• Veladis

Måla på hösten?

Kan man skrapa och måla t ex fönster etc på hösten, eller måste man göra sådant på våren/sommaren pga fukt i luften?

Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Måla på hösten?
  • TheMilky

Den enda färg jag vet går att måla på hösten med är slamfärger, de är ideala i dåliga väderförhållanden. T.ex Falufärgen.

• anlisa

Jag har hört att man inte bör måla på hösten. Vänta till våren istället.

• byström

Det optimala är att måla när det är varmt ute p.g.a. luftfuktighet/fukt i träet. Men det går på hösten också. Temperaturen ska hålla sig över minst 5grader plus dygnet om, sen får du hålla koll på väderleksprognosen så det är uppehåll när du tänkt måla.
    Jobbar själv som målare, och vi kör fortfarande utomhus. Men det börjar bi gränspuck nu, tempen börjar krypa neråt nollan under natten (Östersund).
    Vissa år har vi kört på tills det börjar snöa. Och det verkar nog ha gått bra...

• Veladis
    byström skrev 2007-09-16 21:34:20 följande:
    Det optimala är att måla när det är varmt ute p.g.a. luftfuktighet/fukt i träet. Men det går på hösten också. Temperaturen ska hålla sig över minst 5grader plus dygnet om, sen får du hålla koll på väderleksprognosen så det är uppehåll när du tänkt måla.Jobbar själv som målare, och vi kör fortfarande utomhus. Men det börjar bi gränspuck nu, tempen börjar krypa neråt nollan under natten (Östersund).Vissa år har vi kört på tills det börjar snöa. Och det verkar nog ha gått bra...
    Hmmm...
    Borde ha tagit tag i detta i våras, känner jag, men man har ju småbarn man inte vet vad man ska göra med. Sist vi skulle måla (inomhus) så fick dottern som då var 2½ en pensel och vi tänkte att hon skulle måla på väggen. Men hon sprang och skulle måla parketten som hon tyckte var ful, sa hon... Sonen är 16 månader och helt omöjlig att ha still på ett ställe. Måste ha barnvakt om jag ska måla. Men det flagar ju på fönstrerna, klarar de sig över vintern???
  • TheMilky

Klart de klarar sig, vi har haft flagande fönster i två år, ska försöka ta dem nästa år.

Svar på tråden Måla på hösten?