• Farfalla

Katten har en blåsa i örat..

Vi har en hankatt på ca 13år som har fått en blåsa på ena örat ca 1cm lång.. Det är inte var med vätska i den.. Vad kan man göra åt det? Vad skulle ni tippa att det kostar hos veterinären(oförsäkrad)?

• Svar på tråden Katten har en blåsa i örat..
  • dekad

Oj, aldrig hört om. Kan det vara ett insektsstick eller bett? Har katten ont? Svullen runt omkring?
    Om katten inte verkar ha besvär av blåsan kan du vänta till måndag och då ringa veterinären och fråga vad ni bör göra. Ett besök kostar kanske runt 500, då spelar det ingen roll om man har försäkring eller inte. Försäkringar kickar ju in efter att kostnaden överstigit självrisken. Min självrisk ligger på 2000, så vid ett litet problem eller liknanden utnyttjar man ju ändå inte försäkringen.

• Farfalla

Ok nej han verkar inte så besvärad.. Och jag har ingen aning om vart den kan ha kommit ifrån. Kanske under bus med den mindre katten. Men den är ganska vätskefylld lixom vatten och lite blod..

• Sysse

Kan det inte vara Blodöra då? har iofs inte hört att katter har det, kanske det är vanligare hos hundar som har hängöron.  Det kan uppkomma om örat har stötts i något, som ett blåmärke ungefär, fast det fylls med blod. Kontakta vetrinären för rådgivning.

Lasten och dygden bor grannar
  • Sysse

Kan tillägga att jag haft en hund som haft blodöra, henne fick jag operera. Vetrinären fäste ihop örat då det liksom skiktat sig...
    Inget farligt, men om man inte opererar så kan det bli hårt och liksom krympa lite, som ett sånt blomkålsöra...

Lasten och dygden bor grannar
  • Farfalla

Nej men det ser ut som en vanlig blåsa.. liknande de man kan få om man tex bränt sig.

Svar på tråden Katten har en blåsa i örat..