• NeA 84

hur gör man gott kaffe??

jag ska bjuda några på kaffe senare....men jag vet inte hur man gör gott kaffe...
    hehe ...jag lyckas alltid göra så det smakar mysko. dricker aldrig kaffe hemma.
    hur många mått till hur många koppar? assså ska man gå efter stora el små koppar? jag har vanlig bryggare och löfbergs lila kaffe.

snabba svar tas emot tacksamt!!!!!!!

vad kommer efter de här........
  • Svar på tråden hur gör man gott kaffe??
  • Sara Li

En stor kopp - Ett mått. Så brukar jag göra och det blir bra.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • kvinnan47

Ett mått för varje kopp. Ett bra tipps är att ha i lite oboy så blir det gott kaffe, om man nu gillar oboy förståss.

• The Forgotten

Skaffa dig en bryggare med aromafunktion
    Annars är det en skopa per kopp och sedan en extra för smakens skull som min älskade farmor säger.
    Se till att alltid diska kaffekannan OCH hållaren för själva kaffet.
    Allt som kommit i kontakt med kaffe ska diskas ur,

I am forgotten, I am lost, I am dead.
  • Marlene B

Om du brygger tex. 8 koppar kaffe så lägger du till 2 extra rågade mått, dvs 10 mått på åtta små koppar kaffe. Gör man det svagare så blir det bara jätteäckligt och för många odrickbart. En sak till, köp Gevalia brygg eller Zoega mezzo istället, det är enorm skillnad på olika kaffesorter.

Du kan inte misslyckas om du gör det lite starkare och köper ett riktigt gott kaffe

• Marlene B

Löfbergs lila kaffe och Coops kaffe är bland det sämsta och äckligaste kaffe som finns så har du misslyckats tidigare och använt något av dessa så är det inte konstigt alls.

• Marlene B
    kvinnan47 skrev 2007-09-17 10:56:28 följande:
    Ett mått för varje kopp. Ett bra tipps är att ha i lite oboy så blir det gott kaffe, om man nu gillar oboy förståss.
    Men huvva, det låter ju som att verkligen förstöra ett kaffe.
  • presens konjunktiv

För riktigt gott bryggkaffe:

Köp hela bönor av en god sort, och mal dem själv precis innan de ska användas.
    Släng kaffebryggaren, och använd vattenkokare och tratt.
    Se till att allting är rent och diskat innan du använder det.
    Ett rågat mått malda bönor per kopp. Gör du många koppar, ta en extra.

Give me ambiguity - or give me something else.
  • Mrs Kaffelatte

Jag kör efter den lilla skalan och har i lika många mått som koppar.

I bland har jag i kardemumma när jag vill lyxa till det.

Det är smaskens.

• presens konjunktiv

Och med "kopp" menar jag måttenheten på kannan - inte faktiska koppar, då de varierar enormt i storlek.

• Sara Li
    CloudBerry skrev 2007-09-17 11:02:36 följande:
    Löfbergs lila kaffe och Coops kaffe är bland det sämsta och äckligaste kaffe som finns så har du misslyckats tidigare och använt något av dessa så är det inte konstigt alls.
    Alla har olika smak, hörrödu!

Men jag gillar Gevalia Miléa bäst.
  • presens konjunktiv

Samma kaffe smakar olika på olika ställen. Det har med vattnet att göra.

• Sara Li
    presens konjunktiv skrev 2007-09-17 11:05:53 följande:
    Och med "kopp" menar jag måttenheten på kannan - inte faktiska koppar, då de varierar enormt i storlek.
    Det finns en del bryggare som har både gradering för små koppar och för stora. TS undrar nog vilken gradering hon ska gå efter.

Här har vi bara en gradering på vår OBH Nordica Chili-bryggare, och då brukar ett mått per kopp bli bra.
  • presens konjunktiv
    Sara Li skrev 2007-09-17 11:08:34 följande:
    Det finns en del bryggare som har både gradering för små koppar och för stora. TS undrar nog vilken gradering hon ska gå efter. Här har vi bara en gradering på vår OBH Nordica Chili-bryggare, och då brukar ett mått per kopp bli bra.
    Oj, det visste jag inte. Sorry. Jag använder ju inte kaffebryggare, och på vattenkokaren står det bara ett mått.
  • NeA 84

ok....undrar om man ska gå efter stora el små. några har skrivit små....

presens konjunktiv skrev 2007-09-17 11:05:53 följande:
  • NeA 84

men tack alla för svaren!! har gevalia i kylen. så kan ju testa de då.
    tänkte köpa mig en perkulator. ist för kaffe bryggare.

• Sara Li
    NeA 84 skrev 2007-09-17 11:11:25 följande:
    ok....undrar om man ska gå efter stora el små. några har skrivit små....
    Har du olika gradering på din kaffebryggare? OM inte, alltså om du bara har en gradering, så tar du samma antal mått kaffe som du häller i antal koppar vatten. Om du t ex fyller bryggaren till 8:an på graderingen, så tar du åtta mått kaffe. Jag brukar ta relativt strukna mått. En del gillar ju starkt kaffe, andra lite svagare, bättre att ta ett mellanting i styrka då. Och det tycker jag att det blir om man gör såhär.
  • Marlene B

Perkulatorkaffe är jättegott, blir bättre än både kok, brygg och press.

Gör en kopp av Gevalia och en av Löfbergslila så känner du själv skillnaden, det du gillar bäst tar du.

• Marlene B

Sara Li jag tycker kaffe blir svagt om man bara tar ett mått per (liten)kopp, lagom om man tar 2 extra och starkt om man tar 3-4 extra på 10 koppar.

• Mint

en "kopp" när man pratar om kaffemått är 1,25 dl vatten. Till 0,5 liter vatten behövs alltså fyra mått.

Jag gör såhär; häller en halvliter vatten i vattenkokaren, och sätter på. Under tiden det kokar upp placerar jag en bryggtratt i termosen, i vilken jag placerar ett filter, och skopar i fyra mått kaffe (jag föredrar Zoegas Intenzo eller Skånerost). När vattnet precis börjat koka upp häller jag i en skvätt i filtret så att pulvret blir blött, och väntar tills det runnit igenom. Sedan häller jag på resten.

Viktigast är att inte låta kaffet bli kallt, att inte brygga för svagt och att inte få kaffepulver/sump i själva kannan. Succé!

• Thursday

Vi har en Bodumkanna och den kan jag verkligen rekommendera. Enkel att använda, tar liten plats och blir riktigt gott kaffe. Eftersom vi gör kaffe ganska sällan så brukar jag köpa sådant som man maler direkt i butiken (ni vet, man tar hela bönor i en påse och maler sedan i en kvarn i butiken) och det blir riktigt bra.

Svar på tråden hur gör man gott kaffe??