Inlägg från: Krisselina |Visa alla inlägg
  • Krisselina

spyfobi!!!!!

Här är en till som har kräkfobi! Lyckligt nog är jag ledig så när vinterkräksjukan sätter igång på dagis håller jag dottern hemma!

Om det är en liiiten tröst så kan jag meddela att ca 30% av befolkningen KAN INTE smittas av vinterkräkan. Om man inte fick det 2002 när det var som värst, är man nog en av de lyckliga som inte kan drabbas - trots att det smittar som pesten.
    Om jag ska vara helt ärlig så tror jag faktiskt att jag är en av dom. Har aldrig under alla år, åkt på vinterkräken, trots att både gubben och dottern har spytt som grisar. *peppar peppar*

Ett annat litet tips är vitpepparkorn. Ni kanske redan har hört talas om det. Vissa säger att det funkar, andra säger att det inte funkar. Jag tror att det funkar.

Men som sagt, jag har kräkfobi. Kan inte ens ta hand om mitt eget barn när hon spyr.. usch så hemskt egentligen :(

Lita alltid på din intuition
  • Krisselina
    zasata skrev 2007-10-17 19:56:47 följande:
    nej jag har inte hört om vit peppar tror jag. berätta!jag har inte spytt sen jag var 6år.. hoppas jag e en av dom med. sambon spydde inte2002 vet jag. frågan är vad som är värst. att bo på 50kvadat med nån som är magsjuk. eller att vara det själv?
    Jo, det sägs att man ska ta 10 st hela vitpepparkorn vid magsjuka - och att man faktiskt då klarar sig. Eftersom jag nästan är hypokondiker (heter det så) - iaf att jag inbillar mig att jag ska bli sjuk så fort jag hör ordet magsjuka - så äter jag vitpepparkorn när det går magsjuka. Jag blir aldrig magsjuk.

Har även hört det från flera, tex dagispersonal, andra släktingar och ja, har hört det lite överallt...

Ja du.. Den här ångesten är inte kul. Så fort karln säger att han mår illa börjar jag oxå må illa och får panik i princip.
  • Krisselina
    zasata skrev 2007-10-17 20:04:24 följande:
    ja precis! så fort nån nämen ont i magen.. så säger man till dom att snälal gör inte det om du inte är jätte dålig.. men ingen som fattar..kan man äta det i förebyggande syfte också? gillar inte peppar, men tio st om dagen året runt för att slippa spy. lätt.
    Det smakar ju inte så mkt eftersom man inte tuggar sönder dom. Man sväljer dom hela, med vatten..  Antar att det är i lite förebyggande, men jag vet inte ärligt talat. Jag vet inte vad det är som gör att det fungerar heller faktiskt, men av ngn anledning verkar det göra det! Fast däremot att äta det året runt vet jag inte om det är så himla bra, hihi... Men under vintersäsongen kan det ju inte skada! Annars går det ju inte så mkt magsjukor..
  • Krisselina

Blir ni informerade på ert dagis när magsjuka och sånt går?
    Det blir vi och det är jag väldigt tacksam för.. Tänker hålla min dotter hemma när Vinterkräkan börjar..

• Krisselina
    Iorlover skrev 2007-10-23 20:35:48 följande:
    Nää, men jag tjatar o frågar hela hela tiden! Tänkte fråga om de inte kan skriva sjukdommarna som går på tavlan i hallen.
    Ja precis, det är så dom gör på dotterns avdelning! Jättebra! Föräldrar vill ju veta såklart..
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-23 21:06:25 följande:
    Ja jag tror det, vi har ju bara gått i två månader men när det gick mask skrev de det.Tyvärr kan vi inte hålla M hemma när det börjar gå, har inte såna jobb.
    Nä, jobbar man är det såklart jättesvårt men nu går ju jag bara hemma så då tar jag chansen :) Slipper jag oroa mig för att vi ska ligga i kräksjuka under julen osv..
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:21:48 följande:
    hua....Julen har jag inte ens tänkt på Nu blev jag ledsen känner jag
    Oj, det var ju såklart inte meningen att du skulle bli det =/
    Ta det lugnt bara.. Det är ju inte ens säkert att er förskola drabbas av vinterkräkan! Man kan ju ha tur :)
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:25:36 följande:
    Inte ditt fel´Jag har bara inte tänkt att vi skulle vara sjuka just över julVi har det tufft på dagis och jag ser fram emot julen då vi får vara tillsammans.Nej de klarade sig från just VKS förra året när det var så illa överallt så det finns ju hopp.
    Ja, titta där ser du :)
    Vi klarade oss oxå över julen, sen var dottern ledig i 2 veckor så det värsta hann gå över tills det att hon var tillbaka igen. Men ena hennes pedagog insjuknade 2 dagar innan julafton så vi satt ju på helspänn iaf.. Men som sagt, inga spyor :)

