Någon som färgat en soffa?
Jag gjorde det med vår gamla 3-sitsiga ektorp.
Det var klarröd från början men hade blekts av solen och var lite allmänt schaskig (hur det nu stavas?!) så jag färgade den lite mörkade röd.
Har för mej att jag använde två mörkröda och en klarröd förpackning med färg till varje omgång, tog först 'soffdelen' och två kuddar i en omgång och sen de resterande 4 kuddarna i den andra omgången.
Det blev bra när jag bara färgade kuddarna men den första omgången med 2 kuddar och soffdelen blev lite flammigt, tror det blev för mycket med allt det i samma maskin, så se hellre till att ha få saker och mycket färg i när ni färgar så ska det förhoppningsvis bli bra.
TS - jag skulle färga dem mörkare grå eller rent av svarta i ditt fall. Tror det är svårt att byta färg helt och hållet. Fast beroende på vilken grå färg de haft innan så kanske blått skulle funka. Det skulle vara snyggt till ett blått rum.
Eller, om det är en ikea soffa, kolla på www.bemz.se för att se om de har en annan färg på överdragen som du kan ha. De är dyrare än att köpa nya överdrag från ikea, men det kan vara värt det om man gillar sin soffa