• Winnertaco

Om någon blir arg på din hund

för något hunden inte "vet" eller kan, tex hunden springer in under bordet och tar mat som någon tappar eller slickar någon i ansiktet, vad gör du då? Hunden har alltså alltid fått göra detta, inget du lärt den att inte göra. Hur reagerar du? Jag blir skitsur på att någon skriker på min hund över saker den alltid fått göra, men jag kanske gör fel?

Johanna 061223
  • Svar på tråden Om någon blir arg på din hund
  • iii

Ja om någon skriker åt min hund hade jag blivit fly förbannad! Hade de däremot sagt ett lugnt "nej" och puttat bort honom när han slickar i ansiktet eller liknande hade jag inte brytt mig, även om jag ser det som främst mitt ansvar som hundens ägare att tillrättavisa.

• lindaha

mn det är väl inte så konstigt att människor blir arga och äcklade om en hund kommer och slickar dom i ansiktet?
    Nu pussas ju jag med min vovve och jag tycker inte att det är äckligt. Men bara för det så går ju inte hon och slickar någon annan i ansiktet, och skulle hon göra det skulle jag inte tycka att det är fel om den människan blir arg.

• lia76

Jag blir oxå arg då folk tillrättavisar min hund och även min metod att lära henne saker...
    Eller att jag lär henne fel saker osv...

Träffade en kvinna när min vovve var runt halvåret (fortfarande valp och inte så uppfostrad, men tilräckligt att hon visste att hon inte får hoppa upp på folk)

Denna kvinna är lite lite synskadad, hon går med vit käpp ibland fastän hon ser... Plus att hon har en ledarhund (svart labrador)
    Iallfall... En dag träffade jag henne då jag var ute och gick med min vovve.
    Hon kommer fram till mej och pratar med min hund. Frågar om jag lärt henne hämta kopplet då man skall ut (för det gör hennes hund och den är lös och sen tar den kopplet i sin egen mun och kommer med den så man slipper bja sej ner och plocka upp den)
    Jag svarade att jag inte lärt henne det, hon är ½ år oah jag har tid att lära henne det om jag vill at thonska lära sej det...

Hon pratade vidare och till slut började hon klappa sej själv på brösten och knäna för att visa att hon ville att Tessie skulle hoppa upp på henne, vilket hon förstås gjorde (vilken hund skulle inte det när man klappar och visar at man vill det, inte många)
    Och då direkt tog hon i henne i nackskinnet och fyade henne!!!
     Att så får man inte göra.
    Och så sade hon till mej att jag måste uppfostra henne bättre!

Men vad f*n!!!! Det var ju hon själv som visade att hon ville att Tessie skulle hoppa upp på henne, varför då fya henne och ta henne i nackskinnet?!?
    Jag blev såååå förbannad på henne så jag tål henne inte ens idag (ca 6 år senare).

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Winnertaco
    lindaha skrev 2007-09-15 20:50:08 följande:
    mn det är väl inte så konstigt att människor blir arga och äcklade om en hund kommer och slickar dom i ansiktet?Nu pussas ju jag med min vovve och jag tycker inte att det är äckligt. Men bara för det så går ju inte hon och slickar någon annan i ansiktet, och skulle hon göra det skulle jag inte tycka att det är fel om den människan blir arg.
    Fast hur ska HUNDEN kunna veta att det inte är ok när ingen sagt det åt den? Kanske bättre att bli arg på ägaren. Hunden kan omöjligt veta!
    Johanna 061223
  • lindaha

Fast om man säger till hunden så märker ju hunden att det inte är okei att slicka på den människan.
    Varför är det så farligt att säga till att det inte är okei att du gör såhär mot mig till en annas hund?
    Okei om man är dum eller tar tag/slår hunden men att bara bestämt säga nej och knuffa bort hunden?

Hunden skulle ju bara bli ännu mer förvirrad om ägaren sa nej istället för den som hunden slickade på.

Och nej det är INTE okei att först locka hunden till att hoppa upp på en och sen fya hunden! Hunden gjorde ju enbart som hon sa. Skulle ha blivit förbannad och sagt åt tanten på skarpen om hon gjorde så mot min hund

• Cammmie

Sånt kan jag med bli lite småirriterad på när det gäller min hund... För han vet vad han får o inte får göra när det bara är jag o min sambo hemma.. men sen när det kommer andra så vill ha givetvis hoppa upp på dom o visa att han finns... men Då säger givetvis vi till honom... Även den som han hoppar på med..
    han blir så sprallig.... inte så lätt då..

