• Mia22

Hur firar ni jul? traditioner?

Jul, jul strååååålande jul... :)

Hur firar du och din familj julafton, har ni nå speciella traditoner?

Själv så har vi inge traditioner än, men nu till julen så ska det bli ändring på det. Det ska vara hemma gjorda köttbullar, knäck, godis i skålen m.m.
    en riktig jul ska det vara!

Berätta gärna, roligt att få lite ideér!

många kramar!

• Svar på tråden Hur firar ni jul? traditioner?
  • Emmixen

På julaftons morgon träffas vi alltid hela släkten från pappas sida (mamma och pappa är skilda) klockan sju! Alla är typ jättetrötta, men stämningen är oslagbar.. Vi äter julfrukost, eldar i brasan och bara göttar oss. Det är underbart!

- www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • Vilmagbg

Vi har de senaste åren försökt skaffa lite egena traditioner i familjen (=jag,maken och sonen) 

- Sonen får en kalender med småklappar from 1 dec.
    - Vi har "lill-julafton" dagen innan på kvällen då vi klära granen och ger varandra vars en liten julklapp och äter skinkmacka till kvällsmat.
    Julafton firar vi vartannat år med makens släkt och vart annat år med min släkt.
  • Smurfan JM

Traditionella/återkommande inslag som har med julen att göra;

Storstädning och pynt av hemmet på lördagen vid 1a advent.
    Granuppsättning på Lucia.
    Förutom nämnda pynt - inget jul-jox den 22a!
    Lilla Julafton den 23e - min mammas bror kommer över till mina föräldrar på skinkmacka och lite tjuvstart på smågrejer för julbordet, samt får lämnar/hämtar julklappar.

På julafton;
    Innan de andra vaknar går min mamma upp och tänder ett ljus i varje sovrum.
    Till frukost äts det riktig risgrynsgröt
    Vid 13 är julbordet klart och alla sätter sig till bords.
    Vid 15 ser de intresserade på Kalle Anka
    Efter Kalle Anka delas julklapparna ut; min mamma sköter delandet, och var och en öppnar sitt paket innan nästa delas ut - så att alla ser vad alla får osv.
    Innan halv åtta trängs alla i köket och ordnar jultallrik, innan allihopa bänkar sig framför Svensson, Svenssons Jul.

Alla jular jag minns har firandet varit hemma hos mina föräldrar, även de senaste 3 (sedan jag flyttade hemifrån och ihop med min man) men i år blir det förlagt här hemma hos mig och karln istället. Så ljus-tändandet står jag för istället för mamma, eftersom de andra inte kommer hit förrän framåt 12. Och likaså kommer inte jag och karln vara med på Lilla Julafton uppe hos dem.
    När jag själv blir mamma kommer jag "få" ta över den ärofyllda rollen som paketutdelare, men än är det min mamma som är "Mamma Ström". ;)

Åh, nu längtar jag massor efter julen!

• lövet2

Före första advent tvättar jag fönstren om temperaturen tillåter. Kvällen före första advent tar vi fram stjärnor och ljusstakar, och innan jag lägger mig tar jag fram alla julskivor och julböcker vi äger. Jag brukar köpa en ny varje år, så vi har en del gammalt och lite nytt.

Varje dag från första advent adventsfikar vi. Oftast efter skolan när barnen kommer hem, men ibland blir det på kvällen. Vi slår på en julskiva, tänder ljus och fikar en pepparkaka och ett kex (har jag bakat under dagen kan det bli något mer märkvärdigt). Efter fikat öppnar barnen sina kalendrar - utom radio/TV-kalendern, som de öppnar i samband med programmet.

Julstädning och paketinslagning blir det lite av varje dag i december, men sista två dagarna blir det mer intensivt.
    Kvällen före julafton: Tar in julgranen och klär den, hänger upp julgardiner, lägger ut juldukar. Finputsningen (dukar, julbonader, glitter, tomtar, änglar osv) brukar vi göra när de små har somnat. Lägger julklappar under granen och varsin liten julklapp under kudden.

Många traditioner har vi ändrat med tiden. En period rimmade vi på paketen, ett tag kokade vi knäck dagen före julafton, några år lackade vi paketen. Tider och upplägget med mat och ätande har vi anpassat efter barnens åldrar.

• cleopatra2

vi går till middnatsmässan,julafton firar vi inte,men första juldagen äter vi julbord hos mina svärföräldrar med hela tjocka släkten,
    Och annan dag jul firar vi hemma med en låååång promenad med hundarna och sen god mat och varm choklad och massor av presenter och julmusik.

