• Mamasnest

spyfobi!!!!!

Min äldsta pojk har spyfobi och det är jättejobbigt för oss alla. Varje gång vi åker utomlands så är han så orolig att bli dålig i magen och/eller spy att han blir gråtfärdig. Nu har vi börjat att vaccinera honom mot E-coli (?).

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    zasata skrev 2007-10-27 22:56:37 följande:
    vad e det för vaccin?
    Det är vaccin mot den typ av magsjuka som man får genom något man äter. De flesta har ju haft "turistmage" när de åker utomlands och det är sånt detta vaccin hjälper mot.
    Om min son blir lös i magen tror han att han har magsjuka och får panik direkt. Detta hjälper ju inte direkt och eftersom han tror att han har magsjuka så blir han illamående osv. Nu när vi var ute och reste sist efter att han fått vaccinet så slappnade han av mer och det var det vi hade hoppats på. I mars ska han till Egypten med sin pappa och då tänker jag hämta ut en till dos vaccin till honom.

Om någon är intresserad av detta vaccin ska ni prata med husläkaren så skriver de ut detta åt er. Det är ett litet medel som man blandar ut i vatten och dricker så det är inte någon spruta eller så.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    SaramedM skrev 2007-11-03 22:10:00 följande:
    fast är det verkligen ett vaccin i ordets rätt bemärkelse?Med tanke på alla olika saker i mat man kan bli dålig av så verkar det osannolikt.Är det inte mer bra bakterier som man laddar kroppen med ?
    Läkaren sa att det är ett vaccin och på apoteket sa de samma sak. Jag vet inte exakt hur det funkar men de sa att det är det vaccinet man ger till folk som ska åka utomlands och är rädda att bli dåliga i magen pga maten.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    SaramedM skrev 2007-11-03 22:13:16 följande:
    OkVet du vad det heter?
    Jag minns tyvärr inte. Jag kan försöka luska fram det i morgon om ingen annan hittar det innan mig.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    joe1 skrev 2007-11-04 07:52:11 följande:
    Hej alla! Ducoral heter vaccinet...Är det någon här som är medlem i SME (emetofobi.se)???En jätte bra sida för de som verkligen är rädda för s*y, ms-Man har all stöttning man kan få där om allt.
    Ja just det så heter det ju! Kan du mer om hur det fungerar och vad det hjälper mot?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

När jag berättade för vår husläkare om sonens spyfobi så tog hon oss på allvar direkt. Det var då hennes förslag att ge honom vaccinet. Synd att inte alla läkare tar det på allvar...

Vet ni andra varför ni har spyfobi? Något som har hänt?

Min sons fobi kommer av att han aldrig spydde innan han var 7 år gammal och när han väl gjorde det så var det för att han fick VKS hos pappa som han inte träffade så ofta. Pappan bor 25 mil härifrån så jag kunde liksom inget göra. Denna händelse blev oerhört traumatisk för honom och han pratar fortfarande ofta om det trots att det är över 3 år sedan.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Vad är de här magdropparna menade för? Min 2-åring är ofta hård i magen trots massor av vätska och frukt. Kan dropparna vara något för henne tro?

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden spyfobi!!!!!