Men om min hund skulle göra en sak som den får göra när vi är själva med honom o sen gör den grejen när andra är i närheten o någon säger till honom att inte få göra så.. Så skulle jag bli fly förbannad....

Men dom flesta i våran omgivning vet vad våran hudn får göra o inte göra... Så det är skönt...

• LillaLulla

Jag blev inte riktigt glad när svägerskan skrek åt Rally och halvsparkade henne bara för att Rally hoppade mot hennes ben, kan jag tala om... Rally väger alltså tre kilogram och jag tycker inte att det är så fruktansvärt om hon hoppar litegrann, så länge det inte går till överdrift.

• Wilmas Design

Jag accepterar inte att någon annan än jag och min sambo säger till våra hundar om dom verkligen gjort något dumt.
    Men om det t ex handlar om mat som du säger, att dom hoppar, slickar osv.. då är det helt okej för mig att familjemedlemmar och vänner lugnt säger till våra hundar att sluta osv.
    Men oftast är någon av oss med och säger till våra djur.

Jag säger ju lixom inte till andras hundar så varför ska dom då säga till mina? Enda gånger jag säger till andras hundar är för att skydda mina egna hundar..

• sarah

Nej jag gillar faktiskt inte när folk blir arga på mina hundar och jag är med. Nu händer det inte så ofta för mina hundar är faktiskt ganska väluppfostrade.
    Självklart får folk säga ifrån om de inte vill klappa, gosa eller ha de i knät, absolut. Men det räcker att säga nej eller gå ner till mina hundar man behöver absolut inte bli arg.
    Om jag är i närheten så är det mitt ansvar att säga till hundarna om de gör nått fel inte någon annans och jag är lite "övernoga" med sånt när jag vet att det finns folk som inte uppskattar hundar tex så det är absolut inte så att jag är slapp, tvärtom.
    Men det finns vissa som trots det anser sig ha rätt att tillrättavisa mina hundar i tid och otid och jaaa det stör mig men jag säger oftast inget.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • lindaha

Men om man inte tycker att det är okei att någon annan säger till hunden att sluta så måste ju ni isåfall ha 100% koll på att hunden aldrig kommer göra något som den andra personen inte skulle uppskatta tex slicka, hoppa mm.

Vad är det som gör att ni inte uppskattar när någon annan säger till eran hund?

Om någon hund skulle hoppa upp på mig skulle jag absolut säga nej och ta bort hunden. Inte skulle jag bara stå där och låta hunden hoppa på mig.
    Kläderna kan faktiskt bli riktigt smutsiga om hunden precis varit ute eller nått liknande.

• Winnertaco

Jag menar alltså bli arg och skrika på hunden, inte lungt säga nej!

Johanna 061223
  • lindaha

Okei men då förstår jag. trodde ni menade att bara säga till hunden.

Bli arg och skrika skulle jag aldrig acceptera.

• sarah
    lindaha skrev 2007-09-15 22:00:21 följande:
    Men om man inte tycker att det är okei att någon annan säger till hunden att sluta så måste ju ni isåfall ha 100% koll på att hunden aldrig kommer göra något som den andra personen inte skulle uppskatta tex slicka, hoppa mm.Vad är det som gör att ni inte uppskattar när någon annan säger till eran hund?Om någon hund skulle hoppa upp på mig skulle jag absolut säga nej och ta bort hunden. Inte skulle jag bara stå där och låta hunden hoppa på mig.Kläderna kan faktiskt bli riktigt smutsiga om hunden precis varit ute eller nått liknande.
    Du skulle aldrig behöva säga till mina hundar för jag skulle ha hunnit före dig och skulle jag inte se så uppskattar jag absolut att du säger åt hunden. Men inte att du kanske börjar skrika på den och slänga bort den typ...
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Calylite

jag skulle inte bli arg om dom sa de på ett vettigt sett. Om dom inte vill få sina skor nerslickade (som min gör men ja ahr slutat att bry mig) så får de säga till henne, det uppskattas knappast kan ja förstå eller liknande om hon gör nått dom itne gillar. (om jag inte hunnit före för hos andra får hon skäll)
    Men om de förösker fostra henne eller skälla på na i rent skrik så blir jag däremot fly förbannad.

• LillaLulla

Ja, jag ska nog också tillägga att jag absolut inte har något emot att någon säger "nej, nu räcker det" med sansad röst och stiger upp när Rally är lite väl pussgalen. Men man ska INTE sparka, INTE knuffa och INTE kasta undan och INTE skrika till någon annans hund!!

Svar på tråden Om någon blir arg på din hund