• Älgen

Söderhavet?

Är sugen på att åka till Söderhavet. Har rest en hel del tidigare och vill se riktigt vackra stränder och fin snorkling/dykning. Är det någon som har något bra förslag?
    Har hört en del om Samoa och Cook öarna, de verkar intressanta men finns det andra förslag?

• Svar på tråden Söderhavet?
  • MymlanB

Tahiti och en liten ö som ligger bredvid - Moorea - är fantastiskt vackra. Dykningen fick mig att smälla av totalt!
    Fransktalande dock...

• Älgen

Bra tips, hur mycket har du dykt sen tidgare?
    Var det dyrt, svårt att hita boende? Fixade ni sånt innan?

• MymlanB

Jag hade inte dykt så mycket - hade ett dykcert som jag tagit i Thailand ett par månader tidigare - gjort 20 dyk kanske. Det var inte så svår dykning - men fantastiskt mycket jättestora hajar! Ashäftigt. Massor med fiskar och koraller. Mycket bättre dykning än i Thailand och Australien...
    Vi var ute och backpackade så vi hade inte fixat något alls innan. Hamnade på flygplatsen på Tahiti och luffade sedan runt och flög iväg igen... Så vi hade inte bokat något - hotell, dykning, hyrbil eller liknande. Vi betalade inte så mycket för boendet - hundra spänn per natt tror jag det var för ett typ vandrarhem
    fråga gärna mer

• MymlanB

Franska Polynesien är inte världens billigaste ställe - eftersom allting importeras. Det tror jag är lika i hela Söderhavet dock.- Lokal mat var ju jättebillig istället - frukt och fisk tex och deras lokala bärs som var ,,,, "intressant"
    billiga ställen att bo på:

www.mooreaisland.com/tostay.html
    Vi bodde på Chez Nelson

• Älgen

Tack för tipsen! Ska läsa på lite mera och sedan återkommer jag definitivt med fler frågor!

• Tigerwoman

Ledsen, men Mymlan är ute och cyklar. För det första skiljer det ENORMT på priserna i "Söderhavet". Tahiti kan inte på långa vägar jämföras med t ex Fiji eller Västra Samoa, där det kan vara riktigt billigt att vistas. Inte som Asien, men nästan. Att säga att dykningen är bättre än i Thailand eller Australien är också helt befängt, hon t ex kan INTE ha dykt med mantor och valhajar på Similian.

• Älgen

Tigerwoman, är samoa billigt alltså? kan man åka dit utan att boka hotell först. enligt en resebyrå jag var i kontakt med så påstod de att man kunde bli nekad inträde i landet om man inte hade bokat rum, vet du om det stämmer? vilken ö skulle du rekommendera?

ang. dykningen så undrar jag bara om det är lika fint i vattnet som man får för sig när man ser på bilderna? det behöver inte vimla av mantor och annat coolt, men jag vill inte att det vimlar av turister i vattnet. dessutom vill jag inte dyka med sönderslagna rev. kan du beskriva dykningen mera på samoa, eller annan ö, vad såg du? hur var dykklubbarna? jättetacksam för svar!

• JenaB

Jag var på samoa i mars 04. Var då regnperiod så vissa dagar spöregnade det men man fick också jättefina härliga dagar. Det är väldigt fuktigt och varmt under den perioden. Min sambo och jag var korkade och gick på långpromenad. Även fast vi drack vatten fick vi vätskebrist och blev dåliga i ett par dagar. Eftersom det är lågsäsong i mars bodde vi själva i vår fale (hydda) på stranden i flera dagar härligt. Befolkningen är väldigt gästvänliga. Där det bara var vi som bodde åt vi med de som hyrde ut fale och deras familj. Kommer inte ihåg vad det kostade men när man hyrde en fale ingick frukost, lunch och middag var inte dyrt. Om man är van vid lyx klarar man nog inte av att bo på stranden i en öppen fale. Men det var så mysigt att varje kväll ligga och se när det blixtrade ute över havet och på morgon hade man ett par meter ner till havet och ett varmt härligt dopp.
    Samoa är nog billigast och inte så turisttät som många andra ställen i söderhavet.
    Ska leta reda på lite bra sidor om samoa åt dig. Jag återkommer.

• MymlanB

Tigerwoman: det är inte så många som har dykt med mantor och valhajar på Similian - och det finns fantastisk dykning vid Borneo och andra ställen som jag heller inte har dykt på
    Jag sa att jag inte hade dykt så mycket - typ 20 dyk - och för mig var Moorea fantastiskt
    ta det lugnt!
    du behöver inte stå upp som Fijis försvarare typ - jag berättar bara om mina erfarenheter

• JenaB

Nu har jag lite mer tid att svara på dina frågor.

Samoa var ett stopp på vår jordenrunt resa. Tror vi var lite mer än två veckor där.
    Vi hade bara de två första nätterna bokade på hostel inne i Apia. Något som man får akta sig för i Apia är de lösspringade aggressiva hundarna. Man skulle undvika att vara ute och promenera när det blivit mörkt. Den vanligaste anledningen till att turisterna sökte läkarvård var pga hundbett. Men vi klarade oss vet inte om det var överdrivet.
    Från Apia tog vi en taxi och bad chauffören köra hos till ett bra boende vid en vacker strand. Vi bodde längst på ön Upolu. Vi var över till savai några nätter också. Den vackraste stranden vi hittade var Lalomanu där trivdes vi jättebra ligger på ön upolu. Jag dyker inte men det var helt underbart att snorkla där jättevackert och vattnet är väldigt klart även fast vi var där när det var regnperiod. Om man åker under högsäsongen bör man boka boende innan blev visst snabbt fullbokat av alla australienare som reste dit under deras vinter.
    Något som var väldigt mysigt var att bada i vattenfallen svalkade lite mer än det varma havet. Sedan är det en väldigt vackert grönskande ö eftersom det är så fuktigt. Kan verkligen rekommendera dig att åka dit. De resenärer vi träffade på vår resa som varit på fler söderhavsöar gillade Samoa för att det var den billigaste ön och den som var mest genuin och även bland den vackraste.

Länkar till några sidor där finns mer information och prisuppgifter om boende.www.visitsamoa.ws/samoa/cms/
    www.samoa-hotels.com/taufua/Index.html på Lalomanu bodde vi underbart.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

• Älgen

TACK, ska kolla igenom dina länkar och återkommer senare med fler frågor...

• Tigerwoman

Ja, Samoa är billigt och du behöver inte trängas med turister där. Tyvärr dök jag inte när jag var där (jag var gravid) men snorklade en del och det var jättefint. Vi var på båda de stora öarna och den lilla mitt emellan (minns inte vad den hette just nu), annars kan jag bara hålla med JenaB. På Savaii är det verkligen Söderhavs-känsla, det är en mycket lugnare ö än Upolo (som i och för sig också är lugn!). Det där med att ha boende i förväg stämmer inte, i vart fall inte då vi var där (fem år sedan), vi hade i och för sig bokat de tre första nätterna men det var det ingen som kollade eller brydde sig om. Mymlan, jag menade inte att hacka på dig, jag menade bara att det är synd att tracka ner på dykningen i Thailand och Australien, eftersom båda är stora dyk-nationer med väldigt stor variation på dykningen.

Svar på tråden Söderhavet?