• P28

Pluggar du/Har du pluggat ekonomi i Göteborg?

Har du studerat eller studerar ekonomi i Göteborg?

Jag tänker främst på civilekonom-programmet.

Blev du antagen via snittbetyg, hur högt var ditt snitt/medelpoäng?

Blev du antagen via högskoleprov, vad var din poäng?

Är intresserad då jag själv är intresserad av att plugga ekonomi.

• Svar på tråden Pluggar du/Har du pluggat ekonomi i Göteborg?
  • Tokaungen

Intagningspoängen kan du kolla via www.vhs.se Där finns all statistik samlad.

• P28

Tokaungen, tack för att du tog dig tid att svara!

Jag har sett över den statistisken förut, men tror inte att jag uppfattar den korrekt. T.ex Handelshögskolan i Göteborg, civilekonomprogrammet med analytisk inriktning; De antagna i urval 1 hade som lägst 19,2 i medelbetyg, men det står också att lägsta högskoleprovsantagna låg på 1,4?
    Det måste väl ändå betyda att den som hade lägsta poängen på 19,2 samtidigt hade ett högskoleprovspoäng på 1,4?

För inte blir man väl antagen till det programmet med endast ett HP på 1,4? Har jag svårt att tro.

• Tokaungen

Nej, du läser inte statistiken korrekt. Det finns olika urvalsgrupper och betygsgruppen och högskoleprovsgruppen har inget med varandra att göra. När jag har kollat statistik över utbildningarnas antagningspoäng så brukar de ligga däromkring. Dvs ganska högt betygsintag och ett lägre högskoleprovsresultat.

Min högst personliga tolkning av statistiken tyder på att det är många yngre som söker sig till ekonomubildningarna som kommer från studievana em och därför har bra betyg. De kanske också kommer direkt från gymnasiet och det här sammantaget gör att de inte gör högskoleprovet, det finns ingen anledning helt enkelt.

Många som gör högskoleprovet för att komma in på högskolan kan ha dåliga betyg från gymnasiet, vara studieovana och kanske har man dåligt självförtroende vad gäller högre studier. Att då sikta in på en utbildning som civilekonomlinjen ter sig mindre troligt. Det här gör att konkurrensen i betygsgruppen blir hög medan den i HP-gruppen blir lägre.

Fördel för dig med andra ord om du gör bra ifrån dig på högskoleprovet!

• P28

Tokaungen, jag tackar för svaret! Det kan nog stämma det du skriver, jag ska kolla upp detta med vhs.

Svar på tråden Pluggar du/Har du pluggat ekonomi i Göteborg?