• Grus grus

Någon som använder kamera med filmrulle istället för digitalkamera?

Jag hittade min gamla kamera nu, och i den satt en filmrulle! Tänkte jag skulle skicka in den, och se om bilderna klarat sig. Vi använder aldrig filmrulle-kamera nämligen längre. Men vi har två i lådan.

Mamma till Lovis!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Någon som använder kamera med filmrulle istället för digitalkamera?
  • Linda1976

Jo, vi har både och. Ibland envisas maken med att använda sina gamla Hasselblads-kameror, men sen vi köpte senaste digitalkameran (Canon EOS 5D) så blir det alltmer sällan. Även om Hasselbladarna är grymt snygga

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • W W

Nja, jag har, men använder den aldrig.. har inte heller någon digitalkamera än.. får just nu förlita mig på att andra knäpper kort..

• Senap

Sambons bror är fotograf och där används vår gamla kamera flitigt

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • silhuett

Jag har en vanlig kamera, men använder den aldrig. Känns liksom inte värt det, eftersom den inte har nån bra zoom.. Dessutom måste man ju knäppa ganska många kort på vilda barn, för att få ETT bra. Så det skulle bli dyrt
    Däremot brukar vi skicka in vår digitala bilder för framkallning på papper.

• signaturbyte

Gud va retro, pappersbilder inge bildspel på tvn då?

Känns som en ovanlighet att ha sina bilder utskrivna nu mera sitter här hemma med en pytteskrivare och skriver ut för fullt nu

Familjen Taylor skrev 2007-09-17 11:47:05 följande:

Jag har en vanlig kamera, men använder den aldrig. Känns liksom inte värt det, eftersom den inte har nån bra zoom.. Dessutom måste man ju knäppa ganska många kort på vilda barn, för att få ETT bra. Så det skulle bli dyrt Däremot brukar vi skicka in vår digitala bilder för framkallning på papper.
  • silhuett
    signaturbyte skrev 2007-09-17 11:49:30 följande:
    Gud va retro, pappersbilder inge bildspel på tvn då?Känns som en ovanlighet att ha sina bilder utskrivna nu mera sitter här hemma med en pytteskrivare och skriver ut för fullt nu Familjen Taylor skrev 2007-09-17 11:47:05 följande:
    Det är ju så mysigt att sitta och bläddra i fotoalbum tycker jag
    Men givetvis tittar vi mycket på bilderna på datorn också.. Just nu har vi typ 100 bilder som vi inte klistrat in i fotoalbumet ännu, tar sån himla mycket tid
  • signaturbyte

Skitmysigt, och så kraschar inte fotoalbum..., vad jag vet

Är beroende av att skriva ut bilder, det blir mer på riktigt då liksom. Plus att dom ser finare ut utskrivna!

Familjen Taylor skrev 2007-09-17 11:53:54 följande:

Det är ju så mysigt att sitta och bläddra i fotoalbum tycker jag Men givetvis tittar vi mycket på bilderna på datorn också.. Just nu har vi typ 100 bilder som vi inte klistrat in i fotoalbumet ännu, tar sån himla mycket tid
  • Marie IE B

Jaaa ! Äger ingen digitalkamera men har ibland lånat hem jobbets. Framkallar alltid fotona på riktigt labb och sätter in i album. Digitalbilderna har jag på datorn också men enbart för att lägga ut på t ex FL och skicka till vänner och bekanta.
    Fotar med systemkamera, Canon EOS 300 och enda anledningen till att skaffa en liten kompakt digital är väl att systemkameran är bökig att ha med på t ex fester.

• skorpionen80

Nej, har ingen analog. Tycker det är väldigt praktiskt med digital, man kan knäppa hur många kort som helst utan att det kostar en förmögenhet, man kan framkalla dem själv utan en massa konstiga vätskor och mörka rum, och man kan bara slänga de som inte blir bra utan att behövaframkalla dem först.

• Marie IE B

2000-talet kommer att bli en borttappad tid. Allt för många knäpper hejdlösa mängder med bilder som bara sparas i datorn.... tills de kraschar för det GÖR datorer, förr eller senare. Även om man sparar sina bilder på cd så kommer dagens skivor inte att kunna användas i framtida datorer, tänk bara på hur utvecklingen gått från de stora disketterna till små disketter till cd till usb-minnen.......

Se'n tycker jag det är synd att så många sorterar bort så många bilder redan i kameran. Hur ofta är det inte som det är den halvmisslyckade bilden som blir den man senare tycker är roligast att titta på. Släktfotot där morbror Kurt blundar eller tant Asta gör en konstig grimas? Bilder som vid första anblicken ser misslyckade ut kan istället vara de som faktiskt är riktigt bra och då kanske den redan är raderad och borta.
    Se'n gillar jag inte heller fördröjningen som är på digitalkameror (om man inte har systemkamera förstås). Du står och håller kameran på en armlängds avstånd, bara det helt galet, du kollar in motivet och trycker av och................. där tas bilden. Oops, oj då motivet hann visst flytta på sig.

Usch, nu låter jag jättegammal och framtidsfientlig men jag håller nog fast vid min analoga med hederlig film ett tag till.

• silhuett

Håller med om att man inte ska radera dåliga bilder! Jag raderar bara bilder osm blir väldigt suddiga, för de är ju inte roliga att titta på ändå

Svar på tråden Någon som använder kamera med filmrulle istället för digitalkamera?