• MammaHela

spyfobi!!!!!

Här har ni ännu en, har extrem fobi, undviker i stort sett alla stöllen som man kan röka ut för spyor.

har inga problem med att kräkas själv (har varit gravid 3 gånger och spytt mig igenom dem), men om andra spyr så flippar jag ur totalt.

Tyvärr gäller detta även mina egna barn, kan inte hantera att de spyr utan får panik och allt låser sig. Min sambo får ta allt som har en spyor att göra

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • MammaHela

Jag skulle önska att det stämmer på alla, men min fobi sitter så djupt att den tar över föräldrainstinkten =(

Så jag klarar inte av att ta hand om mina barn när de kräks....

• MammaHela
    SaramedM skrev 2007-09-23 18:05:56 följande:
    Så vad händer om du är ensam när det händer?Jag har inte varit med om just det ännu
    Ta i trä så har det än så länge bara hänt en enda gång, och då var det dottern som är 7 år som kräktes och hon fick klara sig själv med en hink tills sambon kunde komma hem. Generad

Nu är det så att min dotter på 7 år har aldrig fått magsjuka, samma som min mamma aldrig någonsin magsjuka. Så jag har tur där. Men jag har två barn till som säkerligen kommer hem med magsjukor =(
  • MammaHela

Nu måste ajg säga att det är inte alls säkert att alla får VKS.

Jag har tre barn och en man och ingen av oss har nånsin fått VKS, ändå så har barnet gått på dagis och jag jobbat inom skolan och barnomsorgen. Även mannen har ett jobb där han träffar mycket männsikor.

Dottern har varit magsjuk 1 gång (7 år) sonen har varit det 2 gånger (3,5) första gången fick han rotasvirus som inte smittar vuxna, andra gången var i våras när hela familjen låg (jag, mannen och sonen). Men då var kräkningarna över efter 6 timmar.

Min mamma har aldrig varit magsjuk så jag hoppas att min dotter ärvt hennes imuntiet.

I år är jag hemma och mammaledig så jag hoppas på att slippa allt vad magsjukor heter.

Sen så smittar inte VKS så extremt som nån skrev innan i tråden, man måste i stort sett komma i kontakt med kräks eller med en männsika som fortfarande är sjuk för att smittas. VKS är INTE luftburet, det är en droppsmitta.

• MammaHela

Jag har fött tre barn.
    De två första förlossingarna spydde jag massor, den sista spydde jag inte alls.

De två första hade jag ingen EDA, det hade jag sista.

Ni som har fött barn och inte kräkits, har ni använt EDA?

• MammaHela
    josefsmamma skrev 2007-11-24 19:10:50 följande:
    japp!min son har smittat hela våran umgängeskrets som vi umgicks med dagarna innan han blev sjuk. ALLA är dåliga nu eller blev det igår... han blev magsjuk i torsdags....Nu är det nog min tur och jag H A T A R att spy... villvintevillintevillinte!Kul att jag är ensam med min 2-åriga son och 7-månaders tvillingar... sambon jobbar eg. dygn men han skulle komma hem nu ikväll istället så jag kan få vila!
    Men ni kan ha blivit smittade av nått som ni åt. För smittsmydsläkaren där jag jobbade innan talade om att vks kan INTE smitta innan eftersom det är en droppsmitta, smittan finns i kräket och bajset.

Så man smittar av bajset, och inte bara efter att man har kräkts.
  • MammaHela

Min mamma jobbar på ett dagis, och de fick stänga 1 dagar för att sanera för magsjuka och för att alla barn skulle bli friska.

Men då hade det gått runt runt i 3 månader och det fanns inte enda fast personal på dagis. På det dagiset så lämnar folk sina barn även om de har kräkits på natten

Min mamma har den turen att aldrig få magsjuka, hon är 52 år och har aldrig i hela sitt liv haft magsjuka.

• MammaHela
    zasata skrev 2007-12-07 18:25:53 följande:
    ucsh jag tror dottern e kass..kräktes lite i morse och e nu lös i magen oc bytt 4abajs blöjer idag..
    Fast när hon är så liten som hon är så är det säkerliogen INTE magsjuka, så små barn blir lösa i magen av allt möjligt, tänder om de är snoriga osv osv osv

och att kräkas är inget ovanligt om det inte kommer kaskader och hela tiden efter hon har ätit nått..
Svar på tråden spyfobi!!!!!