Har du några släktingar eller så som tar semester som kanske kan passa dottern då, innan ni själva är lediga så att säga.. ?
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:35:30 följande:
    Kanske med lite tur.Men det ska jag kollaMin man är ledig över själva julen och fram till den 7/1Men förmodligen måste hon gå till precis innan julVet inte ens vilket datum som är sista vardagen innan?
    Jag vet att julafton är en måndag, så det borde ju vara på fredagen innan då, dvs 21:a?
  • Krisselina

Nä, något vaccin mot vinterkräksjukan finns inte. Då skulle man hört om det.. Men det skulle ju vara helt fantastiskt om det nu skulle uppfinnas! Tänk vilken dröm för oss emetofober! 

Men en lite tröst iaf.. Och som jag har sagt tidigare.. Alla kan INTE få kräksjukan! Vissa är imuna!  

• Krisselina
    TLT skrev 2007-10-25 14:10:13 följande:
    ja precis jag har hrt attd e med en viss typ av blodgrupp (minns inte vilken) inte kan få det!!!härligt för dom
    Nä, det är ett genfel som gör att viruset inte kan tränga in i tarmarna, och det gör att man blir just imun.. Har googlat ;)
    Jag är en av dom. Har aldrig fått det..
  • Krisselina

"Dock bär var femte svensk på en speciell genvariant som gör att calicivirus inte kan ta sig in i tarmens celler. I dessa fall är individen immun."

"Immuniteten kunde dock inte ha med blodet att göra eftersom viruset aldrig tar sig in i blodbanan. Därför undersökte Linköpingsforskarna vilka tarmrelaterade gener som ligger på samma kromosom som blodgruppsmarkörerna och hittade då den icke-fungerande genen. "

Det var det jag hittade på google..

• Krisselina
    missis skrev 2007-10-25 14:27:50 följande:
    men kan man inte via en läkarunderskökning ta reda på om man är immun eller inte???
    Det har jag ingen aning om.. Det stog även att om man inte blev sjuk när det var som värst, 2002, då är man säkerligen en av de immuna..
  • Krisselina
    syrran skrev 2007-10-25 14:41:19 följande:
    Jag har oxå spyfobi!! Har haft det så länge jag kan minnas och jag förknippar det med ångest, panikkänsla, hellre dör jag än att drabbas själv...min sambo hade det dagen för julafton förra året, toan var bredvid sovrummet!!!! Jag höll faktiskt på att dö av skräck!! Sov med öronproppar men hörde ändå detta elände.. blev så rädd att jag var så nära att gör a på mig..höll mig till morgonen då jag i ren skräck smög till andra toan,Sen tvingade jag hem honom på morgonen för att inte smitta nån annan... dagarna efter var rena mardrömmen då jag inte visste om jag el nån annan kanske skulle bli sjuk, jag kunde ju inte åka hem för där fanns ju sambon som var sjuk, tänkte ett tag bo på hotell...jag äter ALLt som finns mot illamående!!! har fått allt utskrivet av min doktor då jag var gravid, och som nån annan skrev att det jag var mest rädd för under grav och förlossningen var inte smärtan, utan tanken på att kanske spy!!Dottern blev magsjuk en natt förra året, drygt 2½ år var lillan då och sååå synd om henne, hon hade haft dålig aptit hela dagen, på kvällen vägrade hon ta vällingen, två timmar senare hörde jag att hon ulkade och sen kräktes, och då ville jag helst bara försvinna fr jorden, men upp och in m henne i badrummet där hon kräktes än mera, jag skakade då som ett asplöv. Sen kräktes hon rakt ut över det mesta, dock ej i hinken, några ggr, ingen förvarning alls vilket inte är alls kul!!!! Pappan sov m henne den natten, sen fick jag lov att gå in till henne då det var dags för då bara ropade hon hjälplöst efter mig!! Ja vad gör man!Har alcogel överallt, YT desinfektions medel fr jobbet som jag har i HELA HUSET!!!Helt nojjig...
    Jag känner igen mig i allt du säger.. Just att man inte kan hjälpa sina egna barn när de ligger i magsjuka - det är ju hemskt.. Just vid magsjuka blir man ju så utslagen, och jag vill kunna omfamna min dotter, stryka henne med fingrarna i håret och säga att det är okej, men en del av mig kan inte det pga fobin.. Usch, gråter nästan bara jag tänker på det..
    När sambon är magsjuk är det öronproppar och en annan våning på huset som gäller.
    Även fast jag ligger och knappt hör nånting har jag frossa och mår illa av bara tanken om att jag vet att han spyr osv..

