Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Vill du veta allt?

Ja, man ska berätta allt tycker jag. Man vet egentligen inget om min biologiska mamma men med tanke på det lilla man vet så är det rätt säkert att hon var prostituerad. Men mina föräldrar valde att berätta om min bakgrund allt eftersom jag blev äldre. Nu har jag iofs inte varit särskilt intresserad av min bakgrund vilket kanske är tur med tanke på att det inte finns så mycket att berätta. Men jag har verkligen fått veta allt och det har betytt mycket för mig. När jag var liten pratade vi om att det fanns en mamma som fött mig i Ecuador, jag kom till mina föräldrar i Sverige med flygplan, detta hade jag helt klart för mig och kunde berätta det för andra om hur jag kom hit med flygplan redan som 3-åring. Det var självklart för mig redan då hur vi fick varandra och hur jag kom till mina föräldrar. Sedan ju äldre jag blev så pratade vi om varför jag blev lämnad, i tidiga tonåren pratade vi rätt mycket om omständigheterna kring att min biomamma lämnade bort mig, man har ju lite mer koll på fattigdom och social misär i världen över vid den åldern så det var liksom inget konstigt. Nu när vi själva får barn genom adoption så känns det som en självklarhet att vi ska berätta allt vi vet om vår sons bakgrund, han har fullständig rättighet till sin bakgrundshistoria. Det är ju alltid en tragedi bakom varje adoption och jag tror det är lättare att förstå om man känner till så mycket som möjligt. Det värsta adoptivföräldrar kan göra är att hålla något hemligt för barnen. Sånt kommer alltid fram på ett eller annat sätt och som vuxna kan barnen alltid kontakta organisationen och ta del av alla papper som finns och får man i det läget veta att ens föräldrar har haft den här informationen men inte sagt något kan det leda till stora problem i relationen vilket inte är så kul. Se gärna filmen Bombay dreams, där tas detta ämne upp rätt bra tycker jag, vad som kan hända när man som adoptivförälder inte vill berätta allt....

• mammatillvictor
    MBert skrev 2007-09-18 12:46:39 följande:
    Tänk på att det som sägs till ett barn blir snabbt offentligt. En offentlighet som den adopterade kanske ångrar lite senare i livet då det inte känns lika kul att alla vet att man blev till vid en våldtäkt eller hittad i en container.
    Fast det beror ju på vad man säger till barnet. Om man börjar med att prata om att när du kom till oss med flygplan och att du har en mamma långt där borta som var tvungen att lämna bort dig, det är ju inget utlämnande egentligen. När man sedan går in på varför mamman var tvungen att lämna bort barnet osv så är ju barnet mycket äldre och då berättar ju barnet inte detta till folk hur som helst heller. Så jag tror inte att det är någon större fara.
  • mammatillvictor
    Sally skrev 2007-09-18 09:54:18 följande:
    Håller med V-mamma. Jag vill bara varna för en sak - jättemånga i omgivningen ställa frågor till oss om vår sons bio-mamma. Det gäller att hitta en smidigt sätt att komma undan att svara. Ert framtida barn förtjäner veta allt, men det gör inte grannan, kollegan, eller även moster Anna! Det har de säkert gått igenom i föräldrarutbildningen. Man blir förvånad hur många ställa väldigt personliga frågor kring hans bio-föräldrar!
    Visst är det så. Och vi har löst det med att säga att vi inte vet så mycket. Så blir det inga fler frågor! Folk har inte med det att göra.
  • mammatillvictor
    LCW skrev 2007-09-21 07:45:51 följande:
    Svår fråga det där, tycker jag. Jag både vill och inte vill veta ngt. Nu vet jag i princip ingenting. Jag tror mina föräldrar har väntat på att jag ska fråga men det känns inte direkt inbjudande att fråga även om de har sagt jag får fråga allt. När mamma har berättat om min adoption så var det mer från det att hon kom till barnhemmet tills jag kom till Sverige. Ingenting innan dess. Jag har sett adoptionspapprerna ett fåtal gånger. Men där står det inget vettigt. Det står lite namn och ålder på bio-föräldrarna men tydligen behöver inte det betyda att det är sant. Fast det kanske var så mer på 70-talet, vad vet väl jag. Hade nog hellre velat läsa dokumentation om min bakgrund än att få berättelsen från mina föräldrar. Vet inte riktigt varför jag känner så, kanske låter märkligt.
