• Anonym (Fru Fågel)

Min mamma har synpunkter på ALLT

Min mamma har uppenbarligen svårt att acceptera att jag lever mitt eget liv där jag är mamma och fru i första hand, inte hennes dotter. Efter en helg med mina föräldrar är jag vanligen nerstämd och känner mig ganska värdelös. Anledningen är att hon har synpunkter på ALLT och håller inte inne med dem.

Det handlar om hur jag ser ut, att jag inte köper nya kläder, att jag är rufsig i håret (var själv nöjd).

Hon har synpunkter på hur vi uppfostrar och behandlar våra barn, särskilt när det gäller deras pappa. Senast hade min mamma och min man ett riktigt gräl kring orsakerna till äldsta dotterns dåliga beteende. Min man menade att han vet bättre än hon eftersom det är hans dotter, och hon menade att hon har större erfarenhet av barn och därför vet bättre. Själv var jag bara tyst.

Det handlar om min man i stort, eftersom hon inte gillar honom. Jag får hela tiden bevaka vad jag säger så att hon inte hittar något som hon kan vända till hans nackdel. Tex frågade jag min man om han kunde VAB:a på måndag. Han svarade att "det ordnar sig" varpå min mamma hade en lång utläggning om att barnen alltid måste komma först och att han inte kan lägga hela ansvaret på mig. Jag bröt emellan och sa att vi sköter om det på bästa sätt.

Det kan handla om hur vi placerat möbler "barnen kan springa in i dem" eller att min man köpt tuggummi till barnen "det blir bara bråk och kladd"

Jag försöker allt vad jag kan att tiga ihjäl henne och att inte ta det till mig, men vanligen mår jag dåligt efter en helg med henne.

Jag skriver detta för att "pysa ut" lite. Har ni liknande erfarenheter och hur hanterar ni era föräldrar?

• Svar på tråden Min mamma har synpunkter på ALLT
  • growingbelly

Oj, vad jobbigt.
    Om det hade varit min mamma hade jag tagit ett snack mellan fyra ögon och sagt ifrån. Jag vet inte (utifrån din text) om du har gjort det. Du har lämnat dem och bildat familj med din man. Det måste din mamma acceptera. Säg att du älskar henne och uppskattar att hon vill hjälpa er, men att hon måste stå tillbaka och acceptera din man och att NI två faktiskt själva måste inrätta er familj och era regler och ordningar.
    Jag skulle själv kunna bli en sån mamma som du har, jag har många och starka åsikter, men jag ska göra ALLT för att inte lägga mig i mina barns familjer om de inte UTTRYCKLIGEN frågar om min hjälp eller åsikt. vad har din mamma för relation till sin egen svärmor?

Hon bara m å s t e backa om ni ska kunna ha en bra relation. Gör klart för henne att om du måste välja så väljer du din man, för det är honom du lever med. Var dock noga med att lyfta fram andra bra grejer med mamman, sånt ni faktiskt uppskattar.

Lycka till!

• Teskedsmamman

Man får faktiskt skälla på sina föräldrar...

Jag hade nog sagt till min mamma att jag väljer att inte umgås med dig pga av, och sedan rablat upp ALLT! Och så hade jag inte hört av mig förrän hon hade ringt....

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Anonym (en till)
    TS exakt sån är min mamma med. trevligt känner ja mig inte ensam.

värst va väl innan både jag o min man sa till henne på skarpen ja hotade med att säga upp kontakten helt me henne i över 6 månader, då blev jätte rädd o nervös men de va Sen blev de bra ett tag men nu är hon på samma visa igen tråkigt...

Hon har alltid hackat på vad jag gör och säger, hur ja ser ut vilka föredetta pojkvänner ja har haft, jag är den fula lilla ankungen som misslyckades enligt mamma

ps jag gick mina 9 år i skolan
    tog min stundent 01
    fick en underbar kille
    sedan man och nu även pappa
    bor i en lägenhet
    klarar oss bra.
    har många vänner
    och en underbar liten son såklart

de va väl tur att ja inte är

missbrukare
    lever på soc
    bor på härberge
    blir misshandlad av min alkholoserade kille
    är på väg till min egna undergång

ja min lillasyster är ju den som är prinsessan kan man väl säga kort o gott.
    får en bil för 100.000
    kina resa för 30.000
    bostadsrätt 30.000

ja den vackra fina lillasyster.
    vad har jag själv fått INGET

JO HON BETALDE AV EN SKULD SÅ VA DE JA PÅ 20.000

• Gable

HÅller med Teskedsgumman.

Det är du som måste ta striden med din mamma och få henne att förstå att hon inte beter sig på ett acceptabelt sätt. Du och din man är en familj nu och det är ni som sätter upp de regler som gäller för er familj. Inte din mamma.

Teskedsmamman skrev 2007-09-16 13:17:49 följande:
    Man får faktiskt skälla på sina föräldrar...Jag hade nog sagt till min mamma att jag väljer att inte umgås med dig pga av, och sedan rablat upp ALLT! Och så hade jag inte hört av mig förrän hon hade ringt....
Svar på tråden Min mamma har synpunkter på ALLT