• junibarn76

HUR gör man plommonpuré?!

Jag har fått massor av plommon av min mamma och sambon kom på den fiffiga idén att vi (jag) skulle göra plommonpuré till vår kommande bebis.

Jag är i vecka 38 och har fasen aldrig gjort puré tidigare. Vi hade tänkt att frysa in den tills att lilltjejen kan äta annat än bröstmjölk.

Frågan är nu HUR MAN GÖR PLOMMONPURÈ?

Jag har försökt Googla men hittat nada. Skrikandes

Med Elvira i magen vecka 38
  • Svar på tråden HUR gör man plommonpuré?!
  • Peztis

Du menar alltså inte katrinplommon utan vanliga från trädet?

Jag hade i så fall försökt ta bort skal och kärnor (skålla dem så går det lättare) ochsedan kört i matberedare, fryst in i istärningsfack, slå över dem i en påse när de är frusna. Ta fra en tärning vid behov när barnet börjar bli större (från 4 månader tror jag det går bra).

Kan annars tipsa om att göra plommonchutney, det är supergott till fläskkött och kyckling!

• Modesty2000

Jag har visserligen bara gjort puré på torkade katrinplommon samt färsk frukt men jag antar att det är samma sak...ta bort eventuella kärnor och koka upp plommonen med lite vatten. Sen häller du bort vattnet i en skål vid sidan av och mixar plommonen och späder med vatten. Däremot vet jag inte om det håller så länge i frysen utan socker eller eventuella konserveringsmedel...jag menar fram tills bebisen kan äta purén. Loppan har börjat äta sånt nu när hon är 5 månader...

• Peztis

Frukt klarar sig länge i frysen, som jag förstår.

Tänkte på det där med att jag rekommederade att ta bort skalen; det är för att det kan bli väldigt beskt annars.

• saker

jag gjorde plommonpuré på färska plommon för nån vecka sen.. skalade dem (skalen var jättebeska) och tog bort alla kärnor och kokade plommonen tills de var mjuka (behövdes bara minilite vatten, de vätskade sig jättemycket). ner med det i mixern och in i frysen.
    smakar toppen även sen vi tinat det

Svar på tråden HUR gör man plommonpuré?!