    Kontakta den organisationen som du adopterades igenom, de har den informationen som dina föräldrar har, kanske mer om du vill ta del av dokumentationen som finns.
  • mammatillvictor
    MBert skrev 2007-09-23 08:27:53 följande:
    Det är precis det jag menar Vildrosen, att man kan inte berätta allt för ett barn för att barn gärna berättar allt vidare till omgivningen... Man måste ta det i takt med att barnet förstår vad som är privat och inte, och det kan faktiskt vara så att det dröjer ända upp till vuxen ålder, vilket är 18 år då man är myndig.Hur mycket man tycker är offentligt måste vara upp till varje familj. Att ett barn från Kina är ett hittebarn är det vanligaste, men man kanske ändå inte vill att barnet ska höra att man säger det till någon annan. Överlag ska man väl inte prata över barnets huvud utan tar det när barnet i så fall inte hör.Att modern var ung och ogift är oftast inte heller något som behöver hållas hemligt eftersom det är så allmänt i adoptionssammanhang. Vill barnet veta något om sin bakgrund är det kanske just såna saker man kan säga utan att det blir något för personligt som sprids till andra.Barnet vill ofta veta något om sin bakgrund och då får man tänka efter hur mycket man kan ge, beroende på ålder och vad som kan tänkas bli "allmänt gods".
    Jag håller inte med! Det är ingen information som bör vänta tills man fyllt 18 år! Aldrig att jag skulle göra så mot vår son! Jag visste allt om min bakgrund innan tonåren, hade aldrig förlåtit mina föräldrar om de hållt inne med information om min bakgrund som jag har rätt till så länge! Och jag måste ju även om jag inte är myndig kunna avgöra själv hur mycket eller lite jag vill dela med mig av till min omgivning, det avgör inte mina föräldrar!
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2007-09-24 15:44:39 följande:
    Skulle mina adoptiv föräldrar inte sagt att min pappa satt i fängelse för att ha anklagats för att ha mördat en annan människa?? Det var enda anledningen till att jag kom till sverige. 2 dagar efter han fängslats föddes jag och mamma tog beslutet att adoptera bort mej. Jag är inte ett dugg skrämd eller skäms för att jag vet om det. Mer tacksam över att de gav mej chansen till ett bättre liv. Nu visade det sig iofs att han var falsk anklagad men endå..*L*
    Tacksam? Känner du tacksamhet för att du fått komma hit? Det gör inte jag men det är klart att man är ju olika Jag hoppas inte min son känner tacksamhetsskuld för att han fått komma hit, han har liksom inte bett om att få bli bortadopterad! Tycker det är viktigt att man inte får sådana känslor. Däremot kan man ju vara glad över att man fått bra föräldrar oavsett om man är adopterad eller ej!
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2007-11-02 18:48:32 följande:
    Vietnammmamma: Klart jag känner tacksamhet för att de tog ett otroligt svårt val. Varför är det så fel och varför ska man inte känna så? Min kusin som är adopterad känner likadant. Visst vi har inte bett om att få komma hit men inget barn ber väl om att bli född heller?? Så tycker jag är fel att tänka. Jag är glad över att slippa bo i en hydda mitt ute i ödemarken i srilanka och vara bortgift vid 14 års ålder som min syster och ha 6 barn de knappt kan ge mat till för dagen. Varför ska jag inte vara tacksam att jag av tillslut 4 syskon var den enda som fick en ny chans till ett bättre liv.
    Du får självklart känna dig hur tacksam som helst, det är ju upp till var och en att få känna det man känner Men jag vill inte att min son ska känna tacksamhet för att han fick komma till oss, han har inte bett om att få komma. Ödet förde oss samman och det blev en fantastisk lösning för alla parter men vi är hans föräldrar precis som andra är föräldrar till sina biobarn och visst får han gärna vara glad över att ha oss som föräldrar men han ska ju inte stå tacksamhetsskuld till oss på något sätt. Vi är tacksamma för att vi fått just honom till son. Finns en mening med allt
Svar på tråden Vill du veta allt?