• chantii

Någon som färgat en soffa?

Vi har en soffa 3+2 som är grå, men som blivit dassig i färgen, så nu tänkgte jag kanske om det går att färga? 100% bomull.

Någon som gjort det?

Rummet som sofforna ska stå i har bruna väggar, vad passar bäst? Ska jag satsa på att färga dom gråa eller?

TIPS?

• Svar på tråden Någon som färgat en soffa?
  • ebben

kan du ta av allt tyg på soffan o köra i tvättmaskinen? hur ska du annars kunna färga? går det så kan det gå,men man ska ju ofta tvätta i 60 grader-tål tyget det?

• Det ljuva livet

Jag har precis färgat en tomelilla klädsel. Det gick åt 10 paket färg och tre förskök innan jag blev nöjd.
    Det jag fått höra är att det finns risk att det blir flammigt om klädseln är för ny.

• krakel

oj.. jaha då kan man ju köpa nytt överdrag istället heheh

Värsta Supermamman skrev 2007-09-16 20:10:46 följande:

Jag har precis färgat en tomelilla klädsel. Det gick åt 10 paket färg och tre förskök innan jag blev nöjd. Det jag fått höra är att det finns risk att det blir flammigt om klädseln är för ny.
  • Googels

Jag gjorde det med vår gamla 3-sitsiga ektorp.

Det var klarröd från början men hade blekts av solen och var lite allmänt schaskig (hur det nu stavas?!) så jag färgade den lite mörkade röd.

Har för mej att jag använde två mörkröda och en klarröd förpackning med färg till varje omgång, tog först 'soffdelen' och två kuddar i en omgång och sen de resterande 4 kuddarna i den andra omgången.

Det blev bra när jag bara färgade kuddarna men den första omgången med 2 kuddar och soffdelen blev lite flammigt, tror det blev för mycket med allt det i samma maskin, så se hellre till att ha få saker och mycket färg i när ni färgar så ska det förhoppningsvis bli bra.

TS - jag skulle färga dem mörkare grå eller rent av svarta i ditt fall. Tror det är svårt att byta färg helt och hållet. Fast beroende på vilken grå färg de haft innan så kanske blått skulle funka. Det skulle vara snyggt till ett blått rum.

Eller, om det är en ikea soffa, kolla på www.bemz.se för att se om de har en annan färg på överdragen som du kan ha. De är dyrare än att köpa nya överdrag från ikea, men det kan vara värt det om man gillar sin soffa

• blackangel

Jag färgade min förra soffa + tillhörande fåtölj. Minns inte vilken modell det var, men IKEA var den från.
    Den var från början grå, och jag färgade den lila. Blev jättehäftigt. Lite flammig blev den och den var inte ny, utan hade flera år på nacken, men jag blev nöjd över resultatet iallafall.
    Tänk på att sömmarna inte alltid färgas när man färgar tyger.

• chantii

Vad tror ni om mörk lila då, typ plommon? borde kanske funka

ja allt är av tagbart och ska nog gå in maskinen

• blackangel
    chantii skrev 2007-09-16 20:37:29 följande:
    Vad tror ni om mörk lila då, typ plommon? borde kanske funkaja allt är av tagbart och ska nog gå in maskinen
    Det var ungefär den färgen jag gjorde.
    chantii skrev 2007-09-16 22:05:19 följande:
    Hur många paket kan det gå åt tror ni?
    Följ instruktionerna om hur många kg tyg per /förpackning färgmedel så ska det bli bra.
Svar på tråden Någon som färgat en soffa?