Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Undeeerbart

Lokförare !

Finns det någon här inne som är lokförare eller hade tänkt att bli ? Är lite nyfiken då jag själv tänkt gå en kurs å utbilda mig till det ! Vill veta lite vad det innebär , vad man tjänar osv osv ! Tacksam för svar !

• Svar på tråden Lokförare !
  • mjuik

Jag är lokförare.
    KY-utbildningen finns i Hallsberg och Mjölby. (www.tcc.se)
    Banverket har skola i Ängelholm.

Det är ensamarbete om man kör gods, inte om man kör persontrafik.

Lönen beror helt på vilket företag man arbetar hos. Mest tjänar man i Sthlm och Kiruna.
    Det är skift som gäller.

• rudd
    J3NNY skrev 2007-09-16 19:00:27 följande:
    Jag hörde att man får gå "kriskurser" osv och tydligen räkna med självmord då många lokförare far offer för såna som tar det valet.Är det verkligen sant?
    händer väldigt ofta! det som framkommer i media tex är bara en bråkdel.
  • buffybus

min pappa är lokförare och trivs toppen...tjänar också extremt mycket o jobbar på banverket... nu kör man egen lastbil på spår...

dem vill absolut ha kvinnor in där...så inga problem för en... dem har till o med förtur för männen..och inga problem o hitta jobb alls...

• J3NNY

rudd

Fy fan vad hemskt..
    Jag skulle aldrig klara av ett sånt jobb då..

Är ju inte bara att tvärnita heller då ett tåg väger xx eller xxx ton?
    Bromssträckan är väl några kilometer iaf?

• mjuik

J3NNY: nödbromsar du med ett persontåg i full fart och du har bra bromsar kan du stanna på två-tre kilometer. Då är det för sent för länge sen.

• Anna D

När jag jobbade som tågvärd för några år sen låg statistiken på ca 2 påkörningar (självmord) per lokförare och yrkesliv. En del har tur och kör aldrig på nån, medan andra kör på ett par om året...det är olika beroende på var man kör, vissa strävkor är mer olycksdrabbade än andra...

• mjuik

1,8 påkörning per tågförarkarriär ligger siffrorna på nu.

Flest påkörningar sker i Sthlm av enkla orsaker.

• Anna D

Banverket arbetar hela tiden förebyggande, de bygger bort broar och såna ställen där det tidigare varit "lätt" att hoppa.

• Göteborg
    mjuik skrev 2007-09-16 19:03:19 följande:
    Jag är lokförare.KY-utbildningen finns i Hallsberg och Mjölby. (www.tcc.se)Banverket har skola i Ängelholm.Det är ensamarbete om man kör gods, inte om man kör persontrafik.Lönen beror helt på vilket företag man arbetar hos. Mest tjänar man i Sthlm och Kiruna. Det är skift som gäller.
    Tack för länken!
    Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • jannej

kolla på www.ky.se där hittar du alla ky-utbildningar som anordnas och lok/tågförare är en ky-utbildning, såg efter en snabb sökning att mjölby, ängelholm, hallsberg, vännäs men även boden tydligen har börjat utbilda tågförare

• jannej
    jannej skrev 2007-09-17 07:14:15 följande:
    kolla på www.ky.se där hittar du alla ky-utbildningar som anordnas och lok/tågförare är en ky-utbildning, såg efter en snabb sökning att mjölby, ängelholm, hallsberg, vännäs men även boden tydligen har börjat utbilda tågförare
    Ska väl tillägga att de olika orterna kallar utblidningen lite olika, vissa kallar det lokförare, andra tågförare osv så vill man få upp samtliga orter så väljer man "Transport inkl. sjöfart" under rubriken Branch när man är inne på söksidan.
  • Undeeerbart

varför finns inte Ä-holm med på Tcc sidan ?

• Gisney

Troligen kommer även Nässjö nästa höst ha utbildningen. De har ansökt om att få starta utbildningen där!

• mjuik

Banverket har utbildningen i Ängelholm.

De andra hålls av www.tcc.se
    Många företag håller på att internutbildar nu med.

• eileme84

Åh låter som nåt jag hade velat jobba med

Vad är det för krav m..m?? får man betald utbildning? eller kostar den?

Svar på tråden Lokförare !