Före första advent tvättar jag fönstren om temperaturen tillåter. Kvällen före första advent tar vi fram stjärnor och ljusstakar, och innan jag lägger mig tar jag fram alla julskivor och julböcker vi äger. Jag brukar köpa en ny varje år, så vi har en del gammalt och lite nytt.
Varje dag från första advent adventsfikar vi. Oftast efter skolan när barnen kommer hem, men ibland blir det på kvällen. Vi slår på en julskiva, tänder ljus och fikar en pepparkaka och ett kex (har jag bakat under dagen kan det bli något mer märkvärdigt). Efter fikat öppnar barnen sina kalendrar - utom radio/TV-kalendern, som de öppnar i samband med programmet.
Julstädning och paketinslagning blir det lite av varje dag i december, men sista två dagarna blir det mer intensivt.
Kvällen före julafton: Tar in julgranen och klär den, hänger upp julgardiner, lägger ut juldukar. Finputsningen (dukar, julbonader, glitter, tomtar, änglar osv) brukar vi göra när de små har somnat. Lägger julklappar under granen och varsin liten julklapp under kudden.
Många traditioner har vi ändrat med tiden. En period rimmade vi på paketen, ett tag kokade vi knäck dagen före julafton, några år lackade vi paketen. Tider och upplägget med mat och ätande har vi anpassat efter barnens åldrar.