• Dottin

Tips på tuff tårta till 5 åring :-D

Hej!!

Till veckan fyller sambons son 5 år, och jag skulle vilja göra en tuff/killig tårta till honom då

Några tips

• Svar på tråden Tips på tuff tårta till 5 åring :-D
  • Dottin

Någon som har sett någon gjort en döskalletårta????

• trollmammsis
    Dottin skrev 2007-09-14 21:00:44 följande:
    Någon som har sett någon gjort en döskalletårta????
    den kan du ju också göra med svart strössel o grädde.... du tar bara strösslet runt om och spar gräddet så det blir döskallen... man måste våga    och hemmagjort behöver inte vara perfekt....
  • palmblad

Vi har bla. haft en hög biltårta.

Gör först en vanlig fylld tårta o lägg på en liten rund mjuk kaka. Täck med grädde och godisbilar o sätt en leksaksbil på toppen.
    Har även gjort buss- o tågtårtor.

• Dottin
    Trollmammsis:
    Ja jag hade funderat på det..att ta lakrits strössel..men det är bara dur jag ska få till själva döskallen
  • palmblad

Du kan väl rita en dödskalle med tandpetare på kakan o sen fylla i med grädde från sprits.

• trollmammsis

ja eller så tar du på grädda o sen kanske bakplåtspapper och tandpetare som håller upp pppret och sen strössel utandör kanterna... e ju godast med grädde under strösslet

• Dottin
    Palmblad:

Tack det va ett bra tips
    Det ska jag testa..
  • palmblad

Lycka till! När är det party-time? Min byting blir 3 på tisdag o vi har kalas på söndag. Han diggar fiskar, så det blir en havstårta.
    Ska halvera halvliters-paket med glass o lägga på en bricka. Björnbärskräm ovanpå o godisfiskar.

• Dottin

Tack snälla för alla bra tips..nu har jag fått lite insperation

• Dottin

Linus fyller den 20:e så det blir kalas nästa helg här oxå

• palmblad

Vet du vad, ts? Finns även dödskalle-godis; hårda svarta. Har köpt som lösvikt. Du kan ha en tårta med bara vit grädde o såna ovanpå, men man får be barnen att äta dem försiktigt, så de inte sväljer dem hela.

• Dottin
    Palmblad:

Ja kolla efter sådana idag i affären men det fanns inga
    Hade tänkt dekorera med dom på kanten på tårtan..men vi får se..jag hittar på något
  • Martinis

Jag gjorde en döskalletårta, då spritsade jag ut "pluttar" av grädde till själva döskallen, å så spritsade jag "pluttar" runt om, å fyllde i bakgrunden med chokladpudding. Sen gjorde jag en "skylt" av flowerpaste i lite gammal sjörövarstil å skrev namnet å åldern pojken fyllde på. De vart uppskattat!

• Martinis

Å så kan du ju använda antingen guldpengar med choklad i, eller såna godispengar av gele eller vad de nu är, å ha runt om..

• palmblad

En lite tokig idé är att jag får din adress o skickar såna till dig, för vår affär har såna.

• Dottin

Martinis:

Du har inte en bild på tårtan kanske

Palmblad:

jag ska in till karlstad i morgon så dom har säkert sådana godisar där tack ändå

• palmblad

TS: Hör av dig om du inte hittar dem.

• Martinis

Dottin: Jodå, ska försöka ladda upp den i mitt eget galleri, kanske.. Kan ta ett tag.

• Martinis

Dottin: Ni finns bilden i mitt galleri, kika in om du är nyfiken!

Svar på tråden Tips på tuff tårta till 5 åring :-D