Bästa kattrasen för en familj??
Är ragdoll den bästa raskatten? Jag vill ha en lugn trygg barnvänlig kattras.. Vilken?
Hjälp mig! :)
Är ragdoll den bästa raskatten? Jag vill ha en lugn trygg barnvänlig kattras.. Vilken?
Hjälp mig! :)
Jag har ingen personlig erfaranhet av just Ragdoll, men däremot Maine coon som jag tycker passar alldeles utmärkt som familjekatt!
Vi har tre Maine cooner här hemma, två honor och en hane. Du får gärna ta en titt på hemsidan jag precis fixat till om du vill kika på dem och läsa lite mera om vad det är för filurer som bor här hemma hos oss!
http://mco.sida.nu
bondkatter är väldigt smarta och lätta att "lära" om man kan säga så. dom är lugna om man inte stissar för mkt med dom i början så är dom lugna det mesta...
jag har en det
Jag har 2 norskaskogskatter & dom är helt underbara (:
Men jag tror inte att det kan ha med rasen att göra ..
Lycka till!
Röd bondkatt, hane. Alla är sociala och barvänliga 5 av 5 som vi haft inom familjen
jag har perser o exotix tycker exotiken är helt underbar lugn o snäll samt inte så mycke pälsvård.
Vilken ras tycker ni om är ju mer frågan.
De flesta katter funkar bra i en familj. Eftersom jag föder upp Helig Birma så vurmar jag för dem. Men man får främst gå till sig själv o se vad man tycker om både i temperament o uppförande.
Med en raskatt vet man i stort vad man får o det vet man aldrig med en huskatt.
Ja vi tycker alltså om RAGDOLL som sagt ;)
jag säger oxå maine coon:) har en hemma som är 14år:D
Jag tror det viktigaste är snarare kattens uppväxt och hur föräldrarna är. Hade en hankatt (bondkatt) som fick bo med sin mamma tills han var 1,5 år gammal. Har aldrig sett en så avslappnad och trevlig katt!
Sedan hade jag en blandras hona som var nervös från att hon kom hem till oss. Misstänker att hon togs från mamman alldeles för tidigt. Hon kissade ofta "utanför" lådan om man säger så. Och var omöjlig på att riva på mattor och soffor. Och alla hennes barn blev likadana.
Så ett tips är väl att se hur mamman beter sig, om det finns möjlighet. Det är ändå hon som lär ungen hur den ska vara katt. Lycka till!
Ragdollen är en trevlig kattras..
Klart jag vurmar mer för Maine Coon då det är den rasen jag själv föder upp.
www.feralcoons.se
Social, trygg och stabilsom gillar att vara med i familjen utan att vara klängig.
Ragdoll är helt klart en bra katt, fast det baserar jag enbart på att min svägerska har 2st. Jättelugna och fina fastän de har två vildingar på 3år och 5år hemma. Hon har även en norskskogskatt, Han är otroligt snäll, men börjar bli gammal så han drar sig undan hellre än är i närheten av barnen.
Kram K.
Japp Ragdoll är den bästa rasen!
Jag säger Ocicat. Det är den mest påhittiga gladlynta ras som finns. Älskar uppmärksamhet, är supersociala och lättskötta. Kolla på www.ocicat.se . Jag har själv haft Ocicat sen 1999 och fött upp sen 2001. Otrolig ras!!!
Jag måste ju säga ragdoll! Helt underbar ras,har två själv,hur sociala och mysiga som helst. Bilder finns i mitt galleri.-)
Ragdoll är toppen Accepterar väldigt mycket. Men som det är sagt här, det beror på uppväxten och hur du själv behandlar kattungen när du får hem den. Men kanske viktigast är att du väljer en kattras som du tycker om. Kolla mitt galleri så "faller" du säkert för en raggis.
få lite tips på i mitt bildgaleri!