• a halleluja moment

avbilda muhammed

varför får man inte det??

varför har det blivit sån jäkla kabalik över detta??

kan någon ge mig lite info??

det är fan inte jag som går omkring med en röd prick på pannan!!!
  • Svar på tråden avbilda muhammed
  • miss chilli

"vågar" inte skriva något om detta mer då man får så trevliga meddelanden i inboxen om man yttrar sig i denna frågan .

• Sarah84
    MmedM skrev 2007-09-17 17:29:15 följande:
    Vissa muslimer har ett avbildiningsförbud, dvs de anser att man inte får avbilda profeten. MEN i just rondellhundsfallet handlar det antagligen mest om HUR profeten avbildades, dvs som en hund. Hos oss är det inte någon förolämpning att bli kallad, eller liknad vid en hund, men i mellanöstern är hundar orena, och det är en mkt grov förolämpning att lika deras profet vid en hund. Om muhammed hade avbildats på ett mer respektfullt sätt hade det hela antagligen inte väckt så stora reaktioner.. vilket konstnären antagligen är MKT medveten om...
    Tycker fortfarande inte att människor ska behöva regaera på de sättet. De finns massor av saker & perosner ja inte gillar elle kanske rent av avskyr, men inte fasen sätter ja ett pris på dom. Det ÄR sjukt om något..
  • a halleluja moment
    MmedM skrev 2007-09-17 17:29:15 följande:
    Vissa muslimer har ett avbildiningsförbud, dvs de anser att man inte får avbilda profeten. MEN i just rondellhundsfallet handlar det antagligen mest om HUR profeten avbildades, dvs som en hund. Hos oss är det inte någon förolämpning att bli kallad, eller liknad vid en hund, men i mellanöstern är hundar orena, och det är en mkt grov förolämpning att lika deras profet vid en hund. Om muhammed hade avbildats på ett mer respektfullt sätt hade det hela antagligen inte väckt så stora reaktioner.. vilket konstnären antagligen är MKT medveten om...
    oki

läste ngnstans att visst ska vi slåss för den yttrandefrihet vi har i sverige,men man måste väl dra gränsen ngnstans.Menar det är fel att göra narr av bögar,gud osv...

om det är så att detta är nt viktigt för muslimerna så måste vi väl respektera det??
    Det måste väl vara ok?

men sen att han fått ett pris på sig av al qaida är ju att ta i!menar va fan,visst det är inte världens briljantaste människor,så varför "tjafsa" med de?

skulle ju inte sitta på samma buss som denna konstnär direkt nu...
  • jennypennypannkaka
    Sarah84 skrev 2007-09-17 17:32:28 följande:
    Tycker fortfarande inte att människor ska behöva regaera på de sättet. De finns massor av saker & perosner ja inte gillar elle kanske rent av avskyr, men inte fasen sätter ja ett pris på dom. Det ÄR sjukt om något..
    En annan är värd lika mycket som avbilden. Undrar hur många miljoner den går för?
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Sarah84
    jennypennypannkaka skrev 2007-09-17 17:34:22 följande:
    En annan är värd lika mycket som avbilden. Undrar hur många miljoner den går för?
    Jo, ja tycker nog allt du ska va va lite stolt =) *hehe* Är allt lite avis på dig..
  • miss chilli
    a halleluja moment skrev 2007-09-17 17:33:57 följande:
    okiläste ngnstans att visst ska vi slåss för den yttrandefrihet vi har i sverige,men man måste väl dra gränsen ngnstans.Menar det är fel att göra narr av bögar,gud osv...om det är så att detta är nt viktigt för muslimerna så måste vi väl respektera det??Det måste väl vara ok?men sen att han fått ett pris på sig av al qaida är ju att ta i!menar va fan,visst det är inte världens briljantaste människor,så varför "tjafsa" med de?skulle ju inte sitta på samma buss som denna konstnär direkt nu...
    Det som är så skrämmande är att det även är "vanliga" männskor som blir fullkomligt galna när man tar upp ämnet. Undrar då vad dessa "extrema" skulle kunna göra ??
  • Micke

okiläste ngnstans att visst ska vi slåss för den yttrandefrihet vi har i sverige,men man måste väl dra gränsen ngnstans.Menar det är fel att göra narr av bögar,gud osv...om det är så att detta är nt viktigt för muslimerna så måste vi väl respektera det??Det måste väl vara ok?men sen att han fått ett pris på sig av al qaida är ju att ta i!menar va fan,visst det är inte världens briljantaste människor,så varför "tjafsa" med de?skulle ju inte sitta på samma buss som denna konstnär direkt nu...
    Hur mkt är du villig att inskränka yttrandefriheten för att folk blir upprörda?

Nästa steg är väl att vi slutar granska politiker då de tycker det är jobbigt och upprörande att få sina förehavande uthängda i pressen... Eller ska vi bara ta hänsyn till de som hotar med våld?
  • MmedM

Jo, min åsikt är att bara för att vi har tur att bo i ett land med yttrandefrihet och därmed KAN göra exempelvis en sådan rodellhundsbild betyder det inte att vi BORDE göra det. Det är bara dumt och onödigt och ökar på sprickan mellan väst och mellanöstern.

MEN självklart ger det ingen rätt att sätta ett pris på någons huvud. Är dock lite förvånad över att så många verkar tro att muslimer allmänhet har satt ett pris på Vilks huvud. Det är egentligen bara en ensam galning som säger sig tillhöra al-qaida.
    Läs exempelvis : www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17096073.asp

• a halleluja moment
    miss chilli skrev 2007-09-17 17:36:50 följande:
    Det som är så skrämmande är att det även är "vanliga" männskor som blir fullkomligt galna när man tar upp ämnet. Undrar då vad dessa "extrema" skulle kunna göra ??
    asså

det är svårt,menar de är ju otroligt hängivna sin religion,...så hmm ja jag kan nog tycka det blir fanatiskt,förstår samtidigt att de reagerar men tycker det är väääl mycket när det blir hot,bråk osv
  • miss chilli
    a halleluja moment skrev 2007-09-17 17:38:25 följande:
    assådet är svårt,menar de är ju otroligt hängivna sin religion,...så hmm ja jag kan nog tycka det blir fanatiskt,förstår samtidigt att de reagerar men tycker det är väääl mycket när det blir hot,bråk osv

Ja, det tycker jag också. Man kan vä i alla fall FÖSÖKA föra en diskussion istället för att genast gå in och skriva en massa skit på ens sida tex..

Det är läskigt när det övergår till hat tycker jag.

Svar på tråden avbilda muhammed