• Kaldorei

spyfobi!!!!!

jag har också denna fobi.... =/ dock har jag inga barn ännu, men tycker de e så otroligt jobbigt. Min sambo hade druckit en gång när vi å hälsade på några kompisar i en stuga, å vad gjorde han... jo han spydde på golvet, eftersopm han var förkyld samtidigt också =( Gissa var jag sov nånstans?? Ute på altanen i en träsoffa....=S från klockan 2 på morgonen..... det regnade ute också, så tur jag hade tak över huvet. =(

• Kaldorei

oh, shit vad jag känner igen mig i din beskrivning zasata, jag e precis likadan.... eller så om nån säger att dem mår illa så ignorerar jag det. typ *aha...* å sen går jag runt å har stenkoll på personen och omgivningen....

Tycker även de e jobbigt när folk hostar så det låter som att dem håller på att spy....typ när dem sätter i halsen eller så....

Bebisspyor har jag dock inga problem med, det e ju inte alls samma sak liksom....

• Kaldorei

Ja, precis. men jag fick ju inte dricka... jag var ju gravid då med =) Fasar för det här med förlossningen, så många som säger att man kräks å sånt då.... vet inte hur jag ska palla det, jag som väntar in i det sista med att spy trots att jag har magsjuka eller har druckit för mycket(då jag drack dårå).....

zasata skrev 2007-09-17 09:45:43 följande:
    fy vad jobbigt.. min sambo får knappt dricka för mig. typ 4öl max. annars får han sova nån annan stans.. det värsta är om man ör nykter själv. hajr ga druckit lite grann så har jag lättare att slapna av med fulla människor,
  • Kaldorei

oki. ja, jag vill ju inte ha bedövning heller, så jag antar jag MÅSTE ta lustgas.....annars pallar jag väl inte smärtan istället tänker jag... har extrem sprutfobi också.... där för jag inte vill ta bedövning....dem kan fan få sy mig utan bedövning om jag skulle spricka, så illa är det... haha.

• Kaldorei

Så var jag förut, att det värsta var om JAG spydde liksom, men sen har det bara blivit värre å värre..... å nu pallar jag inte se NÅN annan spy eller nånting.....oavsett orsak.

Jordgubbssmak skrev 2007-09-17 09:55:45 följande:
    Jag har i hela mitt liv också haft total panik inför att kräkas.I mitt fall är det att jag själv är rädd för att kräkas, jag tar totalt avstånd om någon annan kräks om orsaken är smittsam.Kräks de pga annat, som åksjuka, fylla osv så hanterar jag det lätt.Det är alltså den stora skräcken att själv bli smittad som jag inte hanterar.
  • Kaldorei

hehehe. Fast ska jag vara ärlig så e jag en sån där som andra gravida hatar =) En sån som knappt känner sig gravid, förutom lite ryggvärk, men den skulle jag nog haft ändå också....

zasata skrev 2007-09-17 10:03:55 följande:
    man behöver inte så mkt mer faktiskt. det är inte så farligt som man tror att föda barn. harm an vart ravid i 9månader så ärdet nget ;)
  • Kaldorei

9 januari =), tycker tiden kan få gå lite fortare nu =P 115 dagar kvar tills mitt eget lilla kräksmonster kommer ut. haha =)

zasata skrev 2007-09-17 10:07:27 följande:
    då blir nog förlossningen sådan med. när e det dags?
  • Kaldorei

Det där känner jag jätteväl igen... mamma fick sitta å hålla i mig å TJATA på mig att jg skulle spy typ....

*då jag var liten hade jag megaångest...grät o skakade o var livrädd då jag skulle spy*

• Kaldorei

jag tycker också det låter mer som migrän, så om ingen annan e sjuk så ska du nog inte behöva vara orolig för magsjuka....

Avelyn skrev 2007-10-10 17:30:02 följande:
    Min son kräktes i går vid 23. En enda gång. Innan dess hade han så ont i huvudet i flera timmar att han tillslut bara låg och kved. Han hade inte ont i magen alls. Bara huvudet. Han sov från kl 17 och vaknade till och grät och sov igen till och från. Efter att han varit på toa den gången försvann huvudvärken. Han somnade och sov resten av natten. Fick vara hemma från skolan idag. Har varit pigg och arg. arg för att han inte får gå ut och leka. Arg för att han måste hålla sig på sitt rum.  Ja jag är rädd för att hans syskon ska bli smittade. Så jag försöker separera på barnen så gott jag kan. ( ok jag vill inte heller bli smittad. Emetofob som jag är. ) Natten var lång för mig. Jag ville inte sova medan min son inte mådde bra. Jag satt i en fotölj och halvslumrade framför olika filmer hela natten.  En kompis till mig tyckte att min sons magsjuka låter som hon brukar vara när hon har migrän. Att det inte ska vara magsjuka är väl rent önsketänkande.
  • Kaldorei

då kommer du må illa av det istället tyvärr =/

zasata skrev 2007-10-17 19:42:04 följande:
    jag funderar på att inte äta på hela vintern.. ut i fall att.. får verkligen panik av tanken och bara kallsvettas..
  • Kaldorei

uuusch, ju närmare förlossningen jag kommer dess då värre å värre blir min oroa för att spy på förlossningen.... På föräldragruppen började barnmorskan prata om nerverna vid spinae, å när huvudet trycker på dessa under förlossningen så är det många som kräks jättemkt sa hon.... usch, jag ville bara rusa ut ur rummet =/ känns så löjligt att prata om det också, för folk fattar ju inte att det e en så jobbig grej för mig. får panikångest å börjar gråta bara nån sätter i halsen å hostar så det låter som att dem ska spy vilken sekund som helst =(

• Kaldorei

Jo, folk säger ju att det e så, att det gör så ont så man inte bryr sig... men iaf. tänk om jag börjar må illa INNAN det liksom börjar göra så himla ont =/ jag får verkligen megapanik å blir ÄNNU sämre än vad jag är liksom(ex vid magsjuka)

Krisselina skrev 2007-10-26 16:30:26 följande:
    Jag har kräkfobi men ärligt talat så "brydde" jag mig inte när jag var tvungen att kräkas vid förlossningen.. Och varför då undrar du? Jo, för att illamåendet kom, jag spydde och illamåendet försvann - det hela var över på en minut. Jag hann inte ens bli rädd. Kräktes 1 gång, sen inget mer. Och ärligt talat gjorde värkarna så sablans ont så det tog över rädslan för att kräkas oxå, ville bara få ut ungen, hehe..
  • Kaldorei

jag har inte ens sagt nåt till barnmorskan om det.... det e inte många som vet nåt alls, dem jag försökt berätta för bara garvar å har sig.... ska nog försöka ta upp det med förlossningen när vi är där på studiebesök tror jag... när nu det blir....

• Kaldorei

Det jobbiga är ju att jag har sprutfobi också. så vågar fan inte ta nån EDA =/ eller nåt sånt.... vilket gör att jg blir ännu räddare att smärtan ska göra att jag mår illa liksom....=(

Svar på tråden spyfobi!!!!!