Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

varför jäser inte degen????????

röd deg, för söta degar.

test 1: inte för varm eller för kall degspad, men kanske för mkt mjöl?
    den jäsde aldrig så jag slängde.
    köpte ny röd jäst, tog mindre mjöl men NÄ fan heller.
    den vägrar JÄSA!!!!!!!!!!!!
    en timme nu, utan drag, med handduk.

ska baka bullar.
  • Svar på tråden varför jäser inte degen????????
  • vadskajaghetadå
    Lovley skrev 2007-09-17 18:44:50 följande:
    stäng alla fönster
    kan det va det?
    men det var stängt vid första, nu är det öppet i badrummet  men spelar det så stor roll?
  • vadskajaghetadå
    Peztis skrev 2007-09-17 18:45:59 följande:
    Har du ngt socker i degen? Det hjälper ju jäsningsprocessen.Vad trist annars! Klaga!
    haha

jag bakade förr och då smakade det inget gott, smakade matbröd så istället för 1 dl har jag nu i 2½ dl

kan man ställa den i ugnen efter 1 timme? om den jäser nu? är det ok
  • vadskajaghetadå
    Lovley skrev 2007-09-17 18:51:47 följande:
    nää jag har alltid haft röd jäst. och det har alltid funkat för mig, va det fingervarmt smöret och mjölken då innan du hällde ner den i degen då??
    jag smälte smöret så det kokade och hällde i mjölken i en bunke, sen blev det fingervarm och sen i me jästen.
  • vadskajaghetadå
    Snarkofagen skrev 2007-09-17 18:52:19 följande:
    Shit, sicken busig deg du verkar ha! Berätta hur det går sen! Har tyvärr inga förslag att komma med, du verkar ha fått många bra. Håller tummarna och hejar på dig! Heja, heja, HEJA!!!
    haha tack
  • vadskajaghetadå
    Nyfiken gul skrev 2007-09-17 18:54:21 följande:
    Hur länge arbetar du degen??För lite knådning i bunken - jäser inteFör mycket knådning - jäser inte
    aha

altså många gånger har jag knådat och knådat den så kladdfri och antagligen för mkt mjöl, då har den inte jäst, sen en annan gång tog jag blå jäst och då smakade degen bara matbröd.

sen idag då knådade jag första gången men trodde att jag tagit för mkt mjöl, gjort degen för tung liksom, för att orka jäsa.

så nu sista gången knånande jag den inte alls, men tog mindre mjöl men såg till, som det står i kokboken, att den kunde släppa i kanterna.
  • vadskajaghetadå
    LillaFlingan skrev 2007-09-17 18:59:32 följande:
    TS:du ska smula sönder jästen FÖRST i en bunke.. sen smälter du smöret i med mjölken o värm tills det är fingervarmt..stå med fingret o rör om i princip..det är Jättenoga!sen har du bara i LITE degspad till en början så jästen löses upp ordentligt.. ;) när den är helt upplöst efter att du rört om ordentligt med en träsked/gaffel så häller du på resten av degspadet och i med sötningsmedel vit sirap eller socker.. ;)och sen brukar jag sällan följa receptet vad gäller mjölanvisningen för det stämmer sällan utan ha i efter behov, knoda eller slå degen med träsked/gaffel tills den lossar från kanterna och inte spricker för mkt, den ska va ganska blanka och fin ;)jag e lite halvkock(läste hotell&rest på gymnasiet, men tog inriktningen hotell 2.a året, men fick läsa grundkurserna i kök) och älskar att baka!:)
    ahhh...

oscar hjälper mig röra i degspadet....

kan det bero på att jästen inte smälte som den ska innan alla ingridienser kom i?

jag går och gör om nu, kommer snart!!!!!!
  • vadskajaghetadå

NU värmde jag smör/smäte och sen i med mjölken....fingervarmt.
    sen i med jästen och LITE degspad.

sen rörde jag i mjölet, vill inte bli så kletig,Generad men sen började jag knåda, knådade en fin deg, lagom med mjöl..

nu har den stått i ugnen i kanske 10 med duk över, tjuvkikade men tyckte inte att nåt hade hänh, men jag vet men ska inte tjuvkika.

• vadskajaghetadå

hej ok så 37 grader kanske är rätt varm ändå?
    har ingen temp hemma förutom ensom man brukar ha i ändan haha

det vart rätt bra, degen jäste en del, bullarna vart ok.

tack för all hjälp

Svar på tråden varför jäser inte degen????????