• lurksmulan

Tips för att få bebis att bajsa?

Polly är 5 veckor och helammas. Nu har hon inte bajsat på snart 3 dagar, och givetvis har hon ont i magen.

Har ni några bra tips på hur man får igång magen på henne?

Mamma till Laban 050131 och Polly 070814
  • Svar på tråden Tips för att få bebis att bajsa?
  • Fru Borg

Ta lite barnsalva på tops o smörja runt om o en liten bit in..
    Fick tipset av Neo på huddinge sjukhus.
    Sen kan du ju försöka ge henne lite massage. Dra upp benen mot magen o "knodda" magen lite.

En liten bebis behöver inte bajsa varje dag.. Men om det går länge än 7 dagar så ska du ringa BVC.

Filip 060924
  • after eight

Lurkan: går det riktigt många dagar och hon börjar se ut som om hon har ont av det - ring BVC och säg att du vill att de ger henne lite microlax. Det fick jag göra första gången Isabel fick problem med magen. Men BVC-sköterskan ville att jag skulle komma dit första gången, för att visa mängden microlax. Och jag kan säga att hon höll på att bajsa i säkert 10 minuter efter det. Det var operation sanering inne i hennes rum efter att vi var där.

Sedan hände det någon mer gång, men då fick vi lov att sköta det hemma, när vi visste hur mycket vi skulle ge.

Isabel 050105 och Graham i magen med BF 071230
  • adams morsa

spädbarn kan bajsa allt från 8 gånger om dagen till en gång i veckan och vilket som är helt normalt! ammar du är det en ytterst liten risk att barnet blir förstoppat.

men i vilket fall så hade min son också detta bekymret med magknip och jag körde med magmassage och miniform! helt toppen, hade verkligen inte klarat det utan dessa två grejer! hör med din bvc bm, dom brukar ha "bruksanvisning" till massagen och på apoteket köper du flytande miniform receptfritt och där står det på flaskan hur mycket du ska ge och hur ofta.

• lurksmulan

Tack för tipsen!
    Vi ska till barnläkaren i morgon ändå eftersom hon varit förkyld i 4 veckor och dessutom är helt otroligt prickig, så jag får väl höra med de då!

• adams morsa

japp miniform är för gaser...

men rekomenderade det då jag inte tror att ts baby är förstoppad utan faktiskt bara har magknip.

hade precis likadant problem med min son nämligen, trodde han var förstoppad också men fick lära mig att spädisar inte blir förstoppade när de helammas och att det kan gå en hel vecka mellan bajstillfällena.

MEN om barnet nu är förstoppat rekomenderar jag starkt att kontakta läkare iochmed att bebisen är så liten.

• julmusten

Min dotter bajsade ungefar var tionde dag nar hon var sa liten. Hon hade gaser och sa, men var aldrig forstoppad. Det sag ut som att hon hade ont ibland, men var som sagt aldrig forstoppad, sa hennes system funkade sa helt enkelt. Jag tror aldrig vi var sa obsessed over bajs som vi var da. Varenda bloja vi bytte fragade vi om det hade kommit nat bajs i, och grejen var ju den att nar de bajsar sa sallan sa kommer det en mega-mastodontladdning nar det val kommer, sa det gick liksom inte att missa!!!

• Milliemolly

prickig blev min bebis också. hela ansiktet, nacke och tom på öronen. helt ofarligt och gick över av sig själv efter ca 3 veckor!

Lycka till hos doktorn!

• Saandraa

min tjej bajsade vart 11:e dag och mådde bra ändå! hehe vår BVC tant sa att hennes "rekord" var 23 dagar hehe!

• lurksmulan
    Milliemolly skrev 2007-09-18 16:20:42 följande:
    prickig blev min bebis också. hela ansiktet, nacke och tom på öronen. helt ofarligt och gick över av sig själv efter ca 3 veckor! Lycka till hos doktorn!
    Åh tack! Vad skönt att fler har vrålprickiga barn! Hennes storebror var aldrig så här så jag känner mig helt förvirrad!
    Hon är ju prickig i ansiktet, nacke, öron och nu också på halsen och bröstet.
  • Lilla fii

Min lilla tjej var förstoppad förut, hon bajsade var 5:e dag.. I samband  med detta skek hon väldigt mkt.. Jag började använda dr Brown flaska för att eliminera all luft, sen häller jag i ½ tsk i varje mål.. Har funkat kanon bra, hon har inte vart förstoppad en enda gång sen vi började med detta..

Kan även tillägga att hon blivit en helt annan unge, skrattar och är glad hela tiden.

Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
  • Nocia

Som någon annan skrev rekommenderar även jag magmassage. Finns jättebra böcker på bibblan som brukar innehålla tips mot kolik, detta satte igång magen när min kille var liten.

• cats

magmassage, hur effektivt som helst.

• villrådig

Lilla fii - vad häller du i? :)

• vill bli mamma meddetsamma

hej, jag har inte läst alla inlägg så jag kanske svarar samma som någon annan men

min son är 4 månader snart o han bajsar väldigt oregelbundet. ett tips för att få honom att bajsa är att BADA HONOM. Det funkar alltid efter någon timme, vet inte varför men kroppen slappnar väl av.

sen kan jag säga att sen vi slutade med minofom har han smage blivit mindre krånglig. han bajsar oftare och lättare så jag har blivit mycket skeptisk mot minifom!

Svar på tråden Tips för att få bebis att bajsa?