• parent2b

när började era tvåspråkiga barn prata?

Våran tjej är snart 17 månader men säger inte ett ord än. det gör henne jätte upprörd att inte kunna göra sig förstådd.
    Både jag och min man är svenskar men vi bor i england. Vi pratar bara svenska hemma men när vi är ute och tröffar kompisar blir det bra engelska.
    När började era barn prata?

• Svar på tråden när började era tvåspråkiga barn prata?
  • Lajkie

Min sambo är tvåspråkig, hans mamma pratade bara portugisiska när han var liten medan pappan pratade svenska.
    Han sa inte ett ord före 2 års ålder någonting.

parent2b skrev 2007-09-15 18:16:02 följande:
    Våran tjej är snart 17 månader men säger inte ett ord än. det gör henne jätte upprörd att inte kunna göra sig förstådd.Både jag och min man är svenskar men vi bor i england. Vi pratar bara svenska hemma men när vi är ute och tröffar kompisar blir det bra engelska. När började era barn prata?
  • jsmfb

Det här kan vara så himla olika. Jag växte själv upp med tre språk i hemmet och sade mina första ord (bl.a. pappas namn) när jag var sju månader, pratade anmärkningsvärt rent tidigt. En kusins barn som också växte upp med tre språk var sen att tala och föräldrarna fick rådet av läkare att hålla sig till ett språk. Även barn i enspråkiga familjer kan ju vara sena. Min son är bara åtta månader så jag törs inte säga något om honom än.

• lollajapp

Det är så olika från barn till barn. Även enspråkiga barn skiljer sig mycket åt när de börjar prata eller inte.

Jag är själv uppvuxen i en tvåspråkig familj och jag lärde mig prata ganska snabbt (va ca 10 månader när jag började med andra ord än mamma, pappa osv) medans min lillasyster inte sa speciellt mycket före två års ålder.

Mina barn (som båda enbart har vuxit upp med ett språk)skiljer sig åt, större pojken sa hela meningar innan han fyllde två och den yngre som är ca 2 1/2 nyss har börjat med två-ords meningar.

• Loped

Min son är 25månader säger bara 2-3 ord. Han blir också jätte upprörd när han inte kan göra sig förstådd, men för två veckor sen var jag hos en logoped, och hon sa att han var försenat av sin ålder när det gäller hans talutveckling, så jag ska besöka henne flera gånger till så vi får se hur det går...

• Rutiga Rutan

Parent2b - vi har precis samma "sammansättning" som ni - dvs vi är båda svenskar och bor i England. Min son är nu snart 4 år. Han var senare i talet än sina jämnåriga - började kanske inte prata förräns runt 20 månader och det är först nu han börjar komma ikapp.

• Karpet

Min dotter är/ska bli trespråkig, svenska, engelska och franska, hon säger bara titta och bye bye än så länge. Hon är 10 månader. Svenska är det språk hon hör mest eftersom jag är hemma med henne mest.

• Cinnalinna

Min son är 16 manader. Jag pratar bara svenska med honom, hans pappa (och alla andra) pratar spanska med honom. Vi bor i Spanien.

Min son säger en hel del ord, han verkar välja det som är enklast att uttala, tex:

han säger "kaka" istället för spanska "galleta"
    han säger "agua" istället för svenska "vatten".

sen blandar han svenska och spanska ord som tex tittut-leken, han säger "tittut....AH!" (pa spanska är det "cucu.... AH!") pa svenska som bekant säger man ju "tittut" och inget mer).

OROA DIG INTE - alla barn startar olika snabbt, och det är tveksamt om det ens har med tvasprakigheten att göra. Det finns ensprakiga barn som inte säger nagot förrän de är 2 och det anses helt normalt ju!

• Ragnar

Min son sa inte sitt första ord, som vi förstod, förrän han var 1 år och det var kis (katt). Mamma kom inte förrän han var 14 månader och det var först när han var 2 år som han började säga flerstaviga ord, förutom mamma och pappa. Den första meningen kom bara för någon vecka sedan och han är 2 år sedan i Juni.
    Däremot så förstår han både svenska och islänska och verkar göra skillnad på språken beroende på vem han pratar med. Pratar han med mig så säger han tex. morfar men med pappa så är det afi. Annars verkar han ofta välja de ord som är lättast på båda språken.
    Han pratar mindre än sina jämåriga kompisar men verkar å andra sidan förstå mer så vi är inte det minsta oroliga. Han börjar på dagis 1 oktober så då antar jag att det kommer rätt så fort.

• Jojjann

Vi är två svenskar som bor i usa så vi har en liknande situation. Våra tvillingar har varit jätteolika vad gäller språkutveckling. De har nyss fyllt två och vår son har satt ihop två och treordsmeningar på svenska i ett par månader och säger en hel del ord på spanska, som nannyn pratar. Vår dotter pratar betydligt mindre, men har precis börjat sätta ihop några tvåordsmeningar även om det är väldigt sällan. När hon var 17 månader använde inte hon speciellt många ord. På sista kollen sa läkaren att sonen ligger lite före jämnåriga och dottern ligger närmare genomsnittet, så även om din tjej inte säger mycket ännu kan det vara helt normalt.

Jag pratar dock alltid svenska med barnen även när vi är hos t ex grannarna eller hos läkarn.

• Wagram

Var son ar tva och talar inte sa mycket, men forstar allt pa svenska, franska och engelska. Han sager enstaka tvaardsmeningar men det ar ganska sallan. Men det gar anda framat sakta men sakert sa vi ar inte speciellt oroliga. Vissar ord, te x "bye bye, merci, titta" sager han alltid pa ett speciellt sprak, andra sager han omvaxlande pa de tre spraken. Vi bor i USA, min man ar fransksprakig och jag svensk. Vi talar franska med varandra hemma, min man franska med var son och jag svenska med var son. Hos dagmamman blir det engelska. Jag tror att min son ar lite sen jamfort med genomsnittet, men inte onormalt sen (det finns ensprakiga barns pa samma niva) men vad gor det om han far tva extra sprak pa kuppen?!

Svar på tråden när började era tvåspråkiga barn prata?