• Elessario

spyfobi!!!!!

jag har hört att det ska funka att svälja vitpepparkorn, typ 10 st tror jag... kan ju alltid testa...

• Elessario

Förebyggande

För att undvika magsjuka är det bra att

* alltid tvätta händerna efter det att du varit på toaletten, och innan du äter och lagar mat,
    * ha rent och fräscht i köket,
    * ha olika skärbrädor till kött och grönsaker,
    * förvara mat kallt, hetta upp den ordentligt vid tillagning, kyla ner den snabbt efteråt och inte låta den stå framme i rumstemperatur.

www.vardguiden.se/Article.asp

jag tror du kan märka på högst ngra timmar om du blivit smittad.

• Elessario

Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till dess att sjukdomen bryter ut, är en till två dagar. Symtomen är häftiga kräkningar, diarré, ont i magen, måttlig feber, huvudvärk och muskelvärk. Man kan känna sig riktigt sjuk och dålig. Besvären brukar hålla i sig i ett till två dygn, ibland något dygn längre. Man brukar oftast inte smitta längre när två dygn har gått efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra personer upp till tre veckor efter det att sjukdomen har gått över.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

• Elessario
    zasata skrev 2007-09-29 21:00:10 följande:
    men om det är matförgiftning, smittar det då?
    nej, bara om du också ätit maten. men man tål bakterier olika bra, så det är ite säkert att du blir sjuk, trots att ni ätit samma mat. jag är väldigt känslig och mår lätt illa och spyr medans sambon ofta bara får lite ont i magen.
  • Elessario

det är ju omöjligt att veta om det är magsjuka eller inte.. vet du om någon han träffat varit magsjuk?

låt oss säga att det var hans mat som var dålig coh du bara smakade så tror jag inte du bör vara rädd, isf hade det nog redan brutit ut.

• Elessario
    zasata skrev 2007-09-29 21:24:35 följande:
    hans kompis hade "vart på toa i tisdags i en timme# vet inte om det kan vara något? annars vet jag inte.men känns som jag är jätte sjuk. har pyjamas tjocktröja och filt på mig just nu, känner mig lite små rapig, ONT i magen, rädd, svimfärdig..
    det skulle lika väl kunna vara av oro... men man kan ju inte veta.
    försök o lägga dig o sova så du inte stressar upp dig i onödan.
  • Elessario
    zasata skrev 2007-09-29 21:38:40 följande:
    jag kan verkligen inte sova nu. måste desutom bädda sängen. och om jag skulle bli dålig hur skall jag då vet hur jag gör? tänk om jag inte skulle hinna till toa? tänk om jag får ännu mer panik..
    du ställer en hink vid sidan av sängen!
    försök att ta det lungt, du stressar upp dig i onödan.
  • Elessario

ojdå.. mitt inlägg blev lite sent
    hoppas du klarar dig från magsjukan. men som sagts det värsta är ångesten innan.
    nu ska jag sova, försök du också.

• Elessario

vad bra zazata, som sagt ångesten är det värsta.

shittelit, tycker det är ännu värre när magen vill spy och det inte finns något att spy, känns som om magen vänder sig ut och in.. så hellre dricka mkt vatten och spy upp det, luktar ju itne ens illa..

om det är magsjuka i familjen så har jag faktiskt "sprit" från apoteket att tvätta med på toa.. då känns det mkt säkrare.

• Elessario
    thereze skrev 2007-10-02 13:42:44 följande:
    någon som vet om man kan köpa biobic kapslar i affär? det blir sååå dyrt med porton att beställa på nätet.
    vad är det?
  • Elessario
    zasata skrev 2007-10-02 20:41:29 följande:
    åå jag har fortfarande ont i magen sen jag oroade mig så, tror jag håller på att få magkatarr igen vilket gör att jag inte vågar äta, nån som ahr tips på lätt mat mot magen?
    man ska kunna äta det mesta, men av mer eller mindre mängder.
    du löser abaolut inget genom att inte äta alls eller för lite. pasta, bröd, kött, vatten o sånna saker är väl dock rätt säkra kort, tror jag. har änna glömt av endel nu...
Svar på tråden spyfobi!!!!!