• tempo21

Är det bara 70-tal som räknas som retro?

Eller kan man slänga in 80-talet i den kategorin också?

Jag gick igenom en låda med kläder som vi fått från makens sida och såg att en del kläder gått i arv och en del är rent 70-tal och vissa härstammar från 80-talet. Men jag fundrar på vad som klassas som retro. Tom en modeflopp som jag insåg snabbt att vissa av de kläderna utseendemässigt kan vara eftertraktade som retrokläder medan en del kanske gränsade.

Är det viktigt att veta vilket årtionde de härstammar ifrån om man vill tjäna en hacka på Tradera?

Tar det aldrig slut eller???
  • Svar på tråden Är det bara 70-tal som räknas som retro?
  • Indianica

Givetvis är även 80-talet retro. I rubriken kan du antingen skriva bara "retro" t ex retro jacka eller så skriver du t ex 80-tals retro jacka. Men atts kriva retro kommer iaf att generera fler nyfikna, jag är en av dem som söker på just ordet "retro". Då söker jag främst 70-tal, men cokså 50-tal och tidigt 80-tal

Lycka till!

• tempo21

Tack för ditt svar. Nu har jag knåpat lite och lagt ut dem. Hoppas de räknas som retro och att jag tjänar en lite slant. Om det inte räknas som retro hoppas jag ju på att nån gillar det iallafall och köper det ändå

• lurv

Visst kan 80-talet räknas som retro även om de flesta tänker på 70-talet och äldre. 70-tals kläder har varit väldigt hett men det verkar som om marknaden börjar bli mättad. Helt klart så får du bättre betalt om du vet vilket årtionde dina grejor är ifrån Lycka till!

• tempo21

Ah men det har jag inte så mycket aning om Lurv för jag hittade en kartong med arvekläder och det var nog blandat 70-90 i den kartongen.

• Indianica

Om du vill får du skickia mig ett mess om var dina kläder är. Jag är som sagt jätteintresserad av både 70- och 80-tal........

• tempo21
    Indianica: Läs min press så hittar du dit
  • lurv
    tempo21 skrev 2007-09-18 22:22:15 följande:
    Ah men det har jag inte så mycket aning om Lurv för jag hittade en kartong med arvekläder och det var nog blandat 70-90 i den kartongen.
    Lite tips: 70-talet var väldigt rött, gult, orange, brunt, grönt och blått, mest enfärgat eller randigt. 80-talet var mer svaga pastelliga färger men även grått och mycket Disney, gärna välkända figurertyp Kalle anka, Musse mfl som bebisar. 90-talet hade starka pastellfärger och mycket figurer t ex hundar, katter och andra djur.
  • tempo21

Men samtidigt så kanske jag är helt ute och cyklar och kläderna anses apfula av alla och inte värd 50 öre ens

Svar på tråden Är det bara 70-tal som räknas som retro?