• Jäntan75

moussetårta?

Hej hej ! Funderar nu på att göra moussetårta till dopet istället. Är det nån som vet nån mumsig fyllning? Och det viktigaste utav allt hur gör man? Det får inte vara för avanccerat har aldrig gjort det innan. Tacksam för svar

• Svar på tråden moussetårta?
  • 1malle
    Jordgubbs Mousse tårta

1 pkt frusna jordgubbar = 275g i ett gammalt hederligt Findus-paket
    2 dl Meze Yoghurt = Ny från Arla, lite tjockare ursmarrig yoghurt. (speciellt med honung till.. )
    2 msk strösocker
    5 dl vispgrädde

Låt jordgubbarna droppa/rinna av lite efter upptining, mosa eller mixa dom. Rör ner yoghurten och ställ åt sidan.

Vispa grädden tillsammans med sockret. Fast men inte gryningt . Vänd ner grädden i jordgubb- och yoghurt blandningen. Färdigt att bre ut på ett lager eller täcka med . Det kommer att "sätta sig" lite efter en stund i kylen.

Lime mousse (något krångligare men skit god!)

4 dl grädde
    2 dl creme fraich
    2 dl Meze Yoghurt
    1,5 dl strösocker
    1 dl Lime-juice = cirka 4 st Lime frukter
    4 gelatinblad

Vispa grädden "medel" fast och ställ åt sidan.

Blanda creme fraich, yoghurt och strösocker. Rör ordentligt och ställ åt sidan lite så sockret får tid att "lösa" sig.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten cirka 5 minuter, typ medan du pressar Lime frukterna. Ta upp och krama ur gelatinbladen lite, lägg dom i lime-juicen och smält i micron cirka 15 sekunder. Häll ner i creme fraich och yoghurt blandningen och blanda väl.

Vänd ner grädden i ovanstående blandning. Färdigt att bre ut! Även denna sätter sig ju efter ett tag i kylskåpet. Jag väljer att bre ut mina mousser medan dom är ganska krämiga för jag vill att dom ska "sätta sig" rätt i tårtan.
    Alla goda ting är 3
  • 1malle

Vit choklad mousse

Smält vit blockchoklad,2 pkt
    Blanda med 2 dl kesella och 1 dl vispad grädde

Passar som fyllning eller som övre lagret på en tårta, övrig fyllning som passar är hallon, passions frukt eller kiwi...

Alla goda ting är 3
  • 1malle
    1malle skrev 2007-09-15 13:18:45 följande:
    Vit choklad mousseSmält vit blockchoklad,2 pktBlanda med 2 dl kesella och 1 dl vispad gräddePassar som fyllning eller som övre lagret på en tårta, övrig fyllning som passar är hallon, passions frukt eller kiwi...
    Förtydligar o rättar till det lite...

300g vit block choklad
    2,5 dl kesella ( i burk)
    3dl vispgrädde

Smält chokladen, vispa den med grädden o häll sist i kesellan o rör om...
    Alla goda ting är 3
  • thereze

gå in & kika i tårt tråden där finns massa massa recept på mousser!

• burnisen

Kika på denna guldgruvan

.?:*¨¨*:?.Älskar min Alvin 060922 .?:*¨¨*:?.
  • Karpet

Vilken är tårttråden? Behöver också inspiration.

Svar på tråden moussetårta?