direkt kasta/skänka/sälja sånt som man tänkt köpa nytt (onödigt att släpa på) Ha folk som hjälper med att städa och bära är A och O. Muta med pizza eller nåt, en öl eller 2 mot slutet vad som nu kan tänkas passa!Men har man råd kan ju flyttfirma vara bra Det är ju alltid jobbigt att flytta men samtidigt tcker iaf jag att det är ganska kuL!Lycka till iaf!
  • FiaÅkotten

SOYA låter grejt! Får man vara nyfiken o fråga vart det bär av? (behöver ju inte svara om du inte vill)

Man lär sig en hel del flyttgrejs med åren haha

en annan sak Märk kartongerna noga! förrsten brukar det alltid finnas beg flyttkartonger på blocket o så annars är dem ju som någon skrev svindyra

• S0YA

Vi har köpt 10 st flyttkartomger på Jula för 190 kr. Inte så billigt i längden, men vi var i desperat behov av dem.

Bi ska flytta från Borlänge i Dalarna till Linneryd i Småland.

FiaÅkotten skrev 2007-09-14 15:56:55 följande:
    SOYA låter grejt! Får man vara nyfiken o fråga vart det bär av? (behöver ju inte svara om du inte vill) Man lär sig en hel del flyttgrejs med åren haha en annan sak Märk kartongerna noga! förrsten brukar det alltid finnas beg flyttkartonger på blocket o så annars är dem ju som någon skrev svindyra
  • THR1972

Mina tips.....

* Allt som inte använts de senaste året- KASTA el skänk bort!
    * Packa tallrikar stående på kant, håller bättre då och tar
    mindre plats...använd inte tidningspapper utan ofärgat
    silkespapper eller liknande så slipper ni diska vid uppackning
    eftersom tidningspapper innehåller trycksvärta.
    * Blommor, ge bort och köp nya på plats.
    * Textil och kläder..packa i sopsäckar i stället för i lådor.
    * Böcker är tungt, packa bara halva lådor och fyll ev upp med
    "lättare" saker.
    * Alla fjärrkontroller i separat påse.
    * Kolla upp om er hemförsäkring täcker flytt om ngt skulle hända
    efter vägen.
    * Be vänner om hjälp och låt ev barn vara delaktiga i flykten.

• Mint

Lättast flyttar man om man sätter upp lappar i kvarteret om att saker skänkes mot avhämtning. Om de dessutom flyttstädar kan ni tänka er att bjuda på mat lagad av det som finns kvar i skafferierna. Som städredskap och emballage används med fördel era kläder, lakan och handdukar. När detta är gjort och lägenheten är tom och skinande ren tar ni era små handväskor och sätter er på tåget till nya staden. Väl där går ni in på första bästa möbelvaruhus och köper ett helt nytt möblemang, med hemkörning, inbärning och montering såklart.

• Lishon

När vi flyttade 60 mil körde vi allt i två släp som vi hyrde på macken. Vi körde ett och svärföräldrarna ett.

• Joona

Rensa, rensa, rensa hemma, brukar jag göra vid flytt.

Sen skaffar jag mer än tillräkligt med kartonger och numrerar dem. Sen skriver jag en lista med alla siffrorna och skriver upp det viktigaste jag lägger i kartongerna. Morgonen efter flytt vill man inte gå igenom 3 kartonger med böcker o 3 med skrivbordsaker när man letar efter kaffekopparna Enkelt att kolla på listan! Lägg listan i handväskan så den inte hamnar i en kartong hehe

Mjuka saker som soffkuddar och täcken bär man bäst i svarta säckar, likaså vinterkläder och skor. Kläderna våra packas i resväskor!
    Om man går till en blomaffär o köper silkes pappaer till allt porslin slipper man diska bort all trycksvärta som annars tidningar lämnar!

Bara läst TS, så jag kanske tjatar om lite

Svar på tråden Flyttips - hur flyttar man lättast?