• kerstinsdotter

Ska det vara stor bokstav efter frågetecken?

Alltså i en dialog typ: "Vill du ha mer kaka?" undrade tanten. Stort eller litet u i "undrade"? Nån som vet?

• Svar på tråden Ska det vara stor bokstav efter frågetecken?
  • Nie

Liten bokstav enligt konstens alla regler.

• Edah

Litet u eftersom meningen inte slutar förrän efter tanten!

• sheeba

Litet men jag skriver ibland med stort ändå.

• kerstinsdotter

Åh, tack så mycket! Vad snällt att ni svarade för jag håller på med ett översättningsprov och vill att svenskan ska bli korrekt så de anställer mig.

Jag tyckte liten bokstav kändes mest naturligt när jag skrev men det här förbaskade Word envisas med att autokorrigera till stor bokstav hela tiden...

• Isolde
    kerstinsdotter skrev 2007-09-16 20:04:39 följande:
    Jag tyckte liten bokstav kändes mest naturligt när jag skrev men det här förbaskade Word envisas med att autokorrigera till stor bokstav hela tiden...
    Vad har du för språk inställt? Jag har autokorrigering så att det blir versal i början av meningar, men det där råkar jag inte ut för.

Du vet väl att du kan ändra autokorrigeringen? Jag har Mac så jag kan inte svära på att allt sitter på samma ställe – hos mig hittar jag autokorrigeringen under Verktyg.
    Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • timmjohansson

Hej jag går i gymnasiet och vi jobbar med svenska språkriktighet och eftersom att det är ett per citattecken så blir det stor bokstav men om du inte skrivit med de så hade det blivit liten bokstav efter "?".

Svar på tråden Ska det vara stor bokstav efter frågetecken?