• Nicke

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Inga nappar här. Kommer aldrig hända oavsett hur "snuttiga" barn vi får. Jag är helt övertygad om att detta snuttandes finns där av en anledning och hittils har det stämt. Jag kan utveckla det någon dag när jag orkar och nej, jag är ingen läkare eller expert.

• Nicke

Varför har barn något som alla kallar "sugbehov"?
    Varför finns detta behov? Vad har det för funktion?

• Nicke

Inget barn här suger på tummen så det "problemet" har vi inte behövt tackla.
    Vi får se med framtida barn vad som händer.

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:01:26 följande:
    Förbjuder ni tumme åxå? Undrar isf hur ni går tillväga?
  • Nicke

Japp, det är aningen värre men det går att komma tillrätta med det också.
    Om det är som jag tror så kommer inte barnen börja suga på tummen.
    Att det finns en bra anledning till varför alltså.
    Jag förstår inte riktigt vart behovet av att suga på något kommer ifrån.
    Ett medfött viktigt behov? Varför finns det om det tex inte handlar om mat eller trygghet?

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:04:04 följande:
    Okey, undra bara för att napp kan man ju bara slänga, tumme e värre..
  • Nicke

Sen finns det föräldrar som orkar stå ut med mer än andra och andra som ger upp direkt och kastar in en napp och sedan är det en gudagova.
    Jag tror inte att "problemet" är universellt utan individuellt för varje familj.

• Nicke

Riktar du ditt svar till mig så är jag inte intresserad av skitsnack.

Sugbehovet späs på av andra anledningar. Jag vet att det är dödfött att diskutera det här.
    Frugan har aldrig behövt amma dygnet runt. Behöver man det så är det något annat som inte stämmer. Det är jag övertygad om trots att jag är man och inte är läkare. Ja, frugan håller med. Känns nog viktigt att poängtera det eftersom att jag som man inte får ha såna här åsikter.

Torvald skrev 2007-09-21 20:11:38 följande:
    Vill du ha medalj som "stod ut"? Och du appade dygnet runt då eller?Klart sugbehovet finns där får att barnet ska få i sig ordentligt med mat. Precis som vuxnas behov av att stoppa i sig socker. Behöver kanske inte alltid uppmuntras, hur "naturligt" det än är?
  • Nicke

Varför tror du att hon var sån? Tror som sagt att det finns fler orsaker än att hon skulle vilja ha mat eller liknande. Något är det men vad är väldigt svårt att säga förstås och det är ju ingen som är sämre för det.

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:18:17 följande:
    Våran lilla va väldigt snuttig, skulle kunna amma henne dygnet runt inte för matens skulle utan mer för att ja "snutta" Vi pröva napp, men icke. Men avrken ja elle sambon hade napp, nu e hon 4 mån & har börjat se att hon tar tumme ibland.. Ja hade tumme när ja va liten. Verkar kanske som att de e ärftligt..
  • Nicke

Nej, inget fel alls på barnen men det är NÅGOT som inte stämmer riktigt.
    Det var inte så jag menade. Att det skulle vara något fel på barnen eller föräldrarna.
    Många nöjer sig med att det är något sugbehov och kastar in en napp istället för att fundera på och kanske ta reda på VARFÖR barnet har detta enorma sugbehov.

Sugbehov är inte så omskrivet på nätet. Eller jo, man får ju massor med träffar men inget riktigt beskrivande för vad det är. Träffarna på tex Google går till familjeliv eller andra forum och liknande. Det verkar vara något man säger och använder ofta bara.

Även om våra barnmorskor tjatar om sugbehov osv så betyder inte det att vi bryr oss. Vi tror inte samma sak som de flesta andra och om det bidrar till något positivt så är det väl inte fel?

Jag säger inte att det är fel att ge barnen napp eller snackar skit om de som inte väljer att göra det. Jag tror bara att det här med sugbehov används lite för mycket utan att fundera längre på det.

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:21:10 följande:
    Men bara för att dina barn inte varit snuttiga så är de knapapst ett fel på de barn som är snuttiga & nej de e inget "fel" på barn som e snuttiga snarare tvärtom isf om de nu finns nått som e sjukt elle inte..
  • Nicke

Det har jag inte sagt. Jag sa att det finns.
    Jag tror inte att napp är rätt väg bara.

Mystic skrev 2007-09-21 20:21:02 följande:
    okej så för att min dotter som inte var nöjd och glad, blev nöjd när hon hittade en napp som hon gillade så är JAG lat och bara vill tysta henne?? Vad tycker du att man ska göra åt ett barn som är uppenbart ledset o har ett stort sugbehov o bröstet inte hjälper?Min dotter behövde nåt som tillfredställde hennes sugbehov, HON blev nöjd av nappen , mig spelade de ingen roll men hon blev så mycket gladare med den, o är min dotter nöjd är jag nöjd!
  • Nicke

Dottern behövde något som tillfredsställde VADÅ?
    VAD ÄR SUGBEHOV?! Varför har de detta?

Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!