Inlägg från: Blinka lilla stjärna |Visa alla inlägg
  • Blinka lilla stjärna

spyfobi!!!!!

Oj oj vad jag känner igen mig i era inlägg, speciellt ditt senaste zasata. Har inget barn förrän om 9 veckor men har förberett sambon för hur nojjig jag kommer vara.
    Gå in på google och sök på emetofobi så kanske ni hittar lite metoder om hur man blir av med det eller iaf kan prata med andra som lider av samma. Verkar tyvärr vara ganska vanligt.

• Blinka lilla stjärna

Ja där kom tom en länk

• Blinka lilla stjärna
    Idaaa1982 skrev 2007-09-16 22:56:51 följande:
    Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni? Nyfiken bara...
    Ja det kan man fråga sig... Tror väll egentligen inget kan hända mer än att man mår himla dåligt.
    Varför klarar många inte av spindlar? De får panik, går inte in i rummet där en spindel är och sitter sedan och tänker på det här lilla krypet i en hel evighet efter. Men egentligen.. Vad kan hända? Har man riktig fobi för spindlar så går man inte in i såna utrymmen där risken för att se en spindel är ökad tex ett gammalt obebott hus. Nu är det många som har någon mini spindelfobi men det är inte dessa jag syftar på, utan på de som verkligen är livrädda.
    Ungefär så är det fast med spyor. Ser jag en spya mår jag dåligt minst 1 dag efter. Många av oss utsätter oss inte för situationer där risken att se/höra/lukta spya är ökad, som t.ex. åka buss på kvällen med en massa fyllosar som någon skrev. Jag undvek förr att fira midsommar, valborg osv just för att alla andra ungdomar var så fulla, nu umgås jag med mer kontrollerat folk

Jag har personligen blivit lite bättre nu när jag är gravid, spydde de första 15 veckorna. Dock med ljuset släkt på toa! Men att se andra spy.. Eller bara se en spya på stan... Usch usch usch vad dåligt jag mår efter det.
  • Blinka lilla stjärna

OBS! Detta är hur JAG känner, det finns folk där fobin är så pass stark att de inte vill gå och handla med risk för att där finns någon som bär på kräksjuka i affären.. och de kan jag inte svara för.

• Blinka lilla stjärna
    Idaaa1982 skrev 2007-09-17 10:07:58 följande:
    Tycker synd om er... och är glad för att jag slipper denna fobin.. Hur ska man göra för att bli av med den då? Kbt? Själv tycker jag det e skönt att spy om man mår riktigt illa.. Och självklart e det inte trevligt när andra spyr men några år inom vården så vänjer man sig, och man dör ju liksom inte av det.. Hoppas ni kommer ur det!!
    Kbt tror jag absolut på men tror inte jag själv vill prova det  Får hoppas det går över nu när man själv får en liten som med största sannolikhet kommer utsätta en för både det ena och det andra.
    5 år inom vården har tyvärr inte hjälp mig...
  • Blinka lilla stjärna
    Idaaa1982 skrev 2007-09-18 12:58:11 följande:
    Blinka lilla stjärna skrev 2007-09-17 11:39:39 följande: Men hur löser du det när det förekommer kräkningar i jobbet då?
    Jag har haft underbara arbetskamrater som faktiskt erbjudit sig att ta det istället och i kombination med att jag *peppar peppar* inom det jag gör inte träffar på spyor sååå ofta.
Svar på tråden spyfobi!!!!!