• Buus85

spyfobi!!!!!

Läste precis att imunitet inte har någonting med blodgrupp o göra. Dom med B kan också få den. Det handlar om en speciell gen istället som ska va skyddande mot kräksjukan.
    Jag känner nämligen folk som fått sjukan trots b-grupp, sen finns det dom med a som aldrig har haft den. Det är ett litet lotteri altså.

Läste också att man inte behöver spy, barn spyr ofta men får vuxna sjukan så blir det mest diarre. kanske stämmer.

• Buus85
    Frosk skrev 2007-11-23 17:30:50 följande:
    Usch och fy. Idag satt det en lapp på dagis att kräksjukan har börjat på ena avdelningen. Fyfyfy. vad ska man göra! Vill låsa in mig till maj.
    Har du dina barn på det dagiset altså?
    Om du har möjlighet att vara hemma med barnen så är ju det att föredra tills sjukdomen klingat av lite.
  • Buus85

Oki, ja då är det bara att be en bön o hoppas på det bästa

Ungar som har händerna i munnen var o varannan minut smittas ju rätt lätt.

Har du haft kräksjukan nångång då? Om inte, så kanske du är immun, man kan ju alltid hoppas.

• Buus85
    Frosk skrev 2007-11-23 18:32:34 följande:
    Ja visst har jag haft kräksjukan, men det var många år sen nu så det känns som det är dags och omöjligt att komma undan när man har barn på dagis.
    Det är ju skillnad på kräksjuka o magsjuka. Kräksjukan har ju inte funnits så många år. Så om det var länge sen du var sjuk så var det nog vanlig magsjuka.
  • Buus85

ina78 skrev 2007-11-23 17:30:50 följande:

Usch och fy. Idag satt det en lapp på dagis att kräksjukan har börjat på ena avdelningen. Fyfyfy. vad ska man göra! Vill låsa in mig till maj.
    Hur har det gått? Härjar magsjukan fortf på dagiset?
    Antar att dottern? klarat sig hittils...
  • Buus85

Aussielotta skrev 2007-11-28 18:10:53 följande:

Ahhhhhh, en liten kille på öppna förskolan kräktes i omklädesrummet idag!!!! Nu är jag livrädd för att Viggo får det och sen jag.......
    Usch då, brukar du få magsjuka lätt då?? Har din son haft kräksjukan nångång?
    det är inte alltid man smittas som förälder juh.
  • Buus85

Aussielotta skrev 2007-11-29 00:54:56 följande:

Buus85 --> Nä, jag har inte kräkts på 18 år och min son (1 år) har inte haft magsjuka förutom diarrer i två omgångar. Så jag hoppas på att jag inte får det....men ångesten finns där ändå....
    Då verkar du ha ett bra immunförsvar när det gäller magsjuka.
    Min dotter är bara 6 månader men jag har redan börjat o oroa mig för den dagen när magsjukan kommer. Usch, jag vill inte tänka på det.
    Jag lär ju dränka hla lägenheten i desinfektions medel
  • Buus85

Pepa77 skrev 2007-12-04 09:31:59 följande:

Såg nån nämnde rotavirus. Skulle verkligen hoppas att de fick vaccin mot det här. För det är verkligen hemskt!!! Vill inte skrämma upp någon. Men jag o lillkillen hade det i februari. Sitter i ca en vecka, o man vill verkligen dö. Skalade äpplen, o gärna fått bli lite bruna lugnar magen när man har magsjuka. Kräksjuka vet jag inte... Men det hjälper. Älskar äpplen sen dess.  
    Spydde inte du när du hade magsjukan? DU skriver att du åt äpplen mot det, men det kanske inte hjälper om man spyr, eller?
  • Buus85

Lenis80 skrev 2007-12-04 15:49:10 följande:

åhh nu kom gubben hem och mådde pyton så nu ligger han på toa...Jag vill bara skrika och gråta ut min ångest men måste hålla en god min inför barnen.Blir nog när dom somnat i kväll som det kommer.varför ska denna hemska sjukdom finnas??
    Usch vad hemskt, hoppas du klarar dig!
    Hur går det förresten, har det blivit nåt kräk?
  • Buus85

Pepa77 skrev 2007-12-04 12:12:59 följande:

Stargirl: Jag frågade här o beskrev avföringen, o fick då svaret rotavirus. Lukten går ej att beskriva. Man blir lös, o det är gulaktigt.www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rotavi.../Buus85: Klarade mig från att spy, men mådde illa. När jag tänker efter så var det på vippen att jag skulle spy, när jag hade rotaviruset, men det lana efter ca en timme, försökte knapra i mig äpplet. Går sakta, så den hinner gulna. Illamåendet gick över.men i det tillstååndet ville! jag faktiskt spy. Man vet ju att man mår bättre efteråt. Inbillar jag mig i a fall. 
    Skönt att du slapp spy iallafall, fast ibland kanske det är skönare o göra det som du skriver!
    Bra länk förresten, läste att det kan komma ett barnvaccin mot kräksjukan. Lätt att min dotter ska ta det då! Det vore ju helt fantastiskt.
  • Buus85

Lenis80 skrev 2007-12-04 19:22:45 följande:

Ja han kräks och jag är på helspänn...men han säger själv att det är inte magsjuka utan magen som bara krånglar men det tror jag inte på föränns om nån dag,när jag märker om nån annan blir sjuk.
    Om det nu är magsjuka så proppa i dig vitpeppar, det brukar hjälpa! Plus en hutt med wiskey!
  • Buus85
    Frosk skrev 2007-12-05 10:52:51 följande:
    tack tjejer. Men med vinterkäksjuka ska man väl ha feber och så med? Dottern verkar pigg nu och har velat dricka lite och så. vi får se om det kommer upp igen.Lenis80 är du kräksjuk och ensam med tre barn? Går det??
    Har hon blivit sjuk nu altså? Usch va trist.
    Du får satsa på att tvätta händerna noga o käka massa vitpeppar, brukar funka! Håller tummarna för att du klarar dej!
  • Buus85

Stargirl:

Så då ska det va säkert o hångla med en person som får kräksjukan inom 2 timmar? MAn blir inte smittad genom kyssar/hångel, utan bara genom kräkningar o bajs, eller?

Sen om man hånglar med nån som spytt så är ju risken rätt stor, men jag menar innan personen har kräks.

• Buus85

Stargirl skrev 2007-12-05 12:17:34 följande:

Ja alltså det finns ju en väldigt stor risk att du får i dig en massa kräkpartiklar eftersom det krävs så liten mängd. Det kan ju komma in i kroppen genom andra slämhinnor än genom munnen som näsan och ögonen. Så jag skulle inte rekomendera hångel med en magsjuk person. Det är alltså inte personens saliv som smittar utan bara viruspartiklar som sitter i kräk och avföring men att veta att det inte finns rester i salivet kan ju ingen garantera om inga prover tas.
    Nej men jag tänkte mer innan personen kräks, då kan det ju inte finnas några kräkpartiklar i munnen/salivet?

Sen så är det nog rätt klart att man inte hånglar med nån som spytt, förhoppningsvis.
Svar på tråden spyfobi!!!!!