usch...
  • Krisselina
    Kaldorei skrev 2007-10-26 16:14:37 följande:
    uuusch, ju närmare förlossningen jag kommer dess då värre å värre blir min oroa för att spy på förlossningen.... På föräldragruppen började barnmorskan prata om nerverna vid spinae, å när huvudet trycker på dessa under förlossningen så är det många som kräks jättemkt sa hon.... usch, jag ville bara rusa ut ur rummet =/ känns så löjligt att prata om det också, för folk fattar ju inte att det e en så jobbig grej för mig. får panikångest å börjar gråta bara nån sätter i halsen å hostar så det låter som att dem ska spy vilken sekund som helst =(
    Jag har kräkfobi men ärligt talat så "brydde" jag mig inte när jag var tvungen att kräkas vid förlossningen.. Och varför då undrar du? Jo, för att illamåendet kom, jag spydde och illamåendet försvann - det hela var över på en minut. Jag hann inte ens bli rädd. Kräktes 1 gång, sen inget mer. Och ärligt talat gjorde värkarna så sablans ont så det tog över rädslan för att kräkas oxå, ville bara få ut ungen, hehe..
  • Krisselina
    Kaldorei skrev 2007-10-26 16:42:26 följande:
    Jo, folk säger ju att det e så, att det gör så ont så man inte bryr sig... men iaf. tänk om jag börjar må illa INNAN det liksom börjar göra så himla ont =/ jag får verkligen megapanik å blir ÄNNU sämre än vad jag är liksom(ex vid magsjuka)
    Nä, det tror jag inte.. Fast man ska ju aldrig säga aldrig... Men oroa dig inte för det!! Som sagt kan man få tabletter mot illamående, och det är inte ens säkert att du kommer må illa!!
  • Krisselina
    Kaldorei skrev 2007-10-26 18:44:28 följande:
    Det jobbiga är ju att jag har sprutfobi också. så vågar fan inte ta nån EDA =/ eller nåt sånt.... vilket gör att jg blir ännu räddare att smärtan ska göra att jag mår illa liksom....=(
    Den fobin har jag med *s* Blir helt svimfärdig av sprutor! Men det var lite samma sak där.. Först och främst låg jag ner i fosterställning typ så jag såg ju aldrig sprutorna. Det + värkarna gjorde att jag inte tänkte på när dom satte EDA:n.. Det var nästan så att jag hade kunnat ta den där sprutan själv och stuckit in den, så ont som jag hade *s*
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-26 19:43:50 följande:
    Jag hade inte EDA men vart igångsatt, vet inte om det kan påverka eftersom jag var på dropp hela förlossningenMen jag kräktes och det var faktiskt inget problem, alla krafter var så starka och snabba och onda att jag inte hann fundera på att det var jobbbigt eller försoka hålla emot.Tror ( bara det....att jag inte vet!) att jag kräktes två gånger snabbt inpå varandra, i en påse som jag fick av barnmorskan
    Precis så vart det för mig med.. Jag hann inte ens säga att jag mådde illa så var barnmorskan framme med en spypåse. Och tur var väl det för annars hade det kommit i sängen. Så fort gick det..
  • Krisselina
    milla2 skrev 2007-12-13 08:49:15 följande:
    jag vill shoppa men vill inte ta med min son tror ni att det smittar på honom om han åker med
    Man behöver inte sitta inlåst bara för att det går magsjuka - om det nu gör det. Lev precis som vanligt, det enda du kan tänka på att handhygienen.
    Jag har värsta kräkfobin men jag är ute och handlar och äter mat iaf. Däremot går jag inte på offentliga toaletter. När jag kommer hem tvättar jag och spritar händerna.. Thats it.
    Kan tillägga att jag aldrig har haft vinterkräkan..
Svar på tråden spyfobi!!!!!