• Bonanza

Vi tar fram adventsljusstakarna till första advent (duh!), och sätter upp den obligatoriska orangea julstjärnan i köket. Vi ser till att ha bakat pepparkakor och lussebullar till lucia. Vid lucia börjar vi pynta hemmet lite mer,med juldukar och lite tomtar. Mella lucia och julafton ser vi till att koka knäck och kola, det beror på när vi hinner, men inte innan lucia i alla fall. Dagen innan julafton klär vi julgranen.

På morgonen äter vi vanlig frukost, men öppnar varsitt litet paket. Till lunch äter vi dopp i grytan. Sedan är det dags för kalle kl. 15. Efter kalle öppnar vi julklappar och fikar, sedan är det dags för julbordet. På kvällen äter vi julgodis och spelar spel. I mellandagarna passar vi på att fira lite med de vi inte firade julafton med.

Underbara älskade...
  • Ellah

Julafton firar vi på vårt hemlandsvis (sedan min sambo flyttade hit, innan körde vi svenskfirande men numera är jag överröstad), vilket innebär att julfirandet börjar efter Kalle Anka. Vi kollar på Kalle Anka medan den som håller i hela firandet (oftast min mamma) fixar klart med maten. Efter Kalle Anka äter vi, mest vårt hemlandsmat vilket innebär att vi inte äter kött så det blir en massa olika rätter blandat med vissa svenska saker mest fisk och vegetarisk. Efter det massor av godis, gröt/Ris a la malta, praliner, glögg m.m. Därefter julklappar och oftast ännu mera godis.

Juldagen och annandag får jag äntligen mina efterlängtade köttbullar och prinskorvar, så då blir det typiskt svenskt julbord mixat med egna hemlandsspecialiteter - kallskuret osv.

• Johanna77

Fredagen innan 1:a advent putsar jag alla fönster å byter till julgardinerna. Sätter sedan upp alla ljusstaker å stjärnor. Har stjärna och ljusstake i alla fönster. Sen åker en nästan alla tomtar å glitter mm mm mm mm fram.

Innan lucia har jag bakat mjuk pepparkaka, lussekatter å vanliga pepparkakor.

Efter Lucia brukar jag göra knäck, kola å marsipangrisar.

Några dagar innan julafton gör jag julköttbullarna. Vi tar även in granen några dagar innan julafton.

22:a gör jag skinkan.

23:e e det lill julafton hos mi syster. Sen på kvällen brukar det bli uppesittar kvällen på tv. Å det sista plocket.

Julafton :

Julfrukost hemma med gubben å sonen.  Å så öppnar vi paketen som ligger i våra strumpor.
    Sen åker vi till svärmor. Vi åker till graven å tända ett ljus på min svärfars grav. Är hos svärmor fram till ca 13.
    Sen åker vi till mina föräldrar. 
    Vi dricker glögg å käkar godis.
    15:00 är det Kalle!
    Efter kalle är det julbordet. När vi har ätit så brukar det bli kaffe å kakor.
    runt 18-tiden kommer tomten. Han delar ut julklapparna å sen går han.
    Efter det brukar jag iaf kolla på Karl.Bertils jul.
    Svensson svensson får man i nte missa heller.
    Sen när lugnet har lagt sig lite så är det julgröt!!! MUMS! Efter det så åker vi hem.
    När vi kommer hem så har jag å gubben våra julklappar kvar liggandes under granen hemma! Så himmla mysigt att sitta på golvet framför granen han å jag å öppna paketen. Men innan man gör det så skall sonen i säng

Juldagen:

Är det julmiddag hos mamma å pappa. Annars tar vi det bara lungt

Annandagen:

Då är det släktmiddag!

I år kommer julafton se lite annorlunda ut. Vi skall vara här hemma hos mig å gubben å sonen. Men jag kommer nog ändå hålla på alla traditioner

God Jul på er!

Älskar min underbara Joachim!
  • Verkligen

Tidigare så har det vart julfirande med mamma,bonuspappa och syster + svåger, och jättemysigt för jul var mammas favvogrejs.. Nu i år ska jag inte fira jul för jag har ingen familj kvar att fira med..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • logg81

jag, mamma och min bror.... Ibland kommer det fler som vi inte räknat med, kompisar o så. Vi har typ "öppet hus".
    Men alla traditionella rätter finns att äta, plus att vi har ett vegetariskt julbord oxå. Vi har inte delat ut julklappar på flera år men i år är det dags igen då jag får en liten knodd Men det är väl bara bebben som får julklappar... (*suck*)

Vi brukar ta dagen som den kommer men vi ser till att hela vår lilla familj är samlad!

Svar på tråden Hur firar ni jul? traditioner?