• Stargirl

spyfobi!!!!!

JAg ska nog vara med i denna tråd. Har lidit av emetofobi hela mitt liv och har genomgått hypnos behandling och KBT utan resultat.

Har 3 barn och har haft magsjuka 3 ggr på 6 år. Men har bara kräkts en gång då var det förmodligen VKS som jag hade men var rejält lös i magen i nästan en vecka.

JAg får panik när ngn är sjuk här hemma. Sönerna (4&6 år) har satt i system att klaga på magont för att få uppmärksamhet. Jag sover med öronproppar annars kan jag inte sova alls och inte maken heller för vaje gångn ngn av barnen hostar så måste han gå o kolla om ngn har kräkts. Nu har det börjat igen....helvetet......vintern. HATAR att stora sonen går i skolan och honom får jag inte hålla hemma längre vid magsjuketider.

• Stargirl
    Frosk skrev 2007-11-25 21:43:02 följande:
    Hej stargirl! Vad sjukt att det inte ens hjälper med det du har försökt med. Usch..man känner sig helt socialt handikappad hela vintern! Och precis så är det, att så fort ungen hostar så tror man det är kräks på gång. Eller så fort lillan bökar efter nappen så tror jag hon ska spy. Vågar snart inte låta henne sova mellan oss (hon brukar komma in till vår säng efter halva natten)
    Inga barn sover i min säng!!!! Den saken är säker. Om de är ledsna eller sjuka (typ febriga) så flyttar jag på mig till gäst sängen.
  • Stargirl

Ursäkta om jag är en glädjedödare men KBT och spyfobi funkar inte. Turst me.......eller så hade jag världens sämsta KBT terapeut. Hon tyckte att jag skulle utsätta mig för "faror" som att åka buss och hålla i stängerna ocg sedan äta ute UTAN att tvätta eller sprita händerna. Äta oskalad och otvättad frukt, gå på toa utan att tvätta händerna och gå på IKEA mitt i vintern på en lördag osv. Sen så skulle jag sluta med alla mina säkerhets beteenden som att fråga barnen om ngn kräkts på dagis eller hålla dem hemma i magsjuketider. No way.......

Sista steget är ju att faktiskt KRÄKAS med hjälp av kräkmedel. Hello....aldrig i livet. Jag utsatte mig för detta ett par ggr men sen så sa jag tack men nej tack. Dåre....

Jag har en bekant som jobbar med en annan sorts terapi och han sa att just social fobi (som detta är) är extremt svårt att bota med KBT men den lindras kanske en aning. Hypnos ska vara det bästa men antagligen så hade jag en dålig sådan oxå för det blev inte bättre. Ett par dagar efter så kände jag mig bättre men sen blev det värre igen.

• Stargirl

Jag skrev i denna tråden för första gången i söndags och nu ligger vi alla magsjuka. Första jag (tur att jag blev sjuk först) sen äldsta sonen och resterande tre på natten.
    Alla andra krätes förutom jag.....men det gör jag sällan blir bara dålig i magen. Så ännu en gång bevisat att självkontroll funkar även på magsjuka.

Hoppas ni andra slipper undan denna säsongen.

• Stargirl
    MinaMirakel skrev 2007-11-26 21:56:08 följande:
    Är det nån som har lite mer info om det här ev vaccinet man hört talas om?Är det verkligen sant att det är nåt sådant på g?Det skulle verkligen göra livet lättare vintertidHar själv haft min son hemma ca 4 veckor eftersom det går magsjuka hos dagmamman.Det började dock med att sonen kräktes vid frukosten hos henne,men det blev inte mer...Vet inte om det var magsjuka el nåt annat.Han fick ialla fall vara hemma o sen blev barn  efter barn sjuka...
    Näe det finns inget sådan vaccin. Det är så svårt att vaccinera virus då de muterar ständigt så att göra ett vaccin mot ett virus under flera år kan vara bortkastat för att den har muterat inom den tiden. Men det går ju att göra vaccin mot virus oxå men det ska väl vara värt det ur ett samhällsperespektiv och det kanske det kan vara om fler o fler drabbas och det skår hårt mot samhället.
    I Finland så finns det vaccin som man tar oralt mot Rotavirus som främst drabbar barn men den ska tas innan barnet är 6 mån (tror jag)
  • Stargirl
    Pepa77 skrev 2007-12-04 09:31:59 följande:
    Såg nån nämnde rotavirus. Skulle verkligen hoppas att de fick vaccin mot det här. För det är verkligen hemskt!!! Vill inte skrämma upp någon. Men jag o lillkillen hade det i februari. Sitter i ca en vecka, o man vill verkligen dö. Skalade äpplen, o gärna fått bli lite bruna lugnar magen när man har magsjuka. Kräksjuka vet jag inte... Men det hjälper. Älskar äpplen sen dess.  
    Men hur vet du att det var rotavirus? Hur vet man öht vad det är för virus man har om man inte ligger på sjukhuset och att det blir provtagning?
  • Stargirl
    Pepa77 skrev 2007-12-04 12:12:59 följande:
    Stargirl: Jag frågade här o beskrev avföringen, o fick då svaret rotavirus. Lukten går ej att beskriva. Man blir lös, o det är gulaktigt.www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rotavi.../Buus85: Klarade mig från att spy, men mådde illa. När jag tänker efter så var det på vippen att jag skulle spy, när jag hade rotaviruset, men det lana efter ca en timme, försökte knapra i mig äpplet. Går sakta, så den hinner gulna. Illamåendet gick över.men i det tillstååndet ville! jag faktiskt spy. Man vet ju att man mår bättre efteråt. Inbillar jag mig i a fall. 
    Oki fast det är inget säkert sätt att bestämma vilket virus det är. Alltså FL är bra men så bra är den inte att folk kan diagnostisera virus på lukt beskrivning. Det krävs lab tester även för utbildad sjukvårdspersonal för att veta säkert.
  • Stargirl

Gud magsjuka verkar härja överallt just nu. Både på stora sonens skola och på dagis satt det en lapp med varning för magsjuka. Vi var sjuka förra veckan och flera av våra grannar är sjuka.........Hemskt.....vågar knappt gå ut. Jag som har en massa möten denna veckan.

• Stargirl
    fialotta75 skrev 2007-12-05 09:37:54 följande:
    ÅH,NEJ!!! Nu verkar det som om skiten har kommit till sonens dagis. När jag lämnade imorse så ringde en mamma och sa att barnet inte kom idag för det hade kräkts, vet ni vad fröknen sa? "ojdå, hör av er om ni kommer imorron" VAAA!!!??? När hon hade lagt på så sa jag att "hoppas att hon har vett att hålla barnet hemma tills det är smittfritt,för ni tar väl inte emot barn som inte har varit hemma två dygn efter sista symtomen?" Då svarar hon:"Vi vill ju att dom ska ha börjat äta ordentligt och blivit normala i magen innan dom kommer." Är det bara jag som nojig eller smittar det inte efteråt också?? Det hade tydligen varit ett barn som hade haft diarée igår också, dom fick inte tag på mamman så barnet hade fått vara kvar till hämtning. Så nu sitter jag här och försöker koncentrera mig på naturkunskap (ska ha prov imorron) samtidigt som jag inte vill något hellre än att springa bort och hämta grabben!!! Hur hade ni gjort?? (Behöver väl inte tillägga att jag har riktig fobi för detta)
    Jag skulle tagit ett snack med personalen eller chefen på dagiset. På vårat dagis sitter det stora lappar om 48 timmars regeln. Att 48  timmar ska man vara hemma efter sista kräkningen eller diarèn. Det är ju lätt att räkna ut om barnet är sjuk första dagen på onsdagen så bör de inte komam tillbaka förr än på måndagen. Eftersom barnet omöjligt kan ha varit hemma i 48 timmar efter sista kräkningen eller diarèn innan (om de inte blivit sjuka tisdag eftermiddag iofs)

Det härjar magsjuka på vårat dagis oxå samt på skolan..... *bläää*
  • Stargirl
    milla2 skrev 2007-12-05 11:47:35 följande:
    hur smittar kräk å magsjukan genom luften eller direkt kontakt?
    Det som smittar är partiklar ur kräket eller avföringen. Det räcker med få partiklar så de är precis som alla virus inte eynliga för ögat. Så viruset kan sitta på handtag, leksaker, pengar, bankomaten osv. Att smittan är luftburen på vissa virus som Noro virus (vinterkräksjukan) har det pratats om men jag vet inte om det finns bevis för det. Partiklarna kan ju färdas i luften men då i samband med en kräkning eller diarrè.
  • Stargirl
    Buus85 skrev 2007-12-05 12:14:50 följande:
    Stargirl:Så då ska det va säkert o hångla med en person som får kräksjukan inom 2 timmar? MAn blir inte smittad genom kyssar/hångel, utan bara genom kräkningar o bajs, eller?Sen om man hånglar med nån som spytt så är ju risken rätt stor, men jag menar innan personen har kräks.
    Ja alltså det finns ju en väldigt stor risk att du får i dig en massa kräkpartiklar eftersom det krävs så liten mängd. Det kan ju komma in i kroppen genom andra slämhinnor än genom munnen som näsan och ögonen. Så jag skulle inte rekomendera hångel med en magsjuk person. Det är alltså inte personens saliv som smittar utan bara viruspartiklar som sitter i kräk och avföring men att veta att det inte finns rester i salivet kan ju ingen garantera om inga prover tas.
  • Stargirl
    Buus85 skrev 2007-12-05 12:37:21 följande:
    Stargirl skrev 2007-12-05 12:17:34 följande:Nej men jag tänkte mer innan personen kräks, då kan det ju inte finnas några kräkpartiklar i munnen/salivet?Sen så är det nog rätt klart att man inte hånglar med nån som spytt, förhoppningsvis.
    Precis, magsjuka är till skillnad från förkylning inte smittsamt innan det brytit ut enligt experter.
  • Stargirl
    zasata skrev 2007-12-07 00:18:25 följande:
    jag har funderat på en sak. om min sambo skulle bli magsjuk, inte spy utan bara får diarré. om jag blir smittad då, hur stor är risken att jag skulle spy eller "bara" få diarré?
    Alla reagerar olika. Vissa kräker aldrig och får diarrè andra kräker massor och får diarrè. Det beror på hur man brukar regaera på magvirus.
    Nu har hon gått sina första steg *stolt*
  • Stargirl
    PillanE skrev 2007-12-07 14:42:15 följande:
    på mina döttrars dagis har det gått magsjuka i drygt en vecka och går fortfarande fram & tillbaka mellan avdelningarna.De har som tur var inte varit där under denna tid pga VAB (förkylning/hosta) och att min syster ställt upp som barnvakt & lediga dagar hos oss föräldrar. Men på måndag måste vi nog lämna dem... annars lär vi väl upplevas som UFO:n.Jag skulle önska att Kommunen stängd förskolan under t.ex måndagen & tisdagen för att få bukt med detta. Kan man begära det av rektor/kommunen? Vad tycker ni?På det sättet kan man ju komma åt problemet & få slut på smittspridningen.Pernilla
    Nej det går inte att rekomendera. Kommunen måste erbjuda barnomsorg till alla barn (undataget är planeringsdagar) då skulle man ju eventuellt få stänga flera ggr per termin och kanske flera ggr per vecka och hur skulle det bli??
  • Stargirl

Jag trodde att jag skulel dö igår....maken gick iväg för att spela innebandy och precis när han har gått så kommer stora sonen ner och säger att han mår illa och är helt likblek. Jag lägger honom i soffan och frågare hela tidne hur han mår medan jag försöker ringa maken som såklart glömt sin telefon hemma. går in till grannen som får sprinag o hämta maken på bandyn *s*. Illamåendet går över och han somnar till slut.....men jag trode jag skulle avlida.

• Stargirl
    milla2 skrev 2007-12-11 17:03:04 följande:
    nu har jag varit å handlat men smittas det om vi säger en person har kräkts i butiken men dom har städat å jag kommer en timme efter säger vi?
    Förmodligen så är folk i en butik inte lika bra på att städa som på sjukhus så ja det är möjligt att du får på dig viruspartiklar på händer etc. Det är alltså inte omöjligt.

Följande hände oss.

På tisdagen så hade ett barn kräkat på öppnaförskolans sångrum (inga leksaker eller prylar) på onsdagen så var jag därinne med min son vi stod upp  allihopa och bar våra barn då vi bara var där på rundvandring och barnen var så små. På torsdag kväll insjuknade flera föräldrar och barn. Smittokällan måste ha varit sångrummet då ingen av oss var på samma ställe annars.
  • Stargirl
    Angelinas mamma skrev 2007-12-11 18:36:28 följande:
    Helt otroligt, jag hänge över toaletten 3 gånger men trotsade spyan, VÄGRADE låta det komma... satt och andades, slänge med hvudet, drog djupa andetag och försökte tänka på annat... det gick över efter 3 timmar och jag slapp kräkas! Det vad tillochmed så pass att jag darrade och skakade, blev helt knäsvag så som man kan bli när man ska spy.Vad kan det ha varit egentligen, när jag inte spydde trots att jag mådde så jätteilla?
    Jag kan konrollera att inte kräkas fast resten av familjen legat kräksjuka. EN gång har jag kräkts senaste 26 åren av magsjuka ( en gång när jag var 6 år av åksjuka och 1 gång var jag fyllesjuk som 15 åring) annars får jag bara diarrè och mår extremt illa. Men kräks inte.
    Jag kräktes en gång av vinterkräksjukan 2002 resterande smittade blev jättesjuka kan kanske tilläggas.
Svar på tråden spyfobi!!!!!