Ångkokt duva
Är det någon som vet hur man tillagar duva som ska ångkokas?
Jag har sökt genom nätet och kollat alla kokböcker jag har men gått bet.
Kanske någon som vet?
Är det någon som vet hur man tillagar duva som ska ångkokas?
Jag har sökt genom nätet och kollat alla kokböcker jag har men gått bet.
Kanske någon som vet?
Har ingen anning om hur man gör men försiktig ska man nog va med tanke på att dom har så mycket sjukdomar
Det är nog stor skillnad på stadsduva, skogsduva och tamduva.
Mina tamduvor har iallafall inga sjukdomar vad jag vet...
Vad är det för sjukdomar du syftar på? Och hur farliga är dom för människor?
Ja jag har ju inte plockat den på sergels torg direkt
Köpt på Östemalmshallarna och är en fransk skogsduva, alltså en fin sort sägs det.
Någon som vet hur man gör när man ångkokar om man inte har en ångkokare?
vi gjorde så att vi la en skål i en lergryta och fyllde lergrytan med vatten och la duvan i skålen, tror det funkade för det blev gott iallafall, men om det var riktig ångkokning är väl frågan
Det finns ju som sagt ångkokare att köpa men det kanske man vare sig har lust eller råd att köpa. Det finns dock enklare bambuvarianter, finns säkert i affärer med utländsk mat. Tror jag har sett sådan på Åhlens också.
Det finns också ångkokinsatser i rostfritt som man placerar i en kastrull med kokande vatten, ser ut som en korg.
Maten ska ju vara ovanför vattenytan men inte komma i direkt kontakt med vattnet. Jag skulle nog ta ett durkslag eller sil med handtag och sätta det i kastrullen och lägga över ett lock. Eventuellt svepa in maten i en handduk, om det är kött det är frågan om. Jag har enbart ångkokat grönsaker på det viset (utan handduk då)
www.alternativ.nu/bakugn/steam.html
www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2690
www.radio86.se/allt-om-kina/livsstil/mathornan/6426/kinesiska-matlagningssatt
Atamon
Jo, jag ska nog investera i en bambuångkokare men i går när vi skulle tillaga duvan hade jag ingen aning om hur man kunde göra.
Nästa duva kräver lite mer förberedelse
Var det gott med duva? Om du skulle jämföra smaken med något?
Kyckling eller mer viltsmak som ripa?
Har läst om att en del har fått det rekommenderat som en del av kosten av bl a homepater eller vid vissa sjukdomar, eller särskilda dieter.
Jo, jag har fått det rekommenderat av min akupunktör inför en insemination. Det var gott, smakade ganska mycket järn. Lite som kyckling i konsistensen, rödare i köttet, smaken var nog som järnrikare kyckling